1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

120.000 km-beurt zelf doen?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door B@Zzz..., 18 mrt 2008.

  1. Idd de olie + het filter. Luchtfilter hoeft niet perse, maar kost weinig dus waarom niet. Hetzelfde geldt voor je interieurfilter. Hoeft niet, maar kost weinig.
    Ik vervang ze wel elk jaar. (Behalve het luchtfilter; ik heb namelijk een K&N inlegfilter).

    Verder moet je kijken naar je remvloeistof; deze moet je om de 2 jaar vervangen.

    Het brandstoffilter is je dat inmiddels gelukt? Deze hoeft in principe pas om de 160k.
    Als je `m gaat vervangen; dan moet je de leidingen met de gele nokjes loskoppelen, niet de rode dan loopt de tank leeg. Spreek uit ervaring. ;-)

    Om er goed bij te kunnen moet je de leiding voorzichtig loswippen onder de auto. Tip van flip: Zorg dat je vloeistof dichte handschoenen draagt en de mouwen van je kleding dicht zitten, benzine irriteert verschrikkelijk. Ik hield er brandwonden aan over.

    Verder weet ik niet hoe oud de auto is maar is ie 10 jaar dan moet je ook de d-riem vervangen.

    Succes.
     
  2. Hoi Marco, dank je voor je antwoord. Auto is van '99 en d.riem heb ik bij de 114k al vervangen (na aanschaf).
    Is het vervangen van de remvloeistof moeilijk?
    Benzinefilter heb ik niet vervangen, kon er voor geen mogelijkheid bij (zit vanalles in de weg) en ben het bij de apk vergeten te zeggen :roll:
    Bougies hoeven niet ieder jaar vervangen te worden?
     
  3. Bougies is om de 60.000 kilometer!
     
  4. Vervangen van remvloeistof zonder speciaal apparaatje is lastig. Je moet dan in ieder geval met twee personen zijn. Bij de dealer is het niet zo duur, denk zo'n 50-60 Euries.
     
  5. Ik zou idd de remvloeistof laten vervangen bij de dealer of een plaatselijke garage die hebben daar een heel handig apparaat voor.
     
  6. Oké, dan laat ik dat volgend jaar bij de APK maar ff doen (moet ik dus niet vergeten door te geven, benzinefilter en remvloeistof).
    Nu dus alleen olie+filter, interieurfilter en luchtfilter en van die reinigingsvloeistof (weet ff niet meer hoe dat heet ;-))

    Weet iemand zo 123 wat het verschil in kosten is van een "gewone" interieurfilter en een inlegfilter van K&N? (kan het ook wel opzoeken maar moet toch ook weer ff aan het werk, als iemand het zo weet scheelt dat weer ;-))

    Bedankt in ieder geval!
     
  7. Bas even uit het hoofdje als verschil bij mijn ST.
    Origineel Ford: +/- 20,- euro
    K&N inlegfilter: +/- 60,- euro

    Wellicht dat bij een 2.0 de prijzen iets lager liggen.
     
  8. Ik heb voor mijn inlegfilter 55 euro betaald.
     
  9. Ik ben er wel aan begonnen om de benzinefilter te vervangen.
    Het is wat frunniken en peuteren maar is makkelijk te doen.
    Ik heb eerst de leiding van de uitgang helemaal eraf gehaald, zodat je wat meer ruimte hebt. Je kunt de leidingen zelfs draaien. Montagesteun losgeschroefd en de filter kon eruit. De nieuwe erin en vast gezet aan de ingang van de bezine.
    Vervolgens het contact een paar keer aan en uit gezet, zodat er brandstof gepompt werd in de filter tot de benzine eruit spoot. Daarna de uitgang weer aangesloten en klaar was het klusje.
    Ik ben er een kleine 45 minuten mee bezig geweest en dat zonder gebruik van een krik.


     

Deel Deze Pagina