1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.0 Duratec HE - blok kapot > Nu de kat?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Denz, 4 dec 2013.

  1. Top dat het gefixt is. Je hebt wel kans dat je katalysator er aan gaat door de olie die er in zit. Verder zou ikzelf de olie + filter met een paar duizend kilometer vervangen, de rommel uit het blok is dan wel losgeweekt. Je weet immers niet hoe lang het blok stil heeft gestaan.
     
  2. #42 Denz, 28 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 dec 2013
    Ik denk dat nu de kat het inderdaad begeven heeft.. Ik stond laatst weer stil namelijk met een motorstoring. Ik heb eerst uit voorzorg de accu vervangen, want die was ook niet al te best meer. Na vervanging was de motorstoring weg, maar de auto bleef onregelmatig stationair lopen. Hij rijdt verder prima, alleen het stationair draaien en slecht starten blijft. Ik heb al flink wat km'ers gemaakt i.v.m. het inleren, maar het heeft niet geholpen.

    Ik heb hem vandaag met de ELM even uitgelezen. Ik kreeg de melding dat de sensoren storing geven. Kan het ook zijn dat door de olie de lambdasensoren stuk zijn? Of zal het alleen de kat zijn? Dat wordt nog een duur geintje, want die bestaat volgens mij uit een geheel samen met het spruitstuk en flexibel gedeelte, als ik mij niet vergis..

    Ik heb nog de volgende screenshots gemaakt:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kan iemand hier nog iets zinnigs over zeggen? En is de kat nog te redden?

    Groet,

    Dennis.
     
  3. Stinkt ie naar rotte eieren? Denk eerder aan de labda sensor omdat ie bij ons ook erg onregelmatig liep.toen die kapot was.
     
  4. Het uitlaatspruitstuk, katalysator en het flexibele deel vormen gezamenlijk inderdaad één geheel.
     
  5. [MENTION=7712]Blauwitje[/MENTION]: ik heb er nog niet met mijn neus achter gehangen, maar zal morgen eens ruiken :). Was het bij jou ook zo dat hij op punt van uitvallen stond? En ook het slechte starten?

    [MENTION=3778]Boomerang78[/MENTION]: welk merk spruitstuk heb jij toen aan laten brengen i.c.m. de rest van je uitlaatsysteem? Op Ebay is bijv. wel DIT te vinden, maar daar zit geen kat bij. Mag ook via PB. Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de kosten van een compleet systeem van EPS, en wat het vermogenswijs oplevert? En leveren zij alles aan?
     
  6. [MENTION=4827]Denz[/MENTION] Bij mij was alleen de lambda sensoren kapot en zorgde voor verkeerde gegevens, mede oorzaak van het schokken bij ons en het wisselen van statonaire
     
  7. [MENTION=4827]Denz[/MENTION] Je hebt :pm:
     
  8. Zoals bekend gaf mijn blok een zelfde "ziektebeeld" ondertussen is de pcv-klep vervangen. Deze zit achter het inlatspruitstuk en regelt de oliedruk en rondgang van de olie in het blok. Kennelijk is het een kwaal van de 2.0 duratec blokken (zie google).
    Het vervangen van de klep is vaak voldoende om alle problemen op te lossen. Tenzij door een te lage oliedruk schade is ontstaan in het blok.

    Indien deze klep kapot gaat krijg je door de verkeerde rondgang een hoge mate van olieverbruik. Bij mij resulteerde dit in foutcodes bij de egr en kat. Indien jij tevens een hoge mate van olieverbruik had kunnen beide delen zijn aangetast door inlopende olie waardoor de electronica verkeerde waardes krijgt en dus een foutcode geeft. Een goede lange rit en een reset van de computer loste het bij mij op( nadat de pcv was vervangen).

    succes iig!
     
  9. De PCV klep regelt de Carter ventilatie, niet de oliedruk.
     
  10. Nog even ter informatie:

    De auto loopt weer als een speer! Wat zeg ik.. beter dan ooit tevoren :)

    Het had uiteindelijk toch met het inleerproces te maken zoals ik ook toegelicht heb in dit bericht.
     
  11. Mooi nieuws! Dat alle ellende nu klaar is :) heb jij het 60mm huis nog!?
     
  12. Ik heb toch een vraag, de garage zegt zuigerveer was kapot? Had deze defecte zuigerveer de cilinder en zuiger dermate beschadigd dat nieuwe zuigerveren niet zinvol meer was?
     
  13. #53 Denz, 12 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 jan 2014
    [MENTION=9921]Steff[/MENTION]: yep.. ik heb nu eerst weer een poosje met de originele rondgereden, omdat ik in eerste instantie dacht dat het misschien aan de gasklep kon liggen. Inmiddels heb ik de 60mm weer gemonteerd. Doet het dus nog steeds prima. Ik heb wel de originele klep in de auto liggen, je weet immers maar nooit. Samen met mijn laatste modificatie aan het luchtfilterhuis (nog niet gepost) rijdt hij echt super lekker! Echt beter dan eerst! Ben er weer helemaal happy mee!

    [MENTION=12951]Don van der Deijl[/MENTION]: Ja, de schade was behoorlijk. Samen met de arbeid zou ik waarschijnlijk duurder uit zijn geweest. En daarbij had het blok al bijna 200.000km gelopen. Dus of dat nou een verstandige keus was geweest..
     
  14. Km stand zegt niet zoveel denk ik. Heb nu 2 focussen (1 hobby sleutel focus)
    Eentje heeft bijna 270 K gelopen en loopt nog uitstekend en verbruikt nagenoeg bij normaal gebruik geen olie.
    De sleutel focus heeft 160 K gelopen en had een verbrande klep. Het zijn allemaal bewegende delen en dat kan gewoon wel eens mis gaan of de motor nu 100 k of 300 k heeft gelopen. Persoonlijk had ik het defecte blok gedemonteerd en onderzocht of herstel mogelijk was geweest.
    Bij ford was de sleutel focus afgekeurd en dat alleen om een verbrande klep. OPM hij loopt nog niet maar ga er wel van uit dat dit helemaal goed gaat komen
     

Deel Deze Pagina