1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Auto reageert nergens op!?!?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Pascal1983, 23 apr 2016.

  1. Hallo Allemaal,

    Wij rijden een Focus 1.6 Ecoboost MK3 zonder problemen.
    De tweede hebben we redelijk recent aangeschaft.
    Een Cmax 1.6 Ecoboost... Gewoon omdat de Focus zo ontzettend goed bevalt.
    Alleen hebben wij op dit moment gruwelijke spijt
    Kort stukje historie: aanschaf van de auto was in Nov 2015. Auto had ook tuning gehad (Met als functie: Caravan trekken) los van het redelijke hoge verbruik reed de auto perfect. Problemen beginnen ongeveer 2 weken geleden. Motorstoringslampje. Auto naar de dealer, onderzocht met een endoscoop en al... Wat bleek: motor stuk. Uiteindelijk de keuze gemaakt een nieuwe motor te laten monteren (niet bij de Ford dealer, maar bij een andere Bovag garage) Nadat dit klaar was, ben ik terug gegaan naar ZIP Tuning om de oorspronkelijke sw terug te laten zetten. (Op advies van de Ford dealer)

    Toen hebben we de auto precies 1 week kunnen rijden. Afgelopen maandag: motorstoring. Ik een rondje gereden voor het huis. Wat bleek: gaspedaal geeft niet thuis. Helemaal 0 reactie. Dus auto weer terug naar de bovag garage, uitgelezen, bleek de brandstofpomp stuk te zijn. Die zijn inmiddels voor en achter vervangen. kreeg de bovag garagist de foutcodes er niet uit.... Of ik hem zelf even naar de Ford garage (500 meter verderop) kan brengen. Nou prima. Auto staat inmiddels sinds afgelopen woensdag bij Ford Eindhoven.

    Inmiddels een mail de deur uit gedaan naar de bovag garagist, ZIP Tuning en de Ford dealer dat ik echt geen idee meer heb, wat te doen met die auto. Op dit moment rijd hij nog steeds niet. Bij gasgeven nog steeds 0 reactie.

    ZIP heeft contact gehad met Ford en schreef: Ford heeft een aantal foutcodes doorgegeven die hoogstwaarschijnlijk met de referentiespanning op de brandstofdruk te maken hebben. Aangezien de software onlangs origineel geschreven is ben ik bang dat wij niet veel kunnen betekenen in deze kwestie.

    Gisteren nog even met Ford gebeld. Zij hebben 3 laptops waarmee ze de auto uit kunnen lezen/resetten. 2 werken niet en de 3e uiteindelijk wel. Daarmee is gisteren nieuwe software geladen en de oude gewist. Nog steeds 3 foutcodes en geen power met gaspedaal.

    Heeft iemand enig idee? Alle tips, suggesties zijn welkom.
    Op dit moment heb ik er al voor meer dan €5000 ingepompt en dat loopt nog op... Maar ik heb nu wel een grens bereikt dat ik zo iets heb van: tot hier en niet verder!

    Groet,
    Pascal
     
  2. Mag ik vragen waarom je een 1.6 ecoboost tuned om een caravan te trekken? Deze heeft standaard al genoeg vermogen toch?
     
  3. #3 antig01, 23 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 apr 2016
    Er zitten 2 sensoren op de auto om de brandstof druk te meten, een lagedruk sensor na de opvoerpomp en een hogedruk sensor op de injector rail. Die lagedruk sensor gaat wel een stuk waardoor je dezelfde symptomen krijgt.

    Helaas heb je de auto naar een garage gebracht waar ze in plaats van fatsoenlijk diagnose te stellen gewoon domweg onderdelen gaan vervangen en na 1000 euro verder te zijn eindelijk toegeven dat ze er geen reet van snappen.

    De dealer moet deze storing m.i ook gewoon op kunnen lossen.

    Rookt de auto ook als je gas probeert te geven?

    Waar komt de nieuwe motor vandaan?
     


  4. Hi Patman,

    Helemaal mee eens. Waarom dit gedaan is, is mij verteld tijdens de aankoop. Heel cliché, maar de auto is van een wat oudere man en vrouw geweest. De man is overleden, en zowel de C-Max als de caravan stonden te koop. Ik rijd zelf een 1.6 Eco zoals je hebt kunnen lezen, en 150pk is inderdaad ruim genoeg.

    Groet,
    Pascal
     


  5. Hi Antig,

    Doel je dan op de Motor?
    Motor heb ik bij een Bovag garage laten repareren (was een stuk goedkoper dan bij de Ford dealer) Overigens is de diagnose van motorschade bij de Ford dealer gesteld. Bij hem moest ik ongeveer 4k betalen voor een nieuw blok. (Compleet) en dat is incl montage. En bij de ford zou dat op €6500 komen.

    Geen idee bij welk bedrijf die motor gekocht is. Zou ik kunnen navragen.

    Zowel met het oude als het nieuwe blok helemaal geen rook ontwikkeling. De auto krijg je gestart en blijft op stationair (1500 toeren) draaien. Ik kan er dus wel mee rijden, en dan schakelen tot 4 zonder gas te geven (40-45km per uur) maar het gaspedaal reageert helemaal niet. Echt heel erg raar. Alsof je aan het trekken bent aan een dood paard [emoji53]
     
  6. Klinkt als een defecte LD sensor. Eerst dat maar eens controleren.
     


  7. Zo dat betekenen dat dan de brandstofpomp ook niet vervangen hoefde te worden?

    En zo'n lage druk sensor, geen idee waar die zit, maar als een motorblok compleet vervangen wordt, vervang je die sensor dan ook?

    Waar ik zelf aan zat te denken was namelijk de ecu/pcm. Kan die beschadigd zijn door de tuning en de-tuning?
     
  8. Of de brandstofpomp defect was kan ik vanaf hier niet beoordelen, echter gezien het vervangen ervan niet heeft geholpen ga je dat wel denken.

    De LD sensor zit op de brandstof leiding vanaf de opvoerpomp richting de HD pomp. Zit in de leiding geschroeft circa 50 cm vóór de HD pomp. Deze leiding/sensor wordt zeker niet vervangen bij de motor reparatie.
     


  9. Ok thanks voor de info. Ik zal het ter info doorsturen naar de Ford garage waar de auto nu staat.

    Groet,
    Pascal
     
  10. Ah, ik nam aan dat jij em had getuned;) je voorganger had dat dus gedaan.
     


  11. Yep... Heb jij nog ideeën wat het zou kunnen zijn?
     
  12. Aanschaf in November 2015? Zat er geen garantie op?
     


  13. Helaas niet. Particulier gekocht. En les voor de volgende geleerd
     


  14. [​IMG]
     
  15. Nee helaas niet. :nocheer:
     
  16. #16 dutchguy, 23 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 apr 2016
    Ik ben wel eens tsb's tegengekomen over het vervangen van een 1.6 ecoboost motor.
    Hierin staat dat er in bepaalde situaties nieuwe software geladen moet worden vanwege wijzigingen in/aan het nieuwe blok.
    Las ergens dat dit oa met de aansturing van de nokkenassen te maken heeft.


    Je hebt het over 3 foutcodes, welke zijn dat exact?
    Verder is het verhaal van Anton aannemelijk.
     
  17. My two cents; wel apart dat jij voor de kosten mag opdraaien terwijl de kans heel groot is dat een foute tune het blok om zeep heeft geholpen. Je bent niet de eerste die kapotte ecoboost heeft na een slechte tune.
     


  18. Hi Dutchguy,

    Die zal ik maandag eens opvragen. Heb je er veel verstand van? Ik (lees mijn vrouw) zouden er namelijk erg bij gebaat zijn als het heel erg snel opgelost zou kunnen worden.

    Groet,
    Pascal
     


  19. Hi Silver,

    Ja dat vond ik ook. ZIP Tuning geeft 2 jaar motor garantie & 3 jaar op de software.
    De motor viel echt letterlijk na 26 maanden uit elkaar na die tuning. Verder heb ik bij ZIP ook de originele sw terug op de auto laten zetten. Ik had verwacht dat dit gratis zou zijn (binnen de 3 jaar) en ook de hele situatie uitgelegd daar.

    Nou ben ik niet een mega nerd met software, maar er is mij verteld dat het blok nooit na 26 maanden stuk kon gaan dmv de tuning.

    Allemaal zwaar K dus.
     
  20. Wat was er nu precies kapot dan en wat was de oorzaak
     

Deel Deze Pagina