1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.0 Duratec HE - blok kapot > Nu de kat?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Denz, 4 dec 2013.

  1. #1 Denz, 4 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 dec 2013
    Beste forummers,

    Minder nieuws.. (In het kort):

    Gisteravond liep de motor ineens in storing op de snelweg. Focus aan de kant gezet en de olie eerst eens gepeild; er was niks meer op de peilstok te zien. Door de mist heb ik niet in de gaten gehad dat de auto aan het roken was. Temperatuur bleef ook netjes. Auto aan de kant nog even gestart, maar kon meteen zien en ruiken dat het olie was. Auto is uiteindelijk dankzij een heeeeeele aardige ANWB-man 35km gesleept naar een garage in de buurt (zelf namelijk geen lid, wel pasje bij de hand van in de auto aanwezige schoonmoeder).

    Nu net de diagnose van de garagist: 99,9% zeker dat de zuiger stuk is. Olie stond tot aan de nok. En er komt olie uit de uitlaat lopen.

    De garage adviseert een ander blok i.p.v. reparatie i.v.m. de arbeid (en materiaal uiteraard) dat er in gaat zitten.

    Ander blok van Gunnewiek met 37.000km kost €1.500,- incl. garantie.
    Overige kosten: Uren (geschat op maximaal) ca. 12 uur en dan nog vloeistoffen etc € 1.000,-. Dus totaal kost me dat € 2.500,-.

    Nu heeft Gunnewiek blijkbaar aangegeven dat dit mankement wel eens voorkomt bij deze motoren.

    Zijn er hier meer die dit mankement hebben meegemaakt? En zijn er mensen die wellicht op de een of andere manier kunnen helpen om de kosten te drukken?

    Groet,

    Dennis.
     
  2. 1500euro is een mooie prijs.

    12 werkuren vind ik weinig.

    Ik zou ook voor het 2de hands motorblok gaan.

    Eventueel de distributieriem direct mee vervangen?

    Op mijn fiesta ST mk6.5 heb ik dit niet gehad
     
  3. Dennis de 2.0 HE kunnen idd olie verbruiken...
    Wil niet zeggen dat dit vaak gebeurt, maar wel meer dan eens.

    Bij de 1e generatie Mondeo MK4 zijn er gevallen bekend dat de motoren binnen de garantieperiode vervangen moesten worden i.v.m. overmatig olieverbruik. Ik heb het al eens vaker gezegd, maar het zijn Japanse motoren en die gebruiken nu eenmaal (vaak) olie.

    Voor wat betreft het vervangen van het blok. Als je interesse hebt, mag je mij of Lars wel een PB sturen.
     
  4. Dat is knap lullig! Dit probleem heb ik hier op het forum (volgens mij) nog niet voorbij zien komen.
    Suc6 met de reparatie!
     
  5. Ik loop toevallig deze week tegen iets soortgelijks aan.
    Van de week motorstoring, ANWB laten komen die na een herstart niets kon vinden mbt foutcode's. Echter lijkt het alsof mijn olie in het niets oplost. Ik merk absoluut niets met rijden, oververhit niet en op dit moment ook geen motorstoringslampje.
    Koelvloeistof blijft gelijk, betreft ook een 2.0 duratec 145pk uit een Fofo 2.1
     
  6. duratec he hebben kettingaandrijving

    ook de eerste keer dat ik dit probleem hoor, duratec HE zijn zeer goede blokken.
    enkel bij de fiesta st mk6 waren de klepveren niet stevig genoegn, deze waren bij de fiesta st mk6.5 aangepast
     
  7. Bel eens naar VH Recup in België ( ff Googlen) wat een gebruikte motor daar komt. Gunnewiek is niet een van de goedkoopste. Daarnaast even op motorcode zoeken op onderdelenlijn.nl (je kunt via voorraad op motor nummer zoeken) kan me niet voorstellen dat er maar 1 motor te krijgen is. Vervolgens de verschillende sloperijen opbellen voor de prijs. Beetje afdingen nog misschien.
     
  8. Bedankt voor jullie reacties!

    We hebben vandaag besloten om het toch bij de garage in orde te laten maken. Ik kan ook niet al te lang zonder de Focus, hij staat daar nu toch en ik krijg ook garantie op de werkzaamheden.

