1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aanschaf polijstmachine

Discussie in 'Wassen & Poetsen' gestart door jason101, 18 jun 2013.

  1. Mooie info Emiel! Bedankt voor het delen. Laat zien dat ik een luie poetser ben ;)
     
    TWA vindt dit leuk.
  2. Bedankt voor de info Emiel! Beste is dus ook iets van spray en wipe te gebruiken op de pad voordat je het polijstspul erop doet? En dus na iedere 2 hits/passes de pad schoonmaken met water en dreft? Dit zie je namelijk niet in de filmpjes dus goeie tip:mrgreen:
     
    TWA vindt dit leuk.
  3. Je hebt ook padwashers maar voor dat af en toe polijsten vrij prijzig.
    Spray en wipe heb ik nog nooit gebruikt,beetje vochtig maken met water,scholl s20 op mijn spiderpad en gaan met die banaan.
    Schoonmaken doe ik nooit tussendoor,na 1 groot deel (bv motorkap,dak etc) pad eraf en een andere er op.
    Ik was ze als ik klaar ben allemaal uit onder de lauwe kraan met dreft en laat ze buiten drogen.
    Klaar voor de volgende klus.

    Verstuurd vanaf mijn SM-N986B met Tapatalk
     
    TWA en gerardTDCI vinden dit leuk.
  4. Op zich kan 1 a 2 keer sprayen geen kwaad, meestal doe je dat op een nieuwe pad. Als je al een keer je pad hebt gewassen, is het niet echt meer nodig.

    Greetz Emiel
     
  5. Dat is het voordeel van meerdere pads hebben natuurlijk. Pad wasser is ideaal, maar idd voor de hobby bob misschien net iets te duur/te weinig gebruik van gemaakt. Tuurlijk kan je langer door met je pad, maar helemaal met foam pads merk je dat als je te weinig schoon maakt, de pad verzadigd raakt en cutting power mist. Ofwel: je merkt dat de pad minder goed werkt en minder defecten weet te corrigeren.

    Greetz Emiel
     
    reks vindt dit leuk.
  6. Denk niet dat ik de auto helemaal in een keer gewassen, gekleid, gepolijst, gewaxt enz... krijg. Kan ik het ook per onderdeel doen? Dus bijvoorbeeld de motorkap wassen, kleien, polijsten enz... en erna bijvoorbeeld de deuren
     
  7. Dat kan zeker. Je hele auto in 1x doen is een hele klus en de kans dat je dan gaat haasten/afraffelen is dan ook veel groter.
    Deel voor deel werkt een stuk relaxter:thumbup:
     
  8. Ja hoor, natuurlijk. Belangrijk is dat de auto, of in ieder geval de delen die je wilt gaan behandelen, elke keer wel goed schoon zijn.

    Het ligt er natuurlijk ook aan hoe kieskeurig je bent: als je al tevreden bent met 75 a 80% correctie, ben je na 2x polijsten wel klaar. Ga je voor 90/95% perfectie, dan zal je bepaalde delen of krassen vaker moeten polijsten en zal er meer tijd in gaan zitten.

    Greetz Emiel
     
  9. Ik begin zaterdag in de ochtend en ben pas klaar op zondag eind van de middag [emoji16]
    Per deel wel afmaken als je het buiten doet bij het zogenaamde stoepranddetailen [emoji23]
    Anders weer vuiligheid erop voordat je hem in de wax of coating zet.

    Verstuurd vanaf mijn SM-N986B met Tapatalk
     
  10. De lagen polijst kan je gewoon na elkaar opbrengen toch? Eerste de eerste laag polijsten en erna met zo'n microvezel doek wegwrijven en erna de volgende laag toch eroverheen?
     
  11. Yep

    Verstuurd vanaf mijn SM-N986B met Tapatalk
     
  12. Polijsten is geen laag, je "schuurt" een stukje van je laklaag weg ;)

    Maar idd, je polijst een deel, veeg het restant weg van de polijst pasta en bekijkt je resultaat. Ben je tevreden, dan kan je de finish polijst stap doen. Wederom schoon maken en daarna je wax aanbrengen.

    Voorbeeld plaatje hoe je autolak is opgebouwd :

    [​IMG]

    Clear coat is je lak. Deze geeft bescherming aan je kleur en glans.

    Base colour coat is je kleur

    Primer coat is je grondverf laag

    Metal spreekt voor zich denk ik :mrgreen:

    Wat je dus doet is de kleine krasjes weg schuren met een zeer fijne schuurpasta (polijst middel). Grove pasta zal meer diepe krassen weg halen, fijne pasta de kleine imperfecties.

    Menzerna is een fabrikant van polijst pasta, hun filmpje geeft je een idee van wat polijsten dus eigenlijk doet. Bekijk dit filmpje maar eens...



    Ben benieuwd wat je gaat vinden van het poetsen, denk wel dat je tevreden gaat zijn met het resultaat. Lekker uitproberen en hoe meer je oefenen gaat, hoe mooier je finish gaat worden en hoe handiger/sneller je het voor elkaar gaat krijgen.

    Greetz Emiel
     
    VinRS en Jackie D vinden dit leuk.
  13. Misschien een rare vraag maar als de fanatieke poetser vaak polijst wordt de laklaag dan niet rap te dun?
     
  14. Valt gelukkig best mee. Zie filmpje wat ik al eerder had gepost. Een rotary machine heb je sneller kans door de lak te branden, als je te lang op 1 plek blijft hangen. Je genereert dan zoveel warmte...

    Een Dual Action machine maakt excentrische bewegingen, waardoor de beweging meer verspreid is over een oppervlakte.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Wil je zeker weten of je nog genoeg speelruimte hebt, kan je een lak dikte meter aanschaffen. In het filmpje gebruiken ze een DA machine, waarmee je dus veel minder snel schade maakt. Dacht dat het bij hem na 64x polijsten pas zichtbare schade te zien was



    Greetz Emiel
     
  15. @TWA Ik neem aan dat hij het residu bedoelt wat op de lak blijft liggen , die stofzooi dus.
    Daar zal je idd microvezel doeken voor moeten gebruiken @cdeckers1991

    Ik gebruik altijd een lakdikte meter maar wat je er af haalt van de blanke lak is minimaal.[​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-N986B met Tapatalk
     
    TWA vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina