1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

120.000 km-beurt zelf doen?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door B@Zzz..., 18 mrt 2008.

  1. Ik denk dat FoCus_1600 gelijk heeft dat er één interieur filter is. Ik heb van Purflux type AHC 167 geplaatst.
    pollenfilter
    Je kunt zelfs kiezen met of zonder actief koolstof om beter de luchtverontreiniging buiten te houden.
    Je moet wel zorgen dat de 'parafan' waterdicht aansluit tegen je voorruit anders krijg je lekkage binnen : ik doe dit met een dubbelzijdige kleefband van HPX, verkrijgbaar bij Auto5
    HPX
    die je over de volle breedte van de rechtse parafan kleeft.
    -groeten, Wim-
     
  2. Oke, dank je wel wim!

    moet ik ff gaan kijken wat de parafan ook al weer is :oops: heb er wel vaker over gelezen maar weet niet meer wat dat nu precies was (een plastic kap oid dacht ik...)

    Verder moet de benzinefilter vervangen worden. Is dat een beetje goed te doen? Kun je daar een beetje bij of moet je eerst de halve auto demonteren?
     
  3. Het is gewoon de plastic kap tussen je motorkap en voorruit, met dat golfbalpatroon erop. :bingo:
    Wij noemen dat de plenumplaat. Zoals FoCuS_1600 zegt moet je de rechtse verwijderen : zet je wissers verticaal en wip met een kleine schroevendraaier het ronde afdekkapje van de linkse plenumplaat. Draai de kruisschroef eruit. Nu moet je 2 clipsen losklikken ; vingers onder de rechtse plenumplaat en recht omhoog trekken. Doe dit voorzichtig want die clipsen breken gemakkelijk af (weet ik uit eigen ervaring :D ) Daarna motorkap open en 3 clipsen aan tussenschot losmaken -> nu kun je de plenum verwijderen en je pollenfilter wisselen. Bij het terugplaatsen doe ik wat vet aan de 2 witte clipsen en kleef ik de dubbelzijdige tape om waterdicht af te sluiten. Voila, elke 20.000 uit te voeren !
    En je benzinefilter zit voor je benzinetank aan de rechterzijde maar hoe je 'm precies wisselt :weetikniet:
    Succes ermee !
     
  4. benzine filter stelt niet veel voor...

    de tuitjes van de 2 leidingen die aan de brandstoffilter zitten kan je er zo aftrekken...de tuitjes kan je namelijk indrukken en samen met het indrukken kan je de leiding van je br.stof filter eraf halen...ik heb het toen wel op de grond gedaan maar je komt wel lekker onder het benzine te zitten....daar moet je wel rekenschap mee houde...
     
  5. Is dat net zo'n koppeling als een luchtslangetje? Indrukken en dan slang eruit trekken?

    Kun je er zo bij, of moet je eerst iets demonteren?

    En laatste vraag :oops: loopt je tank dan leeg, of loopt er slechts wat benzine uit dat slangetje, en verder niet?
     
  6. Als je redelijk rap de filter vervangt dan valt het nog wel wat mee met de hoeveelheid brandstof wat er uit gaat....Maar hoe dan ook,er gaat wel benzine uit de leidingen,en de filter.daar ontkom je niet aan...Ik had zelfs de auto iets opgekrikt..Nu kan je er redelijk makkelijk bij...

    Heb net even een foto gemaakt van mun Vaders Focus(die stond lekker droog in de garage)Nu kan je duidelijk zien hoe het vast zit en hoe de klemmetjes eruit zien...

    Succes ermee :D

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  7. Bas, ik heb dit nog gevonden , het wijkt iets af van mijn plenumplaat ( ik heb maar één schroef), mss. heb je er iets aan.

    -greetz-
     
  8. Dank je wel! Heb het meteen uitgeprint, was van plan om morgen de onderdelen te halen en woensdag de boel te vervangen!


    TNX voor de tip! :D :D
     
  9. Heb er nog eentje gevonden ...hier

    Je ziet op foto 5 die witte clips boven het filter ; daaruit de plenumplaat trekken vind ik het meest 'tricky'. suc6 woensdag !
     
  10. Gisteren ook vervangen was wel een K#t klus vond ik.
    Was wel nodig hij was helemaal zwart het oude filter.
    Plaat maar waterdicht gemaakt met ruiten kit.
     
  11. TNX, heb ze allebei uitgeprint, eens kijken hoe het zal gaan...

    Vandaag ook alle spullen gekocht, bougies, olie (+filter), interieurfilter, luchtfilter, benzinereinigingstoei en brandstoffilter. Totale kosten, €100,-.
     
  12. Nu je toch bezig bent, waarom ook niet de versnellingsbak olie vervangen ? :lol:
    Dan is hij helemaal klaar voor de volgende 120.000 !
     
  13. Haha, je wil me wel lekker aan het werk zetten he ;-)

    Neem ik er volgend jaar maar bij denk ik... stond ook niet in de lijst als actiepunt bij deze km-stand.

    Volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen ;-)
     
  14. Vandaag dus begonnen met het afmaken van de beurt. Oliefilter zat erg los, kon 'm met gemak met de hand losdraaien :?
    Olie vervangen, luchtfilter vervangen (en ongeveer een kuub zand uit de bak gehaald...). Bougies ging ook zonder problemen.
    Interieurfilter viel op zich ook wel mee. Had hier al 2 beschrijvingen gekregen, maak ik het doosje open, valt er zo'n zelfde beschrijving uit ;-)
    Losmaken viel ook niet tegen, de helft van de klemmentjes en pinnetjes was al afgebroken, terwijl deze altijd is onderhouden is geweest door een forddealer :? Filter was heel erg smerig, was gewoon pikzwart met een berg zand/stof. Parafan teruggezet, sluit nog niet helemaal netjes aan met de voorruit, ff afwachten of ie nog een beetje inzakt, anders een laagje kit ertussen.
    Benzinefilter heb ik niet vervangen. Ik had geen idee hoe ik die er tussenuit moest krijgen, er zaten een hoop starre leidingen in de weg... misschien iemand nog een idee hoe ik 'm er tussenuit moet halen? Anders breng ik de filter maar terug...
     
  15. Bij mij juist hetzelfde.. maar eigenlijk treft hen weinig schuld, ik vind het slecht design.
    Da's altijd schrikken hoe zwart die filter is ! :ninja: Ik vervang die jaarlijks, van muffe aircolucht enzo nog nooit last gehad.
    En je benzinefilter: ik heb gelezen dat je zekering 12 moet verwijderen en je motor moet laten draaien tot hij stilvalt; zo is de druk alvast weg in je benzineleiding. Dan snelkoppelingen los, filter & bracket verwijderen, filter wisselen en alles terug monteren.
    Mss. dat het lukt in de tweede ronde :?:

    [​IMG]
     
  16. Probleem is, dat ik er gewoon niet bij kan... zitten zoveel leidinkjes in de weg en kan m'n hand er ook niet tussen krijgen, dan zit ik nl klem tussen de filter en de tank :-(
    D'r zit wel een boutje aan het beugeltje van de filter vast, maar ook daar kan ik geen sleutel op zetten, kan d'r namelijk niet tussen komen...

    Iemand nog een idee toevallig? (of zou het allemaal wat krapper zijn, omdat het een 2liter is?)
     
  17. Niemand die me op weg kan helpen? :cry:
     
  18. Uit de TIS
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. Dank je wel hans, maar er lopen bij toch nog een hoop leidinkjes in de we die niet op die tekening staan :? ik weet niet wat voor leidingen het zijn, maar denk remleidingen (heb ze toen ook niet gevolgd hoor...)

    Denk dat ik die benzinefilter volgend jaar bij de beurt maar ff laat wisselen...
     
  20. ff een heeeeel oud topic omhoogschoppen :oops: :oops: Maar het is eigenlijk al lang weer tijd voor een beurtje.
    Nu staat de teller inmiddels op 130k en in dit topic is te lezen wat ik vorig jaar allemaal gedaan heb.
    Wat moet ik nu dit jaar wisselen/vervangen?
    In ieder geval de olie, oliefilter, interieurfilter en luchtfilter (toch?) Anders nog iets?

    :weetikniet:
     

Deel Deze Pagina