1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Blue is beautiful

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Carfreak64, 9 jan 2020.

  1. Ook wel veel kort stadsverkeer en laatst een keer naar de Autobahn, dus dat schiet ook niet op hahaha.
    Ben ook wel een stevige rijder op zijn tijd hoor. Maar alles wel safe ;).
    Jammer van de App, vind hem wel leuk al duurt het bij mij soms ook wel een tijd voordat de data vrij gegeven wordt, terwijl de app wel actief is.

    Mooie platen, de laatste kijkt ook wel lekker.
     
  2. Ik zal er eens op letten tijdens het rijden. Is wel een lastig vergelijk hoor.
    Want doordat je bergaf de snelheid ietsje laat afzakken, is dat dus bergop weer ietsje meer gas geven.

    CC met de caravan erachter was super in ieder geval. Heb maar op enkele momenten zelf hoeven terugschakelen.
    Verbruik met caravan is een ander verhaal. Gedurende de hele reis (2800km) een gemiddeld verbruik van 10,6L/100km gehad :lol:
    Maar met een totale combinatie van +/- 3000kg vind ik dat niet eens heel slecht.

    Eerste wat ik bij een start doe is de Start/Stop uitzetten. Heb geen behoefte aan een startmotor die overuren maakt en een motor die minder snel warm wordt. Die 0,2L die dat scheelt kan mij gestolen worden! ;)
     
    Gitzo vindt dit leuk.
  3. Helemaal mee eens :clap:
     
  4. Zo gisteren de 4 seizoenenbanden op de 17 inch ST-Line velgen laten monteren en meteen de set op de auto (nu eens) laten zetten. Tot nu toe een km of 50 voor het eerst met 17 inch gereden. Ik had alleen nog maar met ST-Lines met 18 inch (proef-) gereden. Eerste indruk...het rijdt fijner, comfortabeler en minder gevoelig voor spoorvorming. Het laatste is ook niet gek want met een ET van 50 ipv 55 en 20 mm smallere banden (215 ipv 235) scheelt het aan de binnenzijde van het loopvlak 15 mm, dus per as 30 mm en bij een bolling in de weg kan dat net het verschil maken. Maar goed ik ben benieuwd hoe de Kleber's gaan bevallen, het is de eerste keer dat ik geen winterbanden heb.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Oh en de TPMS sensoren (origineel Ford) werden automatisch herkend, dus inleren was niet nodig.
     
    FW-FFSTLine, TWA en Waus26 vinden dit leuk.
  5. Sinds anderhalve week een K&N vervangingsfilter gemonteerd. Qua prestaties kan ik er nog niet veel echt van zeggen, de motor lijkt bovenin de toeren wat minder snel af te vallen, qua verbuik hoop ik in de toekomst meer te melden, wel vind ik het inlaatgeluid iets mooier, let wel, niet luidruchtiger!
     
    Thiemo, TWA en Gitzo vinden dit leuk.
  6. Een inlegfilter? Daar merk je toch 3x niks van. Een open, 57i kit zoals van K&N wel maar volgens mij werkt dat niet met een turbo?

    Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
     
    focuskelp vindt dit leuk.
  7. #67 Carfreak64, 26 dec 2020
    Laatst bewerkt: 26 dec 2020
    Zoals ik al schreef "lijkt" heb geen metingen verricht :). In theorie zou het filter meer luchtdoorlaat moeten hebben, wat zou kunnen resulteren in soepeler oppakken en minder geknepen gevoel boven de 6000 rpm, want ja daarin is de Ecoboost echt minder dan de PSA 1.6 THP, die blijft ongemerkt zonder merkbaar "inkakken" doorgaan tot de toerenbegrenzer (6800 rpm)
    Daarbij heb je met een inlegfilter nog wel de koude buitenlucht (koele lucht heeft een grotere dichtheid en bevat dus meer zuurstof. Wanneer je er meer lucht in kan persen, kan je er meer brandstof kwijt dus meer vermogen) verder, met een foutief gemonteerd 57i kit wordt vaak warmere lucht uit de motorruimte aangezogen, of monteren Focus rijders deze voor de radiator?
     
  8. Die dingen werken meestal allemaal niet.
    Hooguit wat meer aanzuiggeluid.
    Ik heb een keer een dure cda kit op mijn m3 gemonteerd en had daarna 10 pk minder dan met mijn oude originele luchtfilter. Gemeten op de rollenbank.
    De fabrikant heeft de lucht benzine verhouding meestal goed voor elkaar.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  9. Die werkt hier prima op de turbo (MK3 ST), ook de datalogs zijn prima. Het klinkt vooral leuk. Open luchtfilters/cold air intakes, ze hebben niet meer vermogenswinst dan een goed panelenfilter. De open luchtfilters zijn eigenlijk alleen leuk voor het geluid, zoals hierboven al gezegd doen ze soms zelfs meer kwaad dan goed. Dan is het vaak ook zelfs zo dat ze de ecu voor de gek houden (ze maken het mengsel wat armer). Bij de meeste Focus luchtfilters wordt alleen het eerste deel vervangen. De behuizing van de luchtmassameter (die sensor) blijft ongewijzigd, dus geen trucerij met mengsel, je hoort dan hoogstens meer de turbo/inlaatgeluid en dat zorgt voor meer placebo *ahem* performance ;)
     
    Gitzo vindt dit leuk.
  10. #70 Carfreak64, 4 apr 2021
    Laatst bewerkt: 4 apr 2021
    Zo even een tussenberichtje.
    Ik maakte gebruik van MUpload, helaas zijn zij gestopt met hun service, al mijn foto's zijn daarom niet meer zichtbaar op de site, maar zo dadelijk een paar nieuwe.

    Even een update over de Focus. Ik heb er nu ruim 16000 km mee gereden, op een rammel bij alleen de koude startfase en lage buitentemperatuur na (lijkt ergens bovenin het dashboard vandaan te komen) geen enkele rammel of kraak. Het verbruik staat volgens de BC sinds september 2020 op 6,7 l/100 km.

    De Klebers bevallen super, echt mega grip op droog, 0 problemen in de regen en in februari ook de nodige sneeuw gehad en de banden zijn met vlag en winkel geslaagd in de toenmalige omstandigheden, echt een aanrader. Nu na ca 4500 km ook nog geen slijtage zichtbaar, verder zijn de banden heerlijk stil. Ondanks dat het 4 seizoenenbanden zijn leg ik er over een aantal weken toch weer de 18" velgen/banden op, oogt net wat beter,.

    Wel is er ruim een maand geleden iemand in mijn auto gereden, de maloot had mij totaal over het hoofd gezien, reed op het linker spoor voor rechtdoor en besloot rechtsaf te slaan, laat ik nu op dat moment op de rechter baan rijden :evil::evil:. Schuldvraag was dan ook eenvoudig alleen had ik 2 beschadigde deuren en een deukje voor het linker achterwiel. Alles is netjes door de schadehersteller hersteld (2 nieuwe deuren en 4 dagen een Kia Xceed :( mee gehad, zeker niet een auto voor mij), B stijl had geen schade, dorpel ook niet. Het rechtervoorwiel had zich in mijn achter portier geboord tijdens het indraaien. De brokken piloot had in december ook al schade gehad....

    [​IMG]

    Even een tweetal foto's van de auto met resp 17 en 18 inch wielen:
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Berrychello, René. en TWA vinden dit leuk.
  11. Mooi hoor, vooral die velgen die vind ik echt mooi.
     
