1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Blue One 95 benzine

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Zenith, 10 mei 2013.

  1. Ik heb de afgelopen tijd (5 a 6 weken) ook Blue one getankt.
    Ik kan geen verschil merken in verbruik en motor gedrag.

    Ivm de onduidelijke kennis en ervaringen met deze brandstof heb/had ik al besloten om dit niet meer te tanken.
     
  2. Ik heb vanmorgen Blue One getankt. Kan nog geen verschil merken ..........na 4 km:D
     
  3. Ja, duh :lol: Pas als je 2 of meer volle tanks ermee hebt gereden valt er iets te zeggen over verbruik en de manier hoe alles loopt.
     

  4. Amen!
     
  5. #25 Don van der Deijl, 14 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 mei 2013
    Tom klopt met Tinq loopt /liep mijn fiesta minder en was de tank ook eerder leeg dus of deze benzine dan wel zo goedkoop is is dus de vraag.
    Shell bp totall altijd goed en gewoon 95.
    In Frankrijk verkochten ze ook alleen ethanol althans dat leek er op, was veel goedkoper maar dat durfde ik niet aan. E85 als een speer echt en evenzo in Duitsland. OK nu rijdt ik daar altijd hard dus de motor wordt wat schoner maar echt op de V100 in Duitsland reed hij absoluut niet beter of sneller . Heb nu dus een focus (fiesta werd helaas te klein) met 1.6 zetec se en ga daar in het najaar dus zeker weer E 85 in doen. Kan naar mijn idee alleen kwaad voor de kleppen daar de motor misschien iets heter wordt . Maar goed ruim 500 km op E85 vol gas volle bepakking en dan makkelijk de 180 halen met een 1.4 dan kan je niet spreken van beroerde brandstof lijkt me. Voor de duidelijkheid V100 ging de auto absoluut niet harder. Hoe de blue one hier is weet ik niet, vind het prijsverschil hier te gering.
     
  6. [MENTION=12951]Don van der Deijl[/MENTION] Waarom zou je E85 tanken terwijl je Focus geen flexifuel motor heeft?
     
  7. Wel dat is heel simpel. Die brandstof is in Duitsland veel goedkoper. Hier scheelt het te weinig. Enige waarvan ik me kan voorstellen dat de motor het niet lekker vind zijn de kleppen. Tja dan kan je je ook afvragen waarom mensen op LPG rijden. Wanneer het echt slecht zou zijn voor je motor dan raad ik het mensen welke NIET zelf kunnen sleutelen het niet aan.
     
  8. #28 JW, 15 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 mei 2013
    Ja maar waarom tank je dan E85 met een motor die daar totaal niet geschikt voor is. E85 bestaat uit 85% Ethanol en maar 15% uit benzine. Deze brandstof mag alleen getankt worden in auto's die hiervoor geschikt zijn. Bij Ford zijn dit alleen de Flexifuel motoren. Daarnaast moet je dan bij een Flexifuel die op E85 rijd de motorolie 2x zo vaak vervangen als bij het rijden op normale benzine.

    E85 is relatief agressief en tast bij auto's die hier niet geschikt voor zijn de rubbers en aluminium legeringen van het brandstofsysteem aan. Als je deze brandstof tankt met een auto die hier niet voor ontwikkeld is is de kans op problemen heel erg groot.



    Hieronder een stuk uit een artikel dat ik onlangs online ben tegengekomen:


    De meest voorkomende problemen door gebruik van Ethanol houdende brandstoffen, waaronder E85, zijn:

    - Ethanol is een oplosmiddel voor diverse soorten kunststof, rubber en zelfs aluminium. Gevolg: Een zwarte drab die brandstoffilters, brandstofpompen en injectoren kan verstoppen.

    - Ethanol droogt materialen zoals, plastic, rubber uit. De meeste oudere motoren zijn NIET geschikt voor Ethanol.

    - Ethanol kan bij langdurig gebruik (met voornamelijk kortere ritten) na verloop van tijd in de motorolie terecht komen waar het aangekoekt vuil uit bijvoorbeeld een kleppendeksel of carterpan, los kan weken en zodoende verstoppingen in het smeersysteem van de motor veroorzaken.

    - Ethanol is Hygroscopisch waardoor de kans op een fase scheiding zeer groot is.

    - Ethanol heeft een hogere verbrandingstemperatuur dan benzine die zeer schadelijk kan zijn voor zuigers, zuigerveren, kleppen etc.

