1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Bougies, water, ook ik aan de beurt

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Fred, 31 jan 2009.

  1. Gisterenmiddag op weg naar huis ineens een bokkende auto bij optrekken en een knipperend motormanagement lampje. Snel koppeling ingetrapt en stationair lopend naar de kant van de weg laten rollen.
    Daar ging waarschuwingslamp weer uit, motor liep prima. Voorzichtig verder gereden, ging goed, bij iets harder optrekken weer hetzelfde resultaat: stotteren en waarschuwingslampje knipperen.

    Gelukkig was het slechts 2 straten vanaf huis dus rustig rijdend naar huis gegaan. Daar Ford Assistance gebeld die een ANWB wegenwacht langs stuurden. Van alles geprobeerd, langzaam toeren laten klimmen, snel op toeren laten komen, geen probleem te vinden. Wegnwacht zei meteen dat bobine hoogst waarschijnlijk het probleem zou zijn, komt vaak voor bij Focus.

    Vanmorgen naar dealer (Ford A'dam, Zuidooost) gegaan, onderweg probleem niet meer op te roepen. Bij Ford de computer uit gelezen en ja hoor: Code P0304, ontstekingsmisser cilinder 4 ontdekt.
    Bougiedoppen los gehaald: alles kletsnat, waarschijnlijk ook daardoor bobine beschadigd.
    Alles is voor zover mogelijk schoon en droog gemaakt, nieuwe bougies, kabels en bobine, ruitensproeiers afgekit, rubber dop in deksel (tussen bougies) afgekit en €188 lichter kon ik weer gaan (auto net 4 maanden uit garantie).

    Dealer trok meteen 30% coulance regeling ervanaf.
    Ik ga wel een brief schrijven naar Ford Nederland want ik ben het met deze gang van zaken niet eens. De auto is inmiddels 2 maal voor een beurt bij de garage geweest, als het een bekende klacht is had men volgens mij tijdens die beurten moeten controleren en zeker de boel afkitten ter voorkoming van deze ellende. Nu betaal ik het maar als het garantie was geweest had Ford de kosten gehad.

    Ik heb geen probleem met betalen van de bougies, dat zijn slijtage delen en hadden over 8000 km toch vervangen moeten worden (staan nu genoteerd zodat ze niet weer vervangen gaan worden). Maar het vervangen van de kabels en bobine is onnodig, ik vind die 30% coulance niet voldoende.

    Overigens was de service van Ford A'dam perfect, er werd meteen iemand bij gehaald (quick service voor zg kleine reparaties) en alles werd netjes opgelost.

    Als ik reactie heb van Ford laat ik het weten.

    Fred
     
  2. Ik vind dat dit gewoon vergoed moet worden. Ze zouden alle auto's die voor een beurt komen moeten controleren. Mijn auto was nog wel binnen de garantie. Ik hoop voor je dat je, je geld nog via Ford Nederland terug krijg.
     
  3. Ja
    Dit is een bekend verhaal voor mij. Precies dezelfde klachten mogen meemaken met mijn Focus II. Ik was voor het geintje net geen 100 euro kwijt. Toen een opluchting omdat ze al begonnen te spreken over een kapotte katalysator als gevolg van problemen met het motormanagementsysteem.
    Maar ook ik vind het storend omdat het een bekend probleem is voor Ford waar eigenlijk niets mee gedaan wordt. Heb het gevoel dat het gewoon wachten is op de volgende ronde. Ik ben dan ook benieuwd naar de reactie van Ford nl. Ik hoor het wel.

    Grt Hein
     
  4. er zijn gemodificeerde ruitensproeierkopjes. Daar zijn topics genoeg over. Overigens is een snelle oplossing dat je een volvo afdekplaat plaatst. Die kost iets van 1 euro plus wat bouten en schroeven van 2 tientjes.

    Volvo heeft het zelfde blok, maar met een afdekplaat over dat deel van het blok. Ook daar staan wel foto's van op dit forum.
     
  5. Bij mij zaten er al gemodificeerde ruitensproeiers in met nieuwe pakkingen en toch had ik nog last van lekkage. Bij mij is alles nu afgekit en heb ik nergens meer last van. Nieuwe ruitensproeiers werkt dus ook niet altijd. Je kan beter de bestaande ruitensproeiers gewoon afkitten. Bij mij is alles overigens netjes opgelost door het bedrijf waar ik de auto gekocht heb.
     
  6. Perfect. Mooi dat het over is. Toch zou ik die volvo plaat adviseren. Scheelt gewoon een volgende keer.
     
  7. Ik heb de volvo plaat een paar maanden terug al gemonteerd. De plaat kost €9,- dus dat zijn de kosten niet.
     
  8. Naar aanleiding van m'n brief heb ik vandaag antwoord gekregen van Ford. Het verzoek om een hogere vergoeding is afgewezen met als argument dat "er 24 maanden garantie is op fabricage- en/of materiaal fouten". "Afhankelijk van onder andere leeftijd, kilometerstand en het onderhoud" is al besloten mij deels tegemoet te komen.

    Het toegekende bedrag kan daarom niet verhoogd worden. Het overleg met mijn dealer heeft er wel toe geleid dat zij 10% korting zullen geven op de eerst volgende onderhoudsbeurt (in mijn geval een 60.000 = grote beurt).