    Als alles klaar is heb ik in ieder geval weer een fris blok (mijn huidige ging al richting de 2 ton) en zijn alle vloeistoffen incl. versnellingsbakolie weer ververst. Alhoewel de huidige olie er pas in zat.. Ik laat ook meteen de multiriemen vervangen die ik toch al had. Ik heb inmiddels al opdracht gegeven aan de garage.

    Het is wel een erge tegenvaller.. ik had gehoopt nog een flinke tijd van mijn Duratec te genieten. Hij liep dan ook erg goed en er was niks op aan te merken. Maar voor dat geld kan ik, zelfs als ik hem zo kan verkopen, niet dezelfde auto kopen zoals ie er nu bij staat. En een fris blok met deze km-stand voegt nog wat aan de waarde van de focus toe, hoop ik. Uiteraard blijven we deze nog wel even rijden nu... :)

    Ik ben nog wel benieuwd naar wat de oorzaak is geweest. Ik heb enige tijd geleden de olie ververst incl filters en de bougies (voor de NGK iridium via Ebay).

    Dennis.
     
  9. super, hoop dat het bij jou meevalt met de kosten.
    Toch ben ik erg benieuwd waar mijn plotselinge olieverbruik vandaan komt. Mijn FoFo heeft overigens slechts 89xxx km op de klok.....
     
  10. Onze 2.0i verbruikt amper wat, alleen als de sleurhut erachter, ja, dan gaat
    er na 4/500km wel een half litertje in, maar zonder sleurhut geen druppeltje,
    maar dan is het ook een Focus II fase II

    Maar van bijna 2 ton naar 37.000km is een mooie stap :thumbs:
    voor dat geld koop je niet snel wat anders, en je weet wat je nu hebt aan je
    auto, bij een andere moet je maar weer afwachten wat je krijgt ;)
     
  11. Misschien een rare vraag maar hoe zeker is een gemelde km stand?
     
  12. ...ehhh, niet :mrgreen:
    je moet ze vertrouwen op hun blauwen ogen ;)
     
  13. #13 McGyver, 4 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 dec 2013
    Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de oorzaak. Ligt het mogelijk aan een pakking, kering of zuigerveer?
     
  14. Bij kleingunnewiek kun je er wel van op aan. Ze zijn idd niet de goedkoopste, maar leveren wel goeie spullen met garantie.

    [MENTION=1693]McGyver[/MENTION]: het olieverbruik van de 2.0 HE is net zoals bij de 1.6 16v uit de Focus I niet echt te verklaren. De olie verbrand gewoon, waarschijnlijk door zuigerveren die niet meer helemaal goed afsluiten. Dan wel door slijtage als door verkleving d.m.v. achter gebleven olieresten.
     
  15. Dit is een stuk minder om te horen en is een wake up call voor alle Duratec HE eigenaren om toch het olie peil goed in de gaten te houden. Ik heb de 165k aangetikt en kijk ook net wat vaker onder de motorkap. Je weet het maar nooit.

    Trouwens. Geeft de Focus niet aan dat het olie peil laag is?
     
  16. Voor zover ik heb kunnen zien, heeft mijn blok nog nooit (bovenmatig veel) olie verbruikt.
    En idd een 'wakeup call' voor de Duratec rijders
     
  17. #18 Denz, 5 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2013
    Die van mij verbruikte voor dit hele gebeuren inderdaad ook al wat olie. Ik heb dit dan ook altijd goed in de gaten gehouden, maar er nooit op gelet hoeveel olie per hoeveel gelopen km. Ik ga morgen even naar de garage toe om de pas aangeschafte multi-riemen en spanner af te geven. Dan ga ik ook even navragen wat de oorzaak is geweest.

    Edit: Wellicht kan het tijdig vervangen van de olie bij dit type blok al het een en ander voorkomen?
     
  18. Zou je hier misschien te veel olie ingedaan hebben , of zou dat niet kunnen.
     
  19. Om de hoeveel kilometer heb je dan tot nu toe de motorolie en oliefilter vervangen? Toch binnen het opgegeven maximum van 20.000 kilometer (of eventueel 12 maanden)?
     

Deel Deze Pagina