  12. dat is altijd het nadeel van die externe partijen.
    gelukkig hebben nu een functie op het forum die de foto's bewaard als je ze direct upload (moet je wel lid zijn van de club trouwens)
     
  13. Zo weer eens een berichtje.
    Afgelopen dagen een, zeg maar lang weekeinde, Wallonië gehad. Kon ik de Focus eindelijk weer eens af en toe door de haarspeldbochten jagen en wederom wat een heerlijke bak. De 1.5 is heerlijk soepel (en stil), maar laat zich net zo lief tot over de 6000 rpm jagen. Ondanks dat heb ik de in totaal ruim 800 km nog redelijk zuinig weten te rijden. Ik moet zeggen dat ik op de autoweg moeite heb met de 100 km/u in NL, dus doorgaans is het toch weer 110 a 120 op de teller.
    Het (uitgerekende) verbruik was gedurende die dagen 1:16,9 (5,9 l/100 km) waarbij ik de schakelindicator altijd negeer (altijd een versnelling lager). Bij thuiskomst de auto afgetankt gaf de dagteller nog 860 km max. te rijden kms aan, wat betekent dat bij langere afstanden in NL bij gereden snelheden van 100-110 op de teller een accerradius bereikt wordt van ruim 1000 km op 1 tank benzine....dieselwaardes imo.
    De teller staat nu op bijna 20000 km, olieverbruik, niet meetbaar. De Conti PremiumContact6 bevallen nog steeds uitstekend (iemand vroeg recentelijk hiernaar op het forum en ik kan diegene verzekeren dat deze banden comfortabeler zijn dan de Michelin's Primacy4 banden!).

    Gedurende het verblijf "onze" fermette:
    [​IMG]

    Op een parkeerplaats bij Durbuy:
    [​IMG]

    Ergens onderweg:
    [​IMG]

    Chateau Lavaux Saint Anne:
    [​IMG]
     
    gerardTDCI, FW-FFSTLine, Chriscarz en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. Leuk verslag weer, en goed te horen dat de auto goed bevalt.

    Qua verbruik hier ook geen klagen, maar 1000km op één tank ga je echt niet redden.
    Met constant 106 op de teller haal je ongeveer 1 op 18,5 gemiddeld, wat ongeveer 925km op één tank betekent, maar dan moet ook echt niets tegenzitten.

    Beste wat ik tot nu toe heb kunnen scoren is een gemiddelde van 5,78L/100km gemeten over een volle tank. Er ging toen 49,44L in en dus 855km totaal.
     
  15. Die schakelindicator gebruiken is zo ie zo slecht. Op langer termijn slibt het hele blok dicht, omdat hij niet meer "heet" wordt.

    Mooie Focus (foto's) b.t.w.
     
  16. #76 Carfreak64, 6 aug 2021
    Laatst bewerkt: 6 aug 2021
    @Phibo: Ik weet het. Al sinds de 1.6 THP motoren welke ik in mijn 3 Peugeot's heb gehad, de dealer zei in 2014 al dat ik het motortoerental boven de 2000 moest houden, schakelindicator negeren, voorkomt vroegtijdige inwendige vervuiling.

    FW-FFStline
    Ik geef toe dat je dan netjes moet rijden, wat ik toch niet lang volhoud...:lol:, maar vorig jaar september de BC op 0 gezet en van mijn woonplaats tot Kortrijk 182 km gereden met snelheden van 100 tot 125 km/u op de teller, 2 man + bagage vanaf voorstoelen tot achterin, bandenspanning verhoogt naar 2.5 voor en 2,7 achter, gemiddeld verbruik 5,0 l/100 km, zonder er verder moeite voor te doen.
    Ik heb toen de hele vakantie ca 1900 km gereden, waarvan 1400 km in Frankrijk (hiervan 700 km 130-140 km/u kruisen op de autoroute, rest lokaal en stad) een gemiddelde van 5,8 l/100 km gescoord. De heenreis 200 km 100-120 km/u weg, vervolgens 370 km autoroute (125-135 km/u) 5,4 l/100 km, oh en ik heb niet eens zuinige banden als Primacy4 er onder liggen.
    Als ik er mij toe zet en beter anticipeer, moet op langere afstanden in NL zelfs een verbruik van onder de 5 liter er in zitten, ik zie met de kneuterige snelheden alhier (90-110) continu actuele waardes van 20-27 km/l op de BC en doordat ik recentelijk meermaals ook eens het verbruik uitgerekend hebt weet ik dat de bc zeer weinig afwijkt (laatste meting 0,1 km/l).

    Oh en wat betreft het resterende aantal km's. Ik heb het bij mijn huidige auto's nooit uitgeprobeerd, maar bij een enkele vorige auto kwam ik er achter dat de resterende km's gebaseerd zijn tot een soort van rest volume. Dus stel dat bij minimum 7 liter inhoud (meter gaat rood in) de bc uitgaat van 0 km resterend kan je dus nog 7x ca 18 km rijden.... De Mazda's hadden deze eigenschap (deels Ford Focus II en III techniek/draadboom). In het begin giga km's en ineens zie je wanneer de naald het rode nadert dat hij sneller naar 0 km resterend acceradius terugrekend, kwestie van parametreren van de vlotter unit. Bij aftanken blijkt er dan veel minder in te gaan dan gedacht/berekend.

    [​IMG]
     
  17. Prachtige Focus. Door het design van de flanken vallen de 17 inch wielen inderdaad wat weg.
    Fijn dat de 1.5 zo goed bevalt. Staat zeker op mijn lijstje voor na mijn Focus mk3.
     
  18. Grappig om te lezen! Die 5.0L/100km gemiddeld heb ik nog niet op de teller gezien. Tot nu toe eigenlijk altijd blijven steken op max 5,4L/100km of 1 op 18,6 zoals hij het bij mij aangeeft.

    Zitten natuurlijk wel wat (kleine) verschillen tussen onze auto’s. Sedan vs Wagon. Handbak vs Automaat en 182pk vs 150pk.
    Heb trouwens al vaker gelezen dat de 182pk af en toe zuiniger uit de bus komt, wat tegenstrijdig lijkt….

    Heb komend weekend 2 dagen met lange ritten (incl. 4 volwassenen) dus zal mij maandag eens melden ;)
     
  19. Zou nog even op het verbruik terug komen. Vorige week, met 2 ritten woon- werkverkeer, 2 ritten van 250km elk en 2 ritten van 136km elk een gemiddeld verbruik gehaald van 1 op 18,04.
    Volgens de boordcomputer was het verbruik 1 op 18,4 dus wijkt niet extreem af.

    Ging uiteindelijk net iets meer dan 46L in de tank over een afgelegde afstand van 848km.
    De ritten van 250km waren trouwens met 4 volwassenen en één kind.

    Al met al niet gek lijkt mij
     
    Chriscarz vindt dit leuk.
  20. #80 Carfreak64, 17 sep 2021
    Laatst bewerkt: 17 sep 2021
    Focus 1.5 rijders even bij me blijven.

    Ca 1,5 a 2 jaar geleden op Youtube een fulmpje gezien van iemand die helemaal Fiesta ST liefhebber is. De beste man haalde toen een probleempje aan wat zeer vaak bij de 3 cilinder 1.5 Ecoboostmotoren voor zou komen. E.e.a. zou doorgaans ergens rond de 15000 a 20000 km ontstaan, nl een olielekkage wat nu blijkt tussen de pakking van het distributie huis en de kruising kop/onderblok.Hiervoor loopt een campagne bij Ford en zou op kunnen treden bij dergelijke motoren gefabriceerd tot ca mei 2019, daarna zouden ze het productieproces verbeterd hebben.
    Mijn Focus 1.5 182 is gemaakt begin december 2019 en zoals nu blijkt heeft die van mij het ook...:roll:
    Itt tot wat Ford voorschrijft, 30000 km of 2 jaar, besloot ik de auto sneller een kleine beurt te laten geven, na 2 winters en mede vanwege Corona meer stilstand en korte stukken rijden vond ik dat er wel nieuwe olie in mocht, gelukkig is e.e.a. nu dus reeds ontdekt.
    Over 1,5 week wordt het manco verholpen, de auto ben ik dan 2 dagen kwijt.
    Dus 1.5 rijders, houd dit in de gaten. Overigens was de lekkage zo klein dat ik iig geen merkbaar "verbruik" had en er lag ook niets op de garagevloer, verder rook ik ook geen olielucht, ook niet als ik de motorkap eens opende na een lange rit en dus bij door en door warme motor.
     
    FW-FFSTLine vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina