1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

120.000 km-beurt zelf doen?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door B@Zzz..., 18 mrt 2008.

  1. M'n focus heeft nu 122.000 op de teller staan en is weer toe aan een beurt. Vorig jaar bij de aanschaf heeft ie wel een beurt(je) gehad, maar heb geen flauw idee wat er allemaal gedaan is (door de verkoper)

    Nu zit ik er aan te denken om de beurt zelf te doen, maar is dat een beetje te doen?
    Wat moet er allemaal gebeuren bij deze km-stand?
     
  2. zoiezo je bougies...Die moeten elke 60.000km
    Vervang gwoon alles maar dat weet je zeker dat alles weer goed is... :D

    En is je dis-riem al vv???Heb je je onderhoudsboekje niet meer?als het goed is staat daar in wat hij nu moet hebben..Volgens mij is het een Grote onderhouds beurt...Die hij nu moet hebbe
     
  3. hey
    dis-riem hoeft pas bij de 150.000 of 10 jaar
    in iedergeval bougies, luchtfilter benzine filter, alle vloeistoffen checken,
    pollenfilter weetik niet zeker. verder weet ik het niet

    Gr Danny
     
  4. En natuurlijk olie (5W30) en oliefilter.
     
  5. Pollenfilter is in mijn auto bij elke beurt vervangen!
     
  6.  
  7. en een carroserie controle bij de dealer niet vergeten!!!
    wel orginele onderdelen gebruiken zeker de bougie,s en even afst op 1.0 mm
     
  8. Ik heb idd een 2.0. Distrubutieriem heb ik bij de 114k al vervangen (paar weken na aankoop) Maar hoeft ook pas bij de 160k

    Wat heb ik dus nodig:
    4 bougies
    x-liter 5w30
    luchtfilter
    oliefilter

    Wat valt er nog meer onder een 120k-beurt? Weet iemand de officiele punten?

    Ik las net ergens dat een grote beurt €329 kost, dat moet toch goedkoper kunnen als ik het zelf doe?
     
  9. Brandstoffilter alleen zit deze onder naast de tank
    wel voorzichtig met de plastic leidingen en klemmen zijn
     
  10. Leuke vraag! Die durf ik je wel te beantwoorden. Als ex-werkplaatsreceptionist van een officieel merkdealer.

    Uiteraard kan het goedkoper. Maar wat krijg je daarvoor terug.
    Optie 1)
    Bij de Ford dealer weet je zeker dat de auto onder handen word genomen door de mensen die elke dag aan een Ford Focus werken. Deze kennen de auto van hoed en de rand. En ze zijn immers opgeleid door Ford.
    Onderdelen worden vervangen aan de hand van het onderhoudsinterval

    Optie 2) Beun de Haas/specialist. Tarief goedkoper. Monteurs werken meer voor een kleinere portemonnee en kijken eerder naar het kostenplaatje dan naar de kwaliteit. Wat ook een sterk argument kan zijn.
    De keuze is aan jezelf of je portemonnee

    Optie 3) Zelf doen. Kan goed en fout gaan. Zorg voor een uitdraai vanuit het systeem van Ford wat er moet worden uitgevoerd bij de 120d km beurt. Volg dit stappenplan in de aangegeven volgorde en doe alles.
    Wees kritisch want er kunnen zaken aan vervanging toe zijn. Maar heb je de ervaring om dat te kunnen beoordelen? Heb je de instrumenten om te kunnen meten en/of beoordelen? Uit ervaring kan ik vertellen dat een 120.000km een grote beurt is en vaak een beurt waar de kans groot is waar extra kosten uit komen. Met 120.000 km is de auto in feite 3x de wereld rond geweest dus heeft aardig wat voor zn kiezen gehad.

    Mijn advies in deze. Pak de middenweg. Ga naar een goed bekendstaande (vak)garage/specialist in de buurt. Deze kijkt EN naar de portemonnee maar OOK naar de veiligheid van jou en je medeweggebruikers. En als je focusliefhebber bent, wat ik mag aannemen, wil je toch dat je auto in op en top staat blijft??????
     
  11. Tja... daar zet je me wel weer aan het denken... :think:

    Het is natuurlijk ook afhankelijk WAT er precies moet gebeuren bij een 120k beurt. De meeste dingen wisselen, dat zou ik ook wel moeten kunnen, maar als het echt gaat om het beoordelen (bv speling, roestvorming ed) dan wordt het natuurlijk weer lastig.

    Is er niemand die zo'n uitdraai heeft toevallig..... Ik wil het graag zelf doen, omdat ik korting krijg op de onderdelen (en geen btw hoef te betalen) als ik die zelf ga halen. Als ik het door een forddealer laat doen, betaal ik de volle mep...

    Ik bracht mijn vorige auto's altijd naar de plaatselijke garage hier in het dorp en heb er met mijn vorige auto's (helaas) vaak gestaan, dus ik kan misschien ook wel wat regelen met hem. Dat ik zelf al het vervangend werk doe, en dat hij de rest inspecteerd/beoordeeld...

    Maar dan moet ik natuurlijk eerst weten wat er allemaal op staat.
     
  12. Als je op je portemonnee wilt letten zou ik het zo uitvoeren. Dus beurt lijstje scoren. Zelf de delen bestellen en vervangen. En daarna een check up doen bij de plaatselijke specialist. De hebben toch het gereedschap om bijv remblokdikte na te meten. En een brug om onder de auto te kijken.
    Zullen ze misschien een uur mee bezig zijn. Dus als ze een uur tarief van 40 euro ex btw hebben ben je 47.60 incl. btw kwijt aan controle. Komen daaruit reparaties moet je die eruiteraard bovenop tellen. Maar dat is niet meer dan logisch. Je bent dan wel een paar tientjes lichter. Maar je hebt in elk geval aandacht aan je auto besteed zoals hij het verdient.
    Ben benieuwd als het allemaal is gelukt.

    Groet Chris
     
  13. Ik ben ook wel erg benieuwd of het allemaal gaat lukken...

    Een auto kost natuurlijk altijd geld, maar heb een technische opleiding, vind het leuk om te sleutelen, en als het dan indirect geld opleverd, is het altijd leuk :D

    Ik ben ook benieuwd of die lijst gaat lukken, en wat er op staat...
     
  14. Ik zou zowieso ieder jaar de olie vervangen!
    De aditieven nemen af na verloop van tijd!
    En smering is toch best belangrijk!!!!

    En ben je toch bezig meteen het oliefilter kost 15 euro ofzo!

    De rest van de filters kosten ook niet zoveel.
    Alles bij elkaar incl bougies 100 euro oid!

    ff werk en het is klaar!
    en zoals je zelf al zegt je bent technisch dus lukt het je wel!
     
  15. Hey Bas,

    Ik zou wel een verse olieplug met ring monteren, dit is bij ford maar 1 keer te gebruiken, gebruik je 'm een tweede keer heb je kans je je olie gaat lekken, doordat de ring niet afsluit.

    Groetjes Stef,
     
  16. Heb via een behulpzame medeforumlid ook de juiste lijst toegezonden gekregen, bedankt hiervoor :thumbs:

    Maar dan komen er natuurlijk toch weer wat vragen naar boven :oops:
    Waar vind ik de Geurfilter/Geurfilter Plus en de Microfilter?
     
  17. Ik denk dat hier mee wordt bedoelt de interieur filter,Deze kan je vinden onder je rechter parafan van je ruit(als je in de auto zit)daar zit y onder...De nokjes willen wel snel afbreken dus wel met wat voorzichtig heid loshalen als het kan..
     
  18. Ik heb mijn auto nog niet zo lang geleden voor een 35.000 KM beurt gedaan.....Ik weet is geen 120.000 KM maar heb ff de lijst er bij gepakt wat er gedaan is.

    APK 30.-
    Olie 30.-
    Olie filter 10.-
    luchtfilter 15.-
    Koelvloeistof 1.-
    Stuurbekr Olie 1.-
    Ruitenwisserblad achter 14.-
    Klein materiaal en millieu heffing 5.-

    Totaal was ik 106,- euro kwijt.
    (Dit was ex arbeidsloon daar de garage van me shoonvader is)
     
  19. maar staan op de lijst als 2 afzonderlijke filters... :?
     

Deel Deze Pagina