    Ik had in de brief aangegeven dat ik het teleurstellend vind dat Ford geen maatregelen heeft genomen om dit probleem te voorkomen. Al was het alleen maar door tijdens een onderhoudsbeurt even die rubber dop en ruitensproeierkoppen af te kitten, kleine moeite, kan kosten voor ofwel klant ofwel Ford zelf (bij garantie) schelen. Hierop is niet ingegaan.

    Het antwoord komt niet onverwacht, ik had er al rekening mee gehouden. Ik blijf het oneens met Ford, wat mij betreft is het een ontwerpfout, geen fabricage- of materiaalfout.
    Ik vind de 10% korting van de dealer heel netjes, ben en blijf tevreden over m'n dealer, Ford Amsterdam Zuidoost.

    Voor de FoFo II rijders onder ons: als je het al niet gedaan hebt wil ik je adviseren de situatie even te controleren. Het gaat heel simpel en snel, even de bougiekappen los trekken en in het gat kijken. Als er veel water in staat spettert het al als je de bougiekap eruit haalt, anders is het met een lampje snel te zien of er water staat. Kan een storing onderweg en mogelijk kosten voorkomen.

    De Volvo kap moet ik nog bestellen maar die gaat er zeker op komen.

    Fred
     
  9. Bij mij zit er een afdekkap op, van Ford!
     
  10. Bij mij ook; da's overigens standaard bij de 1.8 en 2.0 Duratec HE.

    Was maar goed ook, want de sproeiers van mijn Focus lekte ook door naar beneden waardoor de afdekplaat nat werd.
     
  11. Ik lees de reactie van Ford toch met enige verbazing. Fabrieksgarantie is op alle onderdelen. Echter er wordt geen verweer gevoerd dat het niet een fabricage fout was. Als dus het product bij aflevering al niet deugdelijk was, kan je naar Nederlands recht dit niet gaan uitsluiten na een fataal termijn van 2 jaar. Juridisch gezien dus een erg zwakke brief. Voor de rest zou ik het maar verder zo laten hoe het is. De reactie we hebben al een deel vergoed dus meer kan nu niet meer begrijp ik al helemaal niet. Kan die niet met hun software waar het geregistreerd wordt of zo?
     
  12. nou ik heb dit een tijdje geleden gehad, bougie eruit geklapt door water in de bougies. :(

    ford heeft dit bij mij ook met 30% korting gedaan met excuus derbij.

    het is idd een ontwerp fout o.i.d. want er zijn veel mensen die dit probleem hebben. de ford ziet dit echter niet in en zegt dat dit uitzonderingen zijn. (stond in de brief die ik van de ford heb teruggekregen).

    wat betreft de bobine en kabels, niet helemaal onnodig. bij mij waren eerst alleen de bougies vervangen. hierna stotterde de motor onder de 2000 toeren regelmatig. bobine plus kabels vervangen en probleem opgelost.


    al met al, als ze dit beter hadden ontworpen, hadden deze problemen er niet geweest.

    mijn oplossing, volvo afdekkap erop en je hebt nooit meer last van natte bougies.
    bij de 2 liter zit deze kap eral, maar bij de 1.6/1.4 hebben ze dit wegbezuinigd. :? (zoals nog veel meer andere kleine dingen)

    [​IMG]]
    Weet niet of het goed te zien is op de foto, maar er zitten aardig wat vocht resten op. als dat allemaal in je boegies had gelegen kijk ik er niet raar van op dat er een keer problemen mee komen :wink:
     
  13. bestaat er ook zo'n afdekkap voor de focus 1 fase 1 uit 1.6?
     
  14. Past deze kap ook op een 1.6 TI-VCT motor? Wie weet dat? Heb nu nog geen problemen maar als ik dat in de toekomst kan voorkomen door zo'n kap te plaatsen dan zal ik dat gelijk doen.
    Ik heb nu zitten kijken maar ik denk dat het niet past. De kap zit vast met bouten. zitten er daarvoor in de 1.6 al tapgaten, zodat je hem er gelijk op kan schroeven. Bij de 1.6 TI-VCT zitten deze tapgaten er niet.
     
  15. Bij mijn focus 1 fase 1 Ghia 1.6 zat er af fabriek al een afdekkap gemonteerd (leek een beetje op de volvo kap). Dus het bestaat zowieso.

    Voor een TI-VCT bestaat geen kap. Op het duitse forum is er het een en ander over te lezen. Ik meen me te herinneren dat er een aantal mensen zijn die een (metalen) kap hebben laten maken. Dit zal echter vele malen meer kosten als de volvo afdekkap.
     
  16. dan morgen maar eens informeren bij ford wat zo'n kap kost.
     
  17. water en bougies?

    weet iemand of dit bij het huidige model 2009 opgelost is? Ik moet volgende week mijn wagen ophalen dan kan ik dit gelijk tegen de dealer zeggen. Ik krijg(koop) trouwens een 1.6-16V :?:
     
  18. Re: water en bougies?

    zou het niet weten, mag toch wel aannemen dat ford na 4 jaar dit probleem wel heeft opgelost... :?

    zou het toch voor de zekerheid maar even vragen bij het ophalen... :wink:
     
  19. Nou,

    net bij de dealer geweest voor zo'n kap voor mijn focus 1 en deze is niet te krijgen volgens hun. Past de volvokap ook op mijn focus 1 of niet?
     
  20. kap op motor

    net mijn spiksplinter nieuwe bouwjaar 2009 opgehaald maar hier zit ook geen kap op. Dealer wist van niets.

    Ik moet dus ook verder gaan kijken. Zijn er geen kappen van ford van een andere motor die ook passen?
     

Deel Deze Pagina