    - Ethanol heeft een minder smerende werking als benzine. Dit kan een vroegtijdig defect aan bijvoorbeeld de brandstofpomp of injectoren tot gevolg hebben.

    - Ethanol kan NIET gebruikt worden in een brandstof tank die MTBE of ETBE bevat.
     
  9. #29 Martin vd V, 15 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 mei 2013
  10. #30 McGyver, 15 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 mei 2013
    [MENTION=12951]Don van der Deijl[/MENTION] ben je in war met E10 of E15? Dat kan je nog zonder grote risico's tanken met een benzine auto.
    Voor E85 moet het brandstof systeem en de pakkingen geschikt zijn.

    Het grootste probleem met ethanol is dat het vocht aantrekt. En dat wil je niet in je motor hebben.

    Dus die paar dubbeltjes per liter voordeel kunnen eindigen in zeer kostbare reparaties.

    Zie ook: www.wikipedia.org/....Geschiktheid_motoren_en_andere_voertuigonderdelen
     
  11. Juist ik bedoel dus de benzine welke ze in Duitsland tanken waarvan volgens mij 10% ethanol is.
    Ik heb er geen nare ervaringen mee gehad en tankte het aldaar omdat het verschil in prijs met E95 groot was.
    Hier vind ik het verschil te klein en dus ook niet zinvol.
    In Frankrijk verkochte ze al in ik meen 2009 bij de diverse pompen E85 wat nog eens een stuk goedkoper was.
    Deze brandstof durfde ik niet te tanken.
    Ik geloof niet zo dat een motor veel schade zal ondervinden van ethanol en al helemaal niet wanneer ze ook daar dopers aan toevoegen zoals in benzine.
    Volgens mij rijden veel auto,s in Zuid Amerika op ethanol en dat doen ze daar al lang.
    Maar nogmaals het prijsverschil hier vind ik te klein dus mij zal je het hier niet zien tanken.
     
  12. #32 Boomerang78, 18 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 mei 2013
    @Don Dat is E10 benzine (10% ethanol toevoeging) wat je bedoelt.

    Het is overigens niet dopers, maar dopes welke aan sommige benzine soorten worden toegevoegd.

    Auto's die in Braziliƫ rijden zijn anders afgesteld dan wat hier in Europa rondrijdt. Deze zijn niet te vergelijken. Het is namelijk niet alleen het motorblok dat is aangepast, maar dat heeft JW al aangegeven ;)
     
  13. 10% ethanol dus . Ik neem aan dat dit ook blue is welke ze in Nederland nu verkopen?
    Voor die paar centen verschil ga ik het NIEt tanken.
    Nogmaals van de 10% heb ik geen nadelige effecten ondervonden. Sterker het leek of de auto er beter op reed.
     
  14. Blue One 95 bevat 15% natte ethanol en E10 bevat 10% droge ethanol.

    Het gaat niet om de korte termijn, maar om de werking van ethanol op alles op de lange termijn.
     
  15. #35 McGyver, 20 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 jul 2013
    De ADAC of ANWB heeft een test gedaan met een Opel Signum. Een van de (weinige) auto die niet op E10 of E15 kan rijden. Deze was na een korte tijd defect omdat de brandstofpomp defect was als gevolg van te weinig smering.
     
  16. Daar geloof ik niet echt in. Dat er motoren en pompen zijn `welke het minder lekker vinden`dat kan maar snel defect?
    Voorts zit er toch nog ruim voldoende benzine bij.
    Mochten er defecten ontstaan door deze brandstof dan lijkt het me wel dat de maatschappijen er een toevoeging bij doen die de werking van de schrale brandstof te niet doen.
     
  17. Geloof wat je wilt geloven. Als je het per se wilt tanken, dan houdt niemand je tegen.

    Het ANWB bericht over de Opel Signum en E10 benzine klik
     
  18. In Duitsland dus nu met de focus. E5 10 tanken en rijden maar. Heuvels van 15 % en f;ink trekken de heuvels op. Of het nu maar het idee is maar het lijkt dus of de 1.6 beter rijdt op deze brandstof en steeds beter gaat rijden.
    Hij begint los te komen nu. Zelf heb ik het idee dan de ethanol de zaak goed reinigt Kan het niet zo goed zijn voor de motor maar hij rijdt als een tierelier.
     
  19. Voor de liefhebber. ALLE brandstof in Duitsland (benzine) is voorzien van ethanol.
    Je hebt de E10 en de gewone 95 en 98 waar 5 % ethanol in zit.
     

Deel Deze Pagina