1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Adaptieve bi-xenon defect

Discussie in 'Electronica' gestart door jaapd, 7 dec 2017.

  1. Vandaag heb ik de focus 3.2 of 3.5 van mijn schoonvader meegenomen voor een rechter koplamp die van slag was.
    90 procent van de tijd bleef de bi-xenon storing geven. Ook werkte van die koplamp het groot licht niet meer.
    Storingscode b14da was opgeslagen.

    Ik heb de koplamp gedemonteerd en volledig geïnspecteerd, in eerste instantie was hier niks aan te zien.

    MAAR.... Toen ik de draadjes licht belaste door er zachtjes aan te trekken schoot er een draadje los van de 4 polige stekker net onder de xenonlamp aan de printplaat.
    Deze zat enkel nog maar vast aan de isolatie en kwam waarschijnlijk heel soms nog in contact met het metaal wat het af en toe werken kan verklaren.

    Het metalen pootje heb ik uit de stekker gehaald en de draad een stukje gestript waardoor deze weer goed opnieuw te bevestigen was.
    Hierna functioneerde alles weer.
    Na de storing in de module gereset te hebben is deze niet meer terug gekomen.

    Nu heb ik nog eens een keer gegoogled op de foutcode en zie hier een flink groot topic voorbij komen van dit probleem met grootse kosten tot gevolg, dus ik wilde dit even met iedereen delen in de hoop dat dit voor toekomstige bezitters een oplossing is.

    Ik zag ook dat er al een paar keer deze stekker genoemd was, maar alleen als de draden al echt los waren. In dit geval was dus de draad niet direct los, enkel de kern.
    Voorzichtig trekken aan de draadjes dus!

    Omdat de koplamp bij elke start zich weer opnieuw kalibreert worden de dunne draden veel bewogen, dit resulteert uiteindelijk in een breuk van de draden.

    Gr. Johan
     
    Wiz, gerardTDCI, meeder en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Goed gevonden. Dit kan zeker een oorzaak zijn van de voorkomende problemen. Het steeds bewegen gaat inderdaad op een gegeven moment voor metaalmoeheid in het koper zorgen.
     
  3. Via Ebay zijn er voor de Bi-Xenon problemen die in dit forum worden besproken ‘repair kits’ te koop (GBP 15 per kit, levering vanuit de UK).
    Wellicht een overweging voordat er een hele nieuwe koplamp unit zou moeten worden aangeschaft ….

    Voor de Ford Focus mk3 Facelift (2014+, alle modellen) heeft de verkoper twee ‘repair kits’:
    # auto level / beam repair kit (: https://www.ebay.nl/itm/Ford-Focus-...-level-Repair-Kit-Titanium-ST-RS/324646827934
    # headlight fix / adaptive wire kit: https://www.ebay.nl/itm/Ford-Focus-...ring-loom-Titanium-St-line-St-Rs/324410994053

    De verkoper heeft op zijn eigen site nog een interessant ‘FAQ’ onderdeel staan en een ‘Installation guide’: https://adaptivefix.com/

    Ik heb beide stekkertjes zondag jl. gekocht en ze werden vandaag bezorgd, dus 4 dgn vanuit de UK.
    Heb nog geen tijd gehad om ze erin te zetten (ik weet ook nog niet zeker of ik beide kits nodig heb), maar ik heb zeer goede hoop dat dit mijn koplamp issue (geen correcte afstelling en melding op dashboard) gaat verhelpen.

    Groet, Henri
     
    Wiz vindt dit leuk.
  4. Hallo allemaal,

    Mijn naam is Kevin en ben sinds kort lid van dit forum. Ik heb een Focus 1st edition 1.5 Ecoboost van 2015. Super fijne en complete auto.


    Omdat ik hetzelfde probleem ervaarde als hier in dit topic wordt beschreven heb ik mij verdiept in de materie. Om een lang verhaal kort te houden kan ik mij aansluiten bij de bevindingen van JvH, Johan. Het probleem zit hem inderdaad in de stekker/ crimp terminal. Dit is ook logisch te verklaren, omdat het adaptieve systeem veel beweegt gaan deze terminals stuk door metaalmoeheid. Door lichtjes te trekken aan de kabels merk je snel dat 1 van de 4 kabels van de bewuste connector gebroken is. Meestal is dit de meest rechter kabel. Wees voorzichtig met het loshalen! Haal eerst de koplamp eruit, haal vervolgens de dop aan de xenon zijde weg. Verwijder de kabel van de xenon lamp door deze voorzichtig met een punttang naar beneden te bewegen/ wrikken. Neem de xenon lamp er voorzichtig uit (dit doe je door de pal links van de lamp naar beneden te duwen). Nu kun je bij de stekker met de 4 draden. De crimp terminal heb ik gekocht bij Sinuss.nl:

