1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aanschaf polijstmachine

Discussie in 'Wassen & Poetsen' gestart door jason101, 18 jun 2013.

  1. Hoe meer ik lees over polijsten des te meer wil ik dat ook gaan doen. Als ik het goed begrijp doe je dit meestal in 3 stappen(bijvoorbeeld van monello):
    Als eerste de veloce met een harde pad, erna de mezzo met een medium pad en als laatste de finish met de zachte pad. Klopt dit een beetje?

    En welk merk raden jullie aan voor te polijsten, ik zie bijvoorbeeld monello, menzerna, gyeon enz...

    Qua pads zie ik ook verschillene van HDO, Raffini enz... Iemand ook een idee welke het beste of fijnste is?
     

  2. Zo heb deze 2 besteld:lol: Bedankt voor de tip!
     
    gerardTDCI en VinRS vinden dit leuk.
  3. Ja, maar dit is synthetische klei, die kan je ook in de vorm van een handschoen kopen (werkt wat makkelijker). Overigens vind ik echte klei (lijkt op kneedgum) beter werken, maar dat is waarschijnlijk persoonlijk.
     
  4. Vind persoonlijk een claybar ook prettiger werken. Heb onlangs deze weer besteld. dolce_verde_1.jpg
     
  5. naar die heb ik ook gekeken, maar die ander leek me makkelijker omdat je dan niet steeds hoeft te kneden. En hij lijkt me duurzamer dan zo’n claybar.
     
  6. je hoeft niet altijd 3 stappen te doen, ik zou beginnen met de 2e stap en dan kijken of je de krasjes en swirls kwijt ben.
    als dat zo is kun je de finale er over heen doen.
    is het niet zo dan het iets grovere werk pakken en met de veloce en harde pad er over heen.
     
    Jackie D vindt dit leuk.
  7. Voordat je gaat polijsten zijn er nog 3 stappen voor.
     
  8. Ik heb pas toch eindelijk een poetsmachine gekocht, de DAP 500 omdat de Evo niet op voorraad was. Prima apparaat. Heb de Fiesta er aardig mee opgeknapt!
     
  9. ik reageerde op de post van @cdeckers1991 Douwe.
    en die 3 stappen gingen over de 'polijst' stappen ;)
     
  10. Welke stappen?
     
  11. Volgens mij;

    Wassen
    Drogen
    Kleien
     

  12. Wassen
    Kleien
    Nogmaals wassen

    Het drogen voor het polijsten is vanzelfsprekend dus dat tel ik niet mee.
     
  13. #94 Jackie D, 21 sep 2020
    Laatst bewerkt: 21 sep 2020
    Wat Gerard al aangaf, ik zou ook niet beginnen met direct compounden.
    Sowieso er niet vanuit gaan dat je je auto direct swirlvrij krijgt de 1e x.

    Zelf ben ik begonnen met een all in one polish, gewoon om te wennen aan de machine en daarbij uitgegaan van een "paint enhancement". Alleen dat was al de moeite waard.

    Daarna heb ik een "one step" polish aangeschaft, Sonax perfect finish.
    Dat was al genoeg om swirls te verwijderen èn de auto te laten glimmen als de spreekwoordelijke tiet

    Overigens is de padkeuze van grotere invloed dan de polish die je kiest.
    In ieder geval alvast veel plezier gewenst van je aankoop
     
  14. https://www.carclean.com/nl/polishing-power-dap-evo-monello-raffini-evolution-pack.html

    Hier staat bij welke pad met welk polijstmiddel. Inderdaad eens kijken om beginnen met de 2e en erna de finish ipv meteen 3 stappen te polijsten. Bedankt voor de reacties alvast!
     
  15. Zodra alles compleet is wil ik beginnen met het polijsten. Plan is om na de voorbereiding in 2 stappen te gaan polijsten en erna een waxlaag aanbrengen. Neem aan dat elke wax op de zachtse pad aan te brengen is met de dap?

    en de allerlaatste vraag:
    wat moet je absoluut niet doen bij/tijdens het polijsten?
     
  16. #97 jason101, 21 sep 2020
    Laatst bewerkt: 21 sep 2020
    Om de handigheid van de polijstmachine onder de knie te krijgen heb ik in het begin een motorkap van de sloop gescoord om hierop eerst een tijdje te oefenen eer ik de machine op de eigen auto ging gebruiken.

    Zorg er voor dat je de pad eerst wat vochtig maakt eer je de compound gaat gebruiken om te polijsten. Ik gebruik hiervoor Poorboys Spray & Wipe. Doe je dit niet dan is er kans op verbranding van de lak. Om te polijsten is het cruciaal dat je de machine op de juiste manier gaat gebruiken. Kijk eventueel vooral verschillende filmpjes op youtube waarvan je wellicht iets kan leren.
     
  17. #98 VinRS, 21 sep 2020
    Laatst bewerkt: 21 sep 2020
    Zolang je de pad niet vol hebt zitten met zand kan er niet heel veel gebeuren als je een dual action polisher gebruikt. In tegenstelling tot een alleen roterende (rotary ) machine heb je geen extreme opbouw van hitte. Volgens mij is het zelfs redelijk onmogelijk om hiermee door de lak heen te branden of te schuren, staan wat testen van op YouTube.

    Verdiep je even, staan genoeg filmpjes op internet. Reinig de lak eerst goed en dan gewoon rustig je tijd nemen. Zorg voor schone doeken, schone pads. Alles wat op de grond valt, niet meer gebruiken.
     
  18. #99 TWA, 22 sep 2020
    Laatst bewerkt: 22 sep 2020
    Idd alles wat hierboven ook staat. Vergeet niet je pad schoon te maken na 2 "hits" of "passes" : ofwel het deel wat je polijst, dmv een dambord beweging, na max 2x te hebben gepolijst. Schoonmaken door in een emmer met water en een paar druppels Dreft, de pad uit te knijpen met de vingers. Wel goed droog draaien op de machine (spetter gevaar, dus uit de richting van de auto!) . Begin met de snelheidsschakelaar op stand 1/2 en voer naarmate de pad droger wordt, de snelheid op tot 3/4. De pad mag niet nat/doorweekt zijn, licht vochtig kan geen kwaad.

    Plaatje als uitleg wat als een hit wordt gezien en waarom het ook wel dambord word genoemd. Maak banen welke elkaar telkens voor ongeveer 50% overlappen:

    [​IMG]

    Probeer ook niet te veel meters te maken in 1x. Bv een motorkap deel je op in 4 delen, waarvan je elk deel dus minimaal 1 hit geeft. Dan kom je dus ook uit op je verhaal van 3x polijsten: 1x grof (als je echt zware krassen er op hebt), 1x medium (om je grove correcties te corrigeren) en 1x finish (om al je swirls en hologrammen die je na de grove stappen hebt gemaakt, weg te krijgen. Op zich zou je ook al met 2 stappen weg kunnen komen: 1x grof of medium (afhankelijk van de staat van de lak) en een finish zodat je een mooie, diepe glans krijgt zonder hologrammen.

    Hologrammen, meestal zichtbaar na "ff snel met de machine er over heen knallen voor de verkoop". Vaak een te zware combo en niet finishen:
    [​IMG]

    Start altijd met medium setting: een medium pad en medium compound. Je kan altijd opschalen naar zwaarder mocht het geen effect hebben. Max 4/5 kleine dotjes compound op je pad, ter grote van een dubbeltje/1 eurocent muntstuk. Zeker niet meer, want anders zal de pad te snel vol zitten met compound en dus niet meer werken. Maak ook altijd een test spot: een probeer plekje, meestal aan de achterkant van de wagen aan de bijrijders kant. Waarom? Mocht het toch fout gaan dan ziet de bestuurder het minst er van :mrgreen:

    Plaatje voor Monello pads en compound. Slijpgraad is dus hoeveel correctie je kan maken, hoe hoger, hoe meer je aan lak weg schuurt:

    [​IMG]

    Pas op bij lijnen, zoals deur randjes of die van de motorkap. Ook vouwlijnen moet je voor oppassen: niet te lang op die plek poetsen. De lak is hier een stuk dunner waardoor je sneller door de lak kan branden. Op zich in een Dual Action machine heel veilig, dus het zal niet snel voorkomen dat je de lak kapot poetst, tenzij deze al dun is van een vorige poetsbeurt.

    Lappen tekst, veel nog aan te vullen maar hoop dat je er wat aan hebt. Vergis je niet in de tijd: het duurt lang! De auto MOET helemaal schoon zijn, want als je nog zand ofzo op je lak hebt en jij dat op pikt met je machine, kras je zo in een keer al je werk weer kapot. Wassen, kleinen, (chemische reiniging zoals ont-ijzeren/anti-teer), wassen, drogen (ook alle kiertje waar weer water uit kan lopen), afplakken van rubber/plastic delen, en dan pas poetsen. Doe het rustig aan en begin met 1 kant. Je kan een paar dagen later best weer een stuk doen. Wassen moet dan wel, kleinen op zich niet tenzij je onder een boom staat geparkeerd.

    Zal ff wat filmpjes opzoeken voor je, kijk ook eens rond op het Carclean forum voor meer tips, stel je vragen gerust en geniet vooral! Sterkte alvast met je nieuwe verslaving :cool:

    Greetz Emiel
     
    WPI en VinRS vinden dit leuk.
  19. Hoe veilig is een DA machine (geen garantie, maar wel een stukje zekerheid) :



    Hoe polijst je deuren:



    En een motorkap:



    Greetz Emiel
     
    WPI en VinRS vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina