1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Blue One 95 benzine

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Zenith, 10 mei 2013.

  1. In Nederland wordt er ook tot 5% ethanol aan benzine toegevoegd, dus dat is niets nieuws.
     
  2. Beste ik wist dat niet. Het lijkt me dan ook geen kwaad kunnen om nu voor 10% ethanol te gaan daar ook de 98 vermengt is met 5 %.
    Vergis je niet in de prijs 1,51 heb ik woensdag betaald.
    Hier scheelt het een lullige 2 cent , daar minimaal 4 cent per liter.
     
  3. Euro 98 mag TOT 5% Ethanol bevatten. Dit wil niet zeggen dat dit er ook daadwerkelijk in zit.

    Er zijn nog enkele brandstof merken die geen Ethanol toevoegen aan de Euro 98. Hierbij is dus alleen een zeer klein percentage ethanol in de brandstof aanwezig dat tijdens de productie ontstaat. Het percentage Ethanol dat in Euro 98 zit is dus per merk verschilend.

    Voor zover ik heb kunnen vinden wordt bij veel Premium brandstoffen daarentegen wel Ethanol toegevoegd om onder andere het octaangetal te verhogen. Het percentage dat wordt bijgemengd is niet duidelijk maar volgens enkele artikelen die ik heb gelezen zou het weleens meer kunnen zijn als 5%.


    Overigens is de E10 brandstof in Duitsland niet bepaald een groot succes geworden. In eerste instantie zou daar de Euro 95 volledig vervangen door E10. Veel tankstations verkochten geen Euro 95 meer met als gevolg dat veel mensen overstapten op Superplus (Euro) 98 en de E10 links lieten liggen. Dit heeft enkele brandstofmerken er toe doen besluiten om weer Euro 95 te gaan verkopen.


    Op koste termijn zal het gebruik van E10 niet voor problemen zorgen. Wat de gevolgen op lange termijn zijn is lastig te voorspellen. Als het gebruik van E10 op langere termijn blijkt te zorgen voor problemen en hierdoor (dure) reparaties nodig zijn kan het rijden op E10 weleens minder interessant blijken te zijn als dat het nu lijkt.



    Persoonlijk ben ik vanuit technisch oogpunt meer geinteresseerd of het mogelijk is om de 1.6 Duratec op E85 te laten lopen. In verschillende Zuid Amerikaanse landen (zoals Brazilie) is de Focus 2 geleverd met de 1.6 FLEX motor. Dit is de 1.6 Duratec (Sigma) motor die geschikt is om op 100% Ethanol te rijden. Voor zover ik tot dusver heb gevonden zijn bij de Europese normale 1.8 en 1.8 Flexifuel de brandstoftank en leidingen gelijk. Dit zou kunnen betekenen dat de brandstoftank van de Focus 2 geschikt is voor E85. Nu nog eens kijken wat de technische verschillen op motorisch vlak zijn.
     
  4. Don je vertelt niks nieuws, in NL zit in de gewone euro 95/98 ook zoveel procent ethanol. Feit is wel dat een teveel aan Ethanol niet fijn is voor motoren die er niet voor ontworpen zijn. Waaronder jouw 1.6 16v.
     
  5. Marco ik zeg toch al dat ik dat niet wist?
    Hier staat het er namelijk NIET bij vermeld in Nederland , in Duitsland WEL.
    Of het een groot verschil is voor de 1.6 om 5 % of 10% voor zijn kiezen te krijgen?
    Wel dat zal de tijd uitwijzen.
    Moet je eerlijk zeggen dat me dat niet echt zo veel kan schelen.
    DE motor draait nu beter na flink op zijn donder te hebben gekregen MET 10 % ethanol en DAAR gaat het mij nu om
     
  6. JW ik denk dat de er op motorisch vlak niet zoveel anders is. Waarschijnlijk alleen de kleppen
     
  7. Don, Marco vind het wel leuk om mensen er (nogmaals) op te wijzen dat ze het bij het verkeerde eind hebben. Noem het een "vreemde hobby" :mrgreen
     
  8. Van internet Motoren die op E85 kunnen draaien, kunnen ook zonder mankeren op gewone benzine lopen. Maar dat wil niet zeggen dat het voor het rijden geen verschil maakt welke brandstof er in de tank zit. E85 heeft namelijk een hoger octaangetal dan benzine; 104, tegen 95 voor ‘gewone’ benzine en 98 voor ‘super’. En dat levert een hoger vermogen op; een vermogen dat zich ook vertaalt in grotere prestaties. Neem bijvoorbeeld de Saab 9-5 2.0t BioPower. Rijdt die op E85, dan stijgt het motorvermogen van 150 naar 180 pk en loopt het koppel op van 240 naar 280 newtonmeter. De topsnelheid gaat omhoog van 210 naar 225 km/h en de tijd nodig om van nul naar honderd te accelereren zakt van 9,8 naar 8,5 seconden. Dat is leuk, maar bio-ethanol heeft ook een minder sterke kant. De brandstof heeft een lagere energie-inhoud dan benzine. Waar het op neer komt, is dat je tien liter bio-ethanol nodig hebt, om even ver te komen als op zeven liter benzine. Tank je E85, dan moet je vaker naar de pomp.
     
  9. Daarom zijn ook veel motoren die op E85 lopen voorzien van grotere injectoren t.o.v. hetzelfde type motor dat op benzine loopt.
     
  10. Na dit gelezen te hebben lijkt E85 geen optie voor veel auto,s zonder drastische ingreep.
    Denk dat het een beetje hetzelfde doet als LPG
    Citaat:
    De FFV motoren hebben speciaal geharde klepzittingen, een speciaal geprogrammeerde motor controle-eenheid, die kan omgaan met elke benzine / Ethnol mengsel, alle brandstof-bevochtigde onderdelen van de E85-bestendig en de motoren zijn uitgerust met een aansluiting voor een elektrische motor verwarmingselement (bij een koude start in de wintermaanden) uitgerust.
     

  11. Noem het maar een gevalletje niet alles gelezen te hebben en dan je post maken. :mrgreen::mrgreen:. Oftewel ik las in gauwigheid alleen de post van Don en reageerde daar op, de rest had ik niet gezien. ;)
     
  12. Ik vergeef het je Marco :)
     
  13. Ik op zoek naar al die brandstoffen RON dit en dat en al die giftige dopers.
    Ok als ik al die verhalen lees dan heeft diesel een hogere calorie waarde.
    Diesel ontbrand pas onder zeer hoge druk.
    Octaanboosters zouden weinig zin hebben als ik het zo lees maar als je nu op een volle tank in mijn geval 55 liter een liter diesel er bij doet?
    Lijkt mij dat de negatieve effecten van de ethanol dan al deels opgelost worden plus dat het octaangetal omhoog zou moeten gaan .
    Een liter kan naar mijn idee ook geen schade aanrichten aan injectors en zal alleen maar een smerende werking hebben naar mijn idee.
    Verbranden zal het volledig.
    Ik ga dit eerst eens testen met oldtimer fiesta MK1 .
    Opvallend was dat bij deze MK1 een jaar geleden de benzine slangen verteerd waren.
    OPM het betreft hier wel een MK1 mer euro 95 motor en de carburateur van een MK2. De auto wil nu wel eens pingelen op 95 , afstelling is ZEER kritisch van de ontsteking.
     
  14. Wat probeer je nu allemaal te vertellen? Als die auto al op 95 begint te pingelen, dan tank je toch 98?

    Wil je brandstoffen in bepaalde verhoudingen gaan mengen, dan is dat op eigen risico. Dat moet je helemaal zelf weten.
     
  15. lezen Boomerang
     
  16. #57 McGyver, 30 jul 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jul 2013
    Diesel bijmengen??
    Diesel is zwaarder, veel vetter en ontbrandt langzamer dan benzine en zal daardoor voor vervuiling en roetafzetting zorgen. Daarnaast zal diesel gedeeltelijk pas ontbranden in het uitlaattraject omdat het langzamer ontbrandt. Hierdoor zullen de kleppen en katalysator te heet worden en/of verbranden.
     
  17. Diesel zal waarschijnlijk niet eens mengen met benzine.

    Ik snap dat dit voortkomt uit interesse en opbouwt naar een klein onderzoek maar we lachen ons allemaal kapot om de kleine flesjes 'benzine additief' maar proberen nu wel 1 liter diesel bij 55 liter benzine te mixen? Wat je niet gemend krijgt. Controleer eerst of diesel niet bovenop benzine blijft liggen. Of andersom.

    En als je het puur voor de auto doet: Koop dan een flesje additief bij de Shell. Deze hebben er meer onderzoek naar gedaan dat wij kunnen en zal sowieso geen schade aanbrengen.

    Terug naar BlueOne: De tank is bij ons verdwenen! :D Kort leven?
     
  18. Als je dan toch wil experimenteren zoek het dan in de hoek van Aceton: www.wistudat.info
     
  19. Diesel vermengt prima met benzine, regelmatig brandstof tanken leeggehaald van mensen die verkeerd getankt hebben, hier komt gewoon een egaal mengsel uit. Dit heb ik wel eens in mij katalysator-loze escort gegooid, wat resulteerde in een verhoogd oliepeil.

    Een liter diesel bevat inderdaad meer energie als een liter benzine, maar de verbrandingstemperatuur die diesel nodig heeft wordt bij lange niet gehaald in een benzinemotor. Daarom praat je bij diesel niet over een octaangetal, maar over een cetaangetal.
     

Deel Deze Pagina