    10x 50212-8000 CRIMP SOCKET, CONTACT, 24AWG MOLEX€ 0,30 Verzendkosten€ 4,45Totaal€ 4,75

    Wat mij verder opviel is dat de printplaat aan de linker zijde van de Xenon lamp los lag. De bevestiging leek warm te zijn geworden en te zijn gesmolten. Ook viel op dat de kabel die naar de xenon lamp loopt was beschadigd, mede dor de bewegingen en de wrijving tegen de andere kabels. Het beste is om deze kabel ook te vervangen wanneer deze is beschadigd aangezien hier een hoge Voltage (23000V) doorheen loopt.

    De klus is goed te doen, maar zorg ervoor dat de nieuwe crimp terminal goed vast wordt gezet aan de kabel. Daarnaast kun je overwegen om de kabels zo te leggen dat deze vrij bewegen en de kabel middels tape aan elkaar te maken. Samen zijn ze dan sterker. Zorg ervoor dat deze niet onder mechanische spanning komen te staan.

    Ik hoop dat het bovenstaande jullie helpt met dit probleem en voorkomt dat jullie EUR 1000 + moeten uitgeven voor dit technisch mankement.

    Mochten er nog vragen zijn....

    Groet Kevin!
     
    M.Blaak en Wiz vinden dit leuk.
  5. welkom Kevin.
    dankjewel voor deze informatie, maakt het oplossen van het probleem een stuk goedkoper en duidelijker :thumbup:
     
  6. Dank je wel @Wiske1983 voor de beschrijving en aanvulling.
    Als reactie op "mochten er nog vragen zijn..." ; zou je de mijne ook even kunnen doen :lol:?

    Mijn rechter koplamp heeft ook het bekende probleem, maar heb nog niet de moed verzameld om de lamp uit elkaar te halen voor reparatie
     
    VinRS vindt dit leuk.
  7. @Thieske , ik wil je best helpen met het probleem. Dan moeten we wel even afspraken maken over wanneer, waar, hoe, kosten en dergelijke. Laat maar weten.
     
  8. Ik voel een nieuw stripverhaal aankomen: Thieske en Wiske….:lol:
     
    Wiske1983, gerardTDCI, Thieske en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Ik heb momenteel ook een koplamp storing en de garage kan pas begin augustus mij hierbij helpen. Het is een adaptief systeem en wellicht hetzelfde probleem als bovenstaande van @Wiske1983 wil of kan iemand mij hierbij helpen om te kijken wat het daadwerkelijke probleem is? En als het inderdaad met de kabels vervangen kan worden dan ben ik daar heel erg mee geholpen.
     
  10. Hoi 2015focus, ik wil je er eventueel mee helpen maar ik ga eerst 2 weken op vakantie. Ik ben na 1 augustus weer online dus mocht niemand anders je kunnen helpen voor die tijd dan laat het maar weten.

    Groet,

    Kevin
     
    2015focus vindt dit leuk.
  11. Hier hetzelfde probleem met de linker koplamp al even uit elkaar gehad en ondervonden dat het het stekkertje was zoals de meeste hier beschrijven. Snel bij Sinuss.nl stekkertjes besteld. Artikelnummer 1462542.
    Hopelijk zijn ze snel binnen en kunnen we de gebroken stekkertjes vervangen
    Bedankt Wiske1983 voor de goede uitleg en de website!
     
  12. Heb besloten om er mee te stoppen, ben helemaal Ford af met alle elektronische storingen. Ruil m in en koop hopelijk een beter merk en zeker een betere dealer.
     
  13. Succes man :thumbs: Alsof andere merken nooit problemen hebben :weird:
     
    henk 68 vindt dit leuk.
  14. Daaaaaaaaaaaaag Loek.:bye:
     
  15. Ik denk dat ie hem inruilt voor een fiets ;)
     
  16. Denk dat ford nog heilig is. Als je soms leest bij andere merken....
    O.a. Peugeot heeft problemen met de natte distributieriemen...
     
  17. Dat niet alleen..

    Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
     
  18. Heren zullen we weer :ontopic: gaan
     
    thecure vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina