1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Adaptieve bi-xenon defect

Discussie in 'Electronica' gestart door jaapd, 7 dec 2017.

  1. #241 Gerriefocus, 3 apr 2023
    Laatst bewerkt: 3 apr 2023
    Hoi, ik ben dankzij alle tips hier een stuk wijzer geworden. Dank!

    Echter loop ik vast op het punt van het witte stekkertje loshalen. Bij mijn focus wagon van 2015 zit het stekkertje vast op de printplaat en krijg ik deze niet los. Ook niet deels los door iets los te klikken/wippen.

    Hierdoor kan ik 't restje kabel die is afgebroken niet uit het witte stekkertje halen, simpelweg te weinig ruimte, k kom niet bij de achterkant. Dus dan kan ik 't kabeltje ook niet opnieuw goed bevestigen..

    Iemand tips?

    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]



    EDIT: inmiddels gelukt, bovenste horizontale klepje is dus soort hendeltje die je naar voren moet schuiven, door voorzichtig een platte schroevendraaier er tussen te wrikken, dan komt ie los
     
  2. Hallo,
    Ik heb een ford focus van 2011 met deze storing. Koplamp heeft veel vocht in de unit. Maar ik kwam dit topic tegen. Echter krijg ik bij het model voor de facelift 2015 de stekker en print plaat onder de xenon fitting niet gevonden. Zit dit op een andere plek? Of zit er voor mij niks anders op dan een nieuwe koplamp te kopen.

    wat ik ook vreemd vind is dat de bcm foutcode heeft opgeslagen voor links als rechts. Dit terwijl zichtbaar is dat de linker koplamp naar beneden blijft hangen.

    gr Bart
     
  3. Goedenavond mensen,

    Ford focus wagon ST gekocht uit 2016. Helaas binnen een week de bekende koplamp storing…
    Hele slechte verlichting. Linkse licht schijnt links omhoog. Rechtse licht schijnt rechts de berm in. Bij beide lichten werkt het grote licht ook niet (blauwe licht op display werkt wel), maar springt niks bij.
    Ondertussen gekeken naar de draadjes, andere werkende koplamp unit van andere auto, boordcomputer gereset. Dit alles heeft niet geholpen. Nu gaat de Ford naar de 3e garage (dit keer een Ford dealer in België).
    Benieuwd of het probleem gevonden gaat worden en wat het dan is.
    Wat denken jullie? Zelf denk ik de module onder het stuur, omdat een werkende koplamp ook niks oplost.

    Groetjes
     
  4. Heb je al gezocht op het forum, volgens mij was hier een oplossing voor namelijk
     
  5. Welke koplamp is er gewisseld?
    Normaal gaat een defecte koplamp naar beneden staan voor de veiligheid (niet verblindend). Aangezien de linkse koplamp omhoog staat kan het probleem wel eens aan die kant zitten.
    Ook in de vraag van Bart zie ik een soortgelijk probleem, alleen zit in de pre-facelift mk3 geen meedraaiende koplampen, enkel hoogte regeling en een motor voor de bi-xenon als het goed is.
    Deze koplampen heb ik nog niet open gehad in verband met een probleem.
    Als er iets van motoren of printplaten defect zijn dan is dit vaak niet los te verkrijgen of te vervangen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  6. Omdat er in de rechtse koplamp de draadjes van het meedraaiende gedeelte verlengd waren, is er puur daar op gefocust. Dus deze is vervangen. Donderdag naar de garage van Ford, dan zal ik ze ook zeker naar de linkse laten kijken!
    Als ik een update heb, zal ik hem hier plaatsen!
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  7. eindelijk is de oorzaak gevonden, was het toch wel gewoon een kapotte zekering, haha….
     
    PhoenixNLx en Edgar Focus vinden dit leuk.
  8. Soms zijn zaken simpel gelukkig. Mooi dat het is opgelost en dat je het nog even laat weten.
     
  9. Mijn broer en ik hebben beiden ook een Ford, mijn broer de Focus en ik de Edge. Bij beide wagens komt dit probleem voor. Mijn Edge heeft de Led versie van koplampen, zou het probleem hetzelfde kunnen zijn als de Bi-xenon? Ik ben al te rade geweest bij de dealer en deze stellen voor om er een nieuwe koplamp in te zetten, +- 2500euro zonder garantie dat het probleem is opgelost. Daar heb ik voorlopig maar voor gepast...
     
  10. Het is een tijdje goed gegaan, maar helaas ben ik wederom de klos.. Ik denk zo'n jaar of 2 a 3 geleden is er een nieuwe koplampunit geplaatst onder garantie. Echter is het nu weer raak, wederom met dezelfde (nieuwe) koplamp. De lamp eruit gehad en inderdaad, afgebroken draadje.. Tot 2 keer toe de rechter koplamp, terwijl links vooralsnog weinig problemen heeft. Erg opvallend.

    Daaropvolgende de Molex 50212-8000 crimterminals besteld met het idee deze te repareren. Nu kwam ik erachter dat er 2 verschillende stekkers zijn gebruikt bij deze koplamp. Rechts (de nieuwe) had een zwarte stekker met andere crimpterminals, terwijl de linker koplamp (origineel) een witte stekker had waar inderdaad bovengenoemde Molex terminals in horen. Let hiermee dus op, er zijn 2 verschillende versies!

    Helaas kreeg ik het niet meer voor elkaar om deze te repareren, waarbij ik dus uiteindelijk maar de repair kit van Adaptivefix heb besteld. Hier zit ik nu dus nog op te wachten tot deze arriveert.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. Additieve bi xenon lamp: Als de lamp blijft zoeken en blijft staan naar bv rechts is de kans groot dat er een draadbreuk is bij de 4 polige connector met 3 draden op de print in de koplamp.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  12. Bij mij bibbert het lichtbeeld duidelijk aan de rechterkant bij kalibratie, herkent nog iemand dit?
     

Deel Deze Pagina