1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Blue is beautiful

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Carfreak64, 9 jan 2020.

  1. Zo de auto afgelopen dinsdagmorgen wegbracht om de distrubitiedeksel pakking te laten verevangen/herstellen. De auto heb ik donderdag rond het middaguur weer op mogen halen. Grappig, op de Ford app kun je zien dat de auto niet afgesloten staat, in de werkplaats, naar ik mag aannemen. Maar goed euvel zou hersteld zijn, tevens zou een koelwaterleiding gezweet hebben, deze is ook hersteld, geen idee welke men bedoelt heeft. Al met al vind ik het e.e.a. na ruim 1,5 jaar en 21500 km wel snel optreden, maar goed met de Peugeot's had ik de eerste 2 jaar ook wel eens iets "raars".
    Tevens meteen de kleine beurt uit laten voeren, zou pas in ca dec/jan gehoeven hebben, maar hoop de dealer de komende 1,5 a 2 jaar niet te zien voor onderhoud....
    Kosten vd kleine beurt (was vooraf netjes opgegeven) 422 euro...ik dacht dat Ford goedkoop in onderhoud was. Maar ook hier weer, de eerste beurt (1 jaar) bij Peugeot kostte in 2019 ook al ca 230 euro, dus inkl. de beurt voor het tweede jaar ....
    Ik heb overigens die dagen een Puma 1.0 125 pk Mild Hybrid Vignale mee gehad, wat een leuke auto. Rijdt echt super, veel wendbaarder dan de Focus, want wat viel na 2 dagen de draaicirkel van een olitanker weer tegen. Verder beviel de "automaat". Dit is nu na de Mondeo Vignale en Fiesta, de derde leenauto met DSG achtige automaat en je merkt dat de ontwikkeling niet stilstaat, de Mondeo automaat was behoorlijk bagger, de Fiesta was best wel fijn en deze in de Puma beviel super, ik ben bijna om, heb niets meer tegen een automaat, lekker relaxed.
    Oh die Vignale had 1 super gave gimmick, nooit iets van in testen gelezen. Tegenwoordig heb je onderaan de spiegel een instaplampje bij ontgrendelen van de deur. Bij de Puma draait door de draaiende voet een op de grond gepojecteerde Puma, de kat dus over de vloer:D.
     
    Rykers en Thieske vinden dit leuk.
  2. :worthless:
     
  3. Hm dit bericht heb ik ff gemist, mijn 1.5 182pk is van feb 2019 dus begin dit jaar de eerste beurt gehad (na 2 jaar). KM stand is momenteel 22.445 nog niets gemerkt van olieverbruik. Vorige maand in de vakantie 3500 km gereden zonder olieverbruik. Ga het in ieder geval in de gaten houden, thnx! (overigens heb ik wel de fabrieksgarantie uitgebreid naar 5 jaar :cool: )
     
  4. Ja de Puma! Ben ik ook wel gecharmeerd, erg mooie auto voor over een paar jaar. Eerst nog een paar jaar genieten van de Focus en ff wachten op de facelift van de Puma. Zou fijn zijn als tegen die tijd het digitale dashboard nog wat verder wordt verbeterd zodat je nog wat meer andere weergaves kunt configureren.
     
  5. Chriscarz, Pibo_Focus_CC en gerardTDCI vinden dit leuk.
  6. @paddo:
    Ik had ook geen olieverbruik, had ook geen zichtbare lekkage, alleen nadat ik met een zaklamp direct naast de multiriem af naar de scheiding distributiedeksel/ motorblok (als je voor de auto staat, links van de kop en onderblok) naar beneden keek zag ik een heel beetje (opgedroogde) olie. Intussen is nu duidelijk (extra) kit zichtbaar. Ik ga er vanuit dat net zoals bij de Fiesta ST van de receptionist van mijn garage, het probleem definitief uit de wereld is. Helaas ken ik het service/campagnenummer niet, want ik denk dat ook na de garantie er wel enige coulantie wordt geboden, is tenslotte een fabrieksfout.
     
    paddo vindt dit leuk.
  7. Ik weet zelfs niet of dat ik de Puma zou opteren (voel mij nog niet oud genoeg:lol:) , een Fiesta is voor mij groot genoeg en aangezien nu daarin ook de 155 pk Mild Hybrid versie komt. Op youtube staan een paar filmpjes van de pre faclift versie, dat ding gaat best wel als vergif. Top van 219 vind ik niet zo belangrijk, leuker is dat het ding zeer vlot accelereert.



     
  8. Tsja ben oud genoeg (50+)[emoji2957]. Maar de 1.5 is echt wel een heel andere motor dan de 1.0 qua geluid, trillingen, soepelheid ed dus die zou ik dan wel gaan missen.
     
  9. #89 Carfreak64, 1 okt 2021
    Laatst bewerkt: 1 okt 2021
    Dito hier, hard richting de 60. Mijn 1.5 heeft meer vibraties, vooral rond de 4000 rpm, voor de rest idd heerlijk vibratie vrij. De 1.5 heeft ook een balansas, itt de 1.0.
    Overigens heb ik altijd gedacht dat de 1.5 een distributieriem heeft, dus niet, ketting, maar meer opmerkelijk, TWEE benzine injectoren per cilinder. De receptionist van de Ford Performance dealer (vandaar dat zij denk ik meer op een dergelijke campagne gefocust zijn, veel 1.5's onder handen) is een behoorlijke freak, wist echt alles over de motor te vertellen. Ik heb daarna op youtube het filmpe gezocht en waarempel 2 injectoren. 1 zou zijn voor onder de 2000 rpm en deze zorgt voor het indirecte verbrandingsprincipe (om inwendige vervuiling aan inlaatzijde tegen te gaan) en de ander voor boven dat toerental (en dan direct fuel injection), ik heb hetgene mbt de directe en indirecte inspuiting nog niet gestaafd, maar klinkt iig heel mooi!!!
    In het filmpje zie je aan de zijkant hoog een injector en eentje laag direct boven de zuiger naast de bougie.

     
    paddo vindt dit leuk.
  10. Je ziet het steeds vaker dat indirect samen met direct wordt gecombineerd ivm vervuiling maar ook is bij lage belasting indirect soms efficiënter heb ik begrepen.
    VAG doet het tegenwoordig bij de TSI's ook en Toyota eveneens bij de Dynamic Force motoren.
     
  11. Wat ook "killing" is is dat short rev schakelen. Motoren hebben gewoon soms een flinke kick nodig in plaats van schakelen tussen 2000 en 2500 toeren. Scheel een hoop vervuiling in je blok en uiltaatsysteem.
     
  12. De laatste dag van 2022 het contract getekend voor een nieuwe Fiesta ST X (1.5 200 pk, 320 Nm). Nu wachten tot ca mrt/apr volgens de dealer.

    Ik heb de Focus op het moment van schrijven op 1 dag na 3 jaar. Geweldige auto is het geweest, met slecht weinig tot geen minpunten en vooral zeer veel pluspunten, 1 daarvan de 1.5 182 pk, heerlijk soepel blok welke in de Focus stil en zuinig is met een mooie grom als je er aan trekt. Mede daarom de Fiesta ST besteld EN omdat het zo'n beetje de laatste kans is om nog een nieuwe GTI te kopen welke enigszins betaalbaar is (Focus ST kost al snel 20 K meer). Polo GTi is er alleen met DSG en dat wil ik niet, sowieso geen VAG, I20n wordt officieel niet geïmporteerd (de ST trouwens ook niet staat niet meer in de NL prijslijsten).
    De afschrijving op de Focus is trouwens voor mij historisch laag. In NL staat 1 vergelijkbare te koop (sowieso bijna geen 182 PK ST-line uitv. bj 2020) en die kostte eind 2022 minder dan wat ik er voor terug gekregen heb, dat terwijl de auto in mrt 1 kalender jaar ouder is en 3 a 4 maanden nadat die andere op gaspedaal stond...

    De Fiesta welke ik besteld heb heeft oa het Performance pakket (oa met LSD), noodwiel, B&O, winterpakket (verw. voorruit is std, nu dus met stoelverw. en stuurverw.).

    Over enige tijd zal ik mijn 2e set ST Line velgen (17") met 4 seizoenenbanden (en OEM TPMS) aan gaan bieden, helaas passen die niet meer op de Fiesta (bijv. omdat de Fiesta 4 gats ipv 5 gats wielen heeft).
     
    Tom91, Henry-ST, gerardTDCI en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. gefeliciteerd Jos, mooi om wat naar uit te kijken :thumbs:

    verhaaltje van jou is de keiharde waarheid en je moet nu al gaan nadenken wat je laatste brandstofauto wordt
    omdat ze straks helemaal niet meer leverbaar zijn.
     
  14. #94 Carfreak64, 6 jan 2023
    Laatst bewerkt: 6 jan 2023
    Bedankt Gerard.

    Verkoper van een ander merk wilde mij al een snelle stekker hybride verkopen, echter vind ik dat een leuk rijdende auto ook niet al te zwaar mag zijn, de auto in kwestie was een Peugeot 308 Hybrid, aardige auto en vergelijkbaar qua vermogen met de 2 308 GT's (205 pk) welke ik voor de Focus heb gehad, echter wogen die 1175 kg en weegt de huidige 308 PHEV 1600 kg!! Als je dan op KM77 de uitwijktesten ziet, weet je meteen wat voor gevolgen eea voor de handelbaarheid/speelsigheid heeft, dat extra gewicht douwt gruwelijk door. Terwijl de Focus en 308T9 (vorig model 308) de beste auto's waren bij die testen, is de huidige aardig..
    Buiten dat alles, ik kan niet aan de deur opladen.

    Na diverse warm en hot hatches (Vanaf 1993 2x Clio RSi, 306 XSi, 106 GTi, 2x Saxo 1.6 16V, 2x 206 GTi, Mazda 3 MPS (+2 Mazda 3 150/151 pk), Megane TCe 180 GT, 208 GTi, 308 GT205) nu dus de laatste hot hatch, daarna zie ik wel, waarschijnlijk dan een Puma 1.0 MildHybrid oid...of op het laatste moment toch nog net een Focus 1.0 Mild Hybrid, want die gaat er over 2 a 3 jaar ook al uit;).
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  15. Gefeliciteerd Jos! Aan de Fiesta zal je veel plezier beleven.

    En tenslotte, je leeft maar 1 keer!
     
  16. Mooie overstap! Een van de weinige nog leuke gooi en smijt auto's die te krijgen is.
    Zolang het nog kan is het erg leuk en een Fiesta rijd ook nog eens volwassen.
     
  17. @Fred en Pibo: Bedankt, maar ik zal de Focus op sommige aspecten ook nog wel gaan missen, 1 zo niet de fijnste auto welke ik gehad heb, gelukkig kan ik er nog een paar maanden van genieten, de opvolger, de ST is iig ook weer een echte rijdersauto. @Fred gaaf rally kanon in jou avatar, die 205 Turbo 16!
     
    Fredhead vindt dit leuk.
  18. Zelf onder andere een 205 Rallye gehad en ook nog eens achter het stuur gezeten van een (motorisch uit elkaar liggende) 205 T16.
    Later nog een snelle Ibiza gehad dus ik vind een snelle hot hatch erg leuk, het is dat het voor mezelf niet meer kan met de thuissituatie want anders had ik er nog een gehad.
     
  19. Leuk spul wat je noemt Fred! De 205 Rally en GTI werden widow makers genoemd, een toenmalige kameraad had ook een rally en ja hoor, hij heeft hem ook om een boom gevouwen... Ik reed toendertijd Clio RSi, kon ook een achterwiel oplichten en achter uitbreken, maar een stuk minder venijnig.
     
  20. Zijn er inderdaad heel wat afgeschreven helaas.
    Die van mij is een uit de hand gelopen project geworden waarmee ik op het circuit reed. Uiteindelijk 6 jaar terug verkocht en hij is naar Frankrijk verhuisd.

    De Clio heeft ook altijd hoog op mijn lijst gestaan, zo'n RS is ook mooi speelgoed!
     

Deel Deze Pagina