1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.0 Duratec HE - blok kapot > Nu de kat?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Denz, 4 dec 2013.

  1. [MENTION=2237]Perenplukker[/MENTION]: Nee, dat is niet het geval geweest. Ik heb netjes gepeild met het verversen en vervolgens na een aantal km-ers gemaakt te hebben nog een keer gepeild, en dat was dik in orde.

    [MENTION=3778]Boomerang78[/MENTION]: Ja, dat is netjes binnen de 20.000km gebeurt. Meestal ben ik er al vroeger bij en hou ik ca. 15.000km aan. Deze keer is het wat meer geweest, ik geloof rond de 18.000km.
     
  2. Dit moet niet zozeer een wake up call zijn voor Duratec HE eigenaren zijn... Sowieso moet je de vloeistoffen peilen, ongeacht merk, type en model.

    En als het lampje gaat branden dat het oliepeil te laag is, dan is het al te laat.

    En nogmaals op het forum is het de eerste die kapot is gegaan. Hoeveel rijden er rond? Zou me er niet te druk om maken. ;)
     
  3. Een zwak punt op dit motorblok is de gasklep.
    Bij mij was due op 60.000km kapot

    Blijkbaar waren er al verschillende verbeterde versies van die gasklep wisten ze mij toen bij ford zeggen

    Mijn olieverbruik was ook normaal.

    +/- 400ml per 8000km?
    Kan ietsje meer of minder zijn,
    Maar elke sportievere wagen verbruikt olie

    Mijn type R was +/- 800ml op 10000km
    Alle focus ST's verbruiken een beetje olie
     
  4. Kan de gasklep dit doen?
     
  5. Een Focus II RE (of welke 2.0 Duratec HE is zeker geen sportieve(re) wagen... Net zo min dat een Focus I wagon 1.8 16v dat is...
     
  6. #26 Redwagon, 5 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2013
    Die van mij verbruikte geen druppel.
    Mee eens Marco, wel wat sneller maar zeker niet sportief, allebei de motoren gehad.
     
  7. #27 little viper, 5 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2013
    OK, maar die motor vroeg bij de fiesta ST wel om toeren toeten.
    De begrenzer sloeg ook pas aan op 7250 t/min :)

    Ik vind overigens dat de fiesta ST meer acceleratie heeft in de lagere toeten als de GT-86!
    Ik heb er zelf meegereden

    Bij de Ford-software -update was de begrenzer van de fiesta op 7150 t/min.

    Het stationair schommelen was toen ook weg.
    Ik ben nu wel off-topic aan het gaan ...
     
  8. wat is sportief? ;)
    ik heb een volvo 5 cylinder in m'n mondeo liggen.
    Anders dan in een focus-st225 kan ik hem niet sportief noemen: wel rete-snel, maar zeker niet sportief.
    Toch grappig dat dezelfde motor met iets aangepaste software in een lichtere wagen ineens wel sportief is :mrgreen:

    :schater::mrgreen:
     
  9. [MENTION=9921]Steff[/MENTION]: Ik heb het lampje goed in de gaten gehouden, maar die is niet gaan branden. en dat terwijl er op een gegeven moment toch echt te weinig olie in zat. Maar ik heb al eens vaker vernomen dat als het lampje brand het al veel te laat is, en je het daar dus niet vanaf moet laten hangen. Gewoon zelf peilen dus!

    De gasklep kan hier niets mee te maken hebben volgens mij, die regelt immers alleen de luchttoevoer en heeft naar mijn weten geen (directe) invloed op de inspuiting of iets dergelijks.

    Ik ga vandaag na mijn werk nog even naar de garage i.p.v. morgen. Ik hou jullie op de hoogte in ieder geval!
     
  10. het lampje geeft niet aan dat je te weinig olie hebt, maar dat je te weinig oliedruk hebt
    meestal wel een gevolg van te weinig olie.
    maar zoals gezegd, dan is het al te laat als je oliedruk lampje ziet aangaan
     
  11. Alles dat beweegt kan kapot, hoe vaker het heeft bewogen hoe groter de kans dat het kapot gaat. Zo simpel is het naar mijn idee. Dat het in dit geval veel te vroeg heeft voorgedaan is denk ik gewoon domme pech. Tot op heden staat de 2.0 absoluut niet bekend als probleem blok.

    Zo is het wel is voorgekomen dat de robuuste Volvo 5 cilinder motor rond de 100.000km de drijfstangen naar buiten kwamen. Nou lopen die motoren vaak met gemak 4ton.

    Verder vind ik de Volvo motor in S-max van mijn ouders ook niet sportief. Maar inderdaad wel erg snel, met name rond de 4000tpm dan schiet die toch lekker weg met een erg mooi geluid vind ik persoonlijk. De betreffende motor heeft de afgelopen 10.000km een liter olie verbruikt. De niet zo degelijk bekend staande 1.6tdci die ik heb verbruikt praktisch geen olie over 20.000km... Denk dat verbruik echt niet in relatie staat tot de duurzaamheid.
     
  12. Correct. Mijn 1.6 zoop meer olie dan benzine, maar startte altijd. :thumbs:
     

  13. Toeren maken moet gewoon kunnen mijn motor doet 14.000 tot het rode gebied. Maar gebruikt amper olie. Het heeft wel met de afsluiting van de zuiger veren te maken.
     

  14. Motor weegt ook nog geen 200 kilo... En houdt `t geen 200.000km vol...
    Oftewel geen vergelijk...
     
  15. Leverd wel een vermogen van 156pkmet 78dkm op de teller , zegt iets over zuigerveer slijtage
    maar geen vergelijking met een 2 liter motor
     

  16. Motor en auto niet te vergelijken... Totaal verschillend, dat is alles wat ik wil aangeven.
     
  17. Alles hangt af hoe je iets gebruikt alles kan kapot als je wil zelfs een motor haalt makkelijk de 2 ton als je er gewoon mee rijd. Soms heb je gewoon pech.

    Stond hier op het forum een paar maanden terug niet een bericht over nieuwe motoren vanaf een pallet ?
     
  18. Ik heb de Focus inmiddels weer terug en hij rijdt weer als nieuw. Wel een heeeele aanslag op de portemonnee zeg, daar wordt je niet vrolijk van :( Ondanks dat het nog 200,- goedkoper is geworden dan de oorspronkelijke inschatting.

    Het is toch een zuigerveer geweest, zover als ik heb begrepen. Dit is er nu gedaan:

    - motor vervangen door een exemplaar van Gunnewiek met 38.000km en 6 maanden garantie;
    - olie, oliefilter en koelvloeistof vervangen;
    - multi-riemen vervangen incl spanner die ik er al bij had;
    - versnellingsbakolie vervangen;
    - airco-systeem opnieuw gevuld;

    Doordat het uitlaatsysteem nog vol olie zat (met name de kat dus) gaf hij nog wel even wat blauwe rook. Ik heb dan ook meteen een flink stuk gereden om de boel goed warm te laten worden. Rustig gereden uiteraard. Morgen maar eens kijken wat hij dan doet..
     
  19. Wel heel veel geld kwijt maar je blijft wel in een absolute top auto rijden!
     
  20. Weer een financiƫle rib uit je lijf, maar de auto is gemaakt. Inderdaad kijken hoe het de komende paar dagen zal gaan.
     

Deel Deze Pagina