1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Adaptieve bi-xenon defect

Discussie in 'Electronica' gestart door jaapd, 7 dec 2017.

  1. Knap gevonden hoor, ik kan met dat artikelnummer echt geen stekkertje vinden op die website, en ook niet met omschrijving en/of Ford Focus Bi Xenon.
    Edit: Gevonden!
     
    MarkFocuST vindt dit leuk.

  2. Net dit probleem met mijn andere koplamp gehad rechts voor.
    Deze viel af en toen schuin naar beneden.
    Koplamplos gehaald en inderdaad 1 van de 3 draden in de 4 polige stekker bijna er af gebroken.
    Auto gaf geen melding in het instrumentenpaneel.
    Zelf heb ik hem gesoldeerd dit wou goed en werkt weer, hoop dat iedereen problemen deze nu kan maken
     
  3. Ook geconstateerd dat de rechter koplamp blijft hangen naar beneden, naar het stellen.
     
  4. heb je nog garantie Henk?
     
  5. ja die heb ik nog Gerard.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  6. Hier vandaag ook de melding.
    Ik dacht een lamp vervangen dus.
    Nu ik dit lees, en daarvoor heel veel dank, toch iets anders. Dus forscan, gereedschap, tijd, krimpkous, solderen. Dit probleem is op te lossen. Ik ga de boel goed solderen en trekontlasting aanbrengen. Nu eerst filmpes bekijken hoe de koplamp te demonteren.
    Vorige focus wist ik de klem onderin met lange platte schroevendraaier los te krijgen. Nu weer leren hoe deze gaan. Ik zal laten weten hoe het ging. De focus is uit 2015. Dus heel wat beweging van die draadjes. Ik hoop dat het dit is en niet iets anders.
     
  7. deze is nog makkelijker, zit geen klem onderin, losschroeven en naar voren toe eruit schuiven.
     
  8. Dank je. Dat klopt. Het zijn twee schroeven. Een beetje op en neer. En los. Koplamp rechts deed het groot licht het niet en kwam niet omhoog. En de fout melding. Binnen rubber dop eraf van het xenon lamp. En ja daar waren de twee stekkertjes. De witte grotere en de kleine zwarte. Met de drie grijze draadjes.
    Voorzichtig aan de draadjes gevoeld. En ja hoor! Het middelste van de draadjes in de witte stekker zat los erin. Dus je ziet niet dat er iets los zit tot je er aan gaat voelen. Witte stekker eruit. Klein stukje los draadje gestript en met soldeer vertinnen. Wit beugeltje uit witte stekker gehaald, twee plaatsen opwippen om te kunnen verwijderen. Dun ijzerdraadje van onder in gaatje gestoken van afgebroken stekkertje. En dan met klein schroevendraaiertje derde plastic vasthoudertje van kleine contact omhoog houden terwijl je het ijzedraadje van onder naar boven trekt. Het metalen contact deeltje komt dan mee uit het stekkertje. Hier aan met heel weinig soldeer het draadje vast solderen. Overtollige soldeer met klein vijltje verwijderen.
    Contactje weer in stekkertje steken. Klemmetje weer in stekkertje. En stekker weer op zin plaats drukken. Rubber dop er weer op. Koplamp weer in auto zetten. Vergeet de stekker niet... En ja hoor weer groot licht en beweegt weer. Geen melding meer. Dank jullie voor de tips!
     
  9. mooi uitgelegd hoe te handelen, bedankt voor de input Wim :thumbs:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. Ontzettend bedankt voor de uitleg hier, heeft me ruim 1200€ bespaard door simpel het draadje opnieuw te solderen!
    Thx allemaal voor het uitzoeken!

    groet Aad
     
  11. Nog een update, weer de storing ook in de rechter koplamp.
    De koplamp weer eruit gehaald en de drie draadjes weer bekeken.
    nu zat een ander draadje los dan de vorige keer in de witte grotere stekker.
    Dus xeon lamp er weer uit gehaald door de zwarte ribbel ring rond de lamp tegen de klok in te draaien.
    Dan kan je goed bij het stekkertje. stekkertje eruit gehaald. Stekkertje bestaat uit twee delen.
    Voorzichtig lipjes langs de zijkant van het stekkertje iets omhoog. Kan je met dun stevig plastic van een verpakking doen.
    Bovendeel van wit stekkertje eruit halen. Dit deel houd de metalen contactjes in de stekker.
    Nu met dun ijzerdraadje (bijvoorbeeld uit afvalzak sluiting halen) van onder naar boven steken, zodat het metalen contactje eruit komt.
    Let op het metalen contactje heeft ook een heel klein lipje (uitsteeksel) waarmee deze ook nog vast zit.
    dit ook heel voorzichtig vrij maken met een heel dunne en kleine schroeven draaier.
    Als het te "veel" naar binnen zit hierna moet je dit voor het terug insteken weer iets uit laten steken.
    Je snap dat ik dit met een loupe gedaan heb.....
    Nu draadje de isolatie klein beetje vrij maken en voor vertinnen met harskern soldeer. Hele kleine soldeer stift....
    doe dit ook aan de bovenkant van het metalen contactje. nu met heeeel weinig soldeer recht het draadje erin solderen.
    zet alles weer in elkaar in omgekeerde volgorde. let op de richting van het metalen lipje op het stekkertje.
    Dus mijn eerste reparatie was nog steeds goed. er was een tweede draadje afgebroken.
    ik heb nu de draden goed vrij te bewegen t.o.v. de ander draden geleid. en een trekontlasting aangebracht.
    Dit met een kleine tire-wrap (spanbandje BE) om de drie draadjes te doen.

    groet

    Wim
     
    Kevin1991, gerardTDCI en jaapd vinden dit leuk.
  12. Hallo allemaal,

    Wij hebben een zelfde probleem met onze Ford Focus, de linker koplamp schijnt naar links onder en draait niet meer mee, groot licht lijkt nog wel te functioneren.
    Bij mijn garage (Bosch Car Service, geen Ford dealer) hebben ze de draadjes al een keer gesoldeerd zoals in dit topic ook wordt besproken, maar het werkt niet en de melding in het dashboard blijft terugkomen.
    De melding in het dashboard is trouwens ook vreemd, deze komt pas op het moment dat je stilstaat, bijvoorbeeld voor een stoplicht of voordat je de auto in zijn achteruit zet, iemand een verklaring hiervoor?

    Een originele Ford koplamp module kost €1000,00 excl. BTW en montage heb ik gelezen hier en begrepen van de garage.
    Ik vraag me eigenlijk af hoe het zit, zit het adaptieve gedeelte in de lamphouder of in de complete unit?
    Want een alternatieve koplampunit zie je ook al voor €200 voorbij komen op bijvoorbeeld winparts of autodoc.

    Groet,
    Edwin
     
  13. meerdere mensen hebben via deze methode het probleem kunnen oplossen.
    dat het jouw garage niet lukt begrijp ik dan ook niet.
    lag het probleem werkelijk aan die (te korte) draden?
     
  14. Als je stilstaat, wordt er pas gekeken naar je hoogtesensoren. Dan zal deze pas de unit omhoog enof omlaag bewegen. Wanneer dit niet kan storing.
    Links en rechts is met bochtverlichting dus zal altijd rijdend gebeuren en eventueel dan ook storing leveren.

    Vervangend koplamp heb je idd voor 200euro, de kans is dat deze zonder automatische hoogtetegeling en bochtverlichting is.
     
  15. bochtverlichting werkt ook als je stilstaat en aan het stuur draait.

    vervangende koplamp zou wss ook betekenen dat je, en andere stekkers, en een andere lichtschakelaar nodig hebt.
     
  16. Zitten er niet 2 stekkertjes in de koplamp? De meest voorkomende storing komt van dat 3 draden stekkertje, maar heb mij laten vertellen dat er ook nog een 4 draden wit stekkertje ooit problemen kan geven
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  17. Helaas hier hetzelfde probleem met mijn Ford Focus uit 2015. Rechter koplamp schijnt naar rechts in de berm. Probeert bij het stilstaan (file of stoplicht) te kalibreren maar schijnt vervolgens toch weer naar rechts. Ben zelf niet zo technisch aangelegd en ben huiverig om dit zelf te doen. Heeft iemand hiermee ervaring en ben je bereid mij hiermee te helpen, uiteraard tegen een vergoeding? Hoor graag.
     
  18. De regio is wel handig om te weten.
     
  19. Excuus, ik woon in Leiden. Maar ik wil best een stuk rijden hiervoor, geen probleem.
     

Deel Deze Pagina