1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.0 EcoBoost 125pk 100PK of 125PK motor gekregen?

Discussie in 'Performance' gestart door FocusSTL, 11 nov 2020.

  1. Voor degenen die dat niet weten:
    kW x 1,36 = pk
     
  2. Volgens mij is alleen een Trend uitvoering met de 100 pk motor geleverd en begint een ST Line met 125 pk?

    92 kw = 125 pk
     

  3. De auto heeft nu 14000 gelopen. Met 11500 gekocht. En met 13500 de topsnelheid gekeken. Ik werk in Duitsland dus heb geregeld de gelegenheid het uit te proberen.
    Ik heb geen auto nodig die zonodig 200km/h moet, maar het viel mij op dat 184km/h gelijk staat aan de topsnelheid van de 100pk. Al dat samen met mij gevoel dat de Focus langzamer was bracht me aan het twijfelen. Vandaar de vraag.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  4. Ah duidelijk. Ik dacht dat je hem zo nieuw had besteld en gekregen vandaar. Met die km stand is ie zeker wel ingereden dus daar zit het probleem niet. Mij lijkt het wel heel raar als er n andere motor in zit. Als oplossing kan je m natuurlijk ook ff chippen, met rollenbank uitdraai...
     
  5. Om hier even op terug te komen; Deze info heb ik uit het Topic “Focus MK4 Chiptuning” post 26.
    125PK gekocht en 103 gemeten, is toch ruim 17% verschil.
     
    paddo vindt dit leuk.
  6. Ik denk ook dat ik hem een keer op de rollenbank zet. Wellicht dat mij gevoel verkeerd zit. Maar dan staat het wel op papier.
     
  7. Je hebt het dan op papier als het zo is en dan?
    Je kan er mee naar Ford gaan maar een uitdraai heeft geen enkele rechtsgeleerdheid.
     
  8. Wellicht staat er gewoon ca 120-125pk op dat papier en zit mijn gevoel verkeerd, wat waarschijnlijk ook het geval zal zijn.
    Als het niet zo is dan zullen we in gesprek gaan met de dealer. Staat toch echt op de bon 125pk. Dus als dat dan bijv 105 is, dan klopt er iets niet.
    Als je een vliegticket koopt naar Los Angeles en je moet in New York uitstappen, dan ga jij ook verhaal halen toch? Zal vast wel een oplossing voor zijn.
    Maar goed, laten we niet vooruit lopen op de zaken. Eerst eerdaags maar eens kijken wat ie op de band doet, dan kijken we wel verder.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    gerardTDCI en OmeJoyo vinden dit leuk.
  9. Je zou ook de software versies uit kunnen lezen daar zal ook uit moeten blijken welk vermogen de motor heeft.
     
  10. Kan dat via Forscan?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  11. Deze heb ik gemist, ja dit is wel een dingetje, maar helaas heeft niemand ooit hier daadwerkelijk wat mee gedaan, al vraag je je af of het hier idd gaat om sjoemelsoftware of een andere fout.

    Tja, de meest duidelijk manier is natuurlijk wel hem ergens op de rollenbank te zetten, al sluit dat dan weer niet uit of er eventueel enige slimmigheid in de software zit.

    Ik weet even niet uit mijn hoofd of je in Forscan kunt uitlezen welke software er in de ECU staat, de echte mapping sowieso niet.

    En ja als de auto echt niet levert wat er is beloofd (in dit geval 20% minder vermogen en 15% minder koppel omdat er geen overboost is naar 200) dan is dat wel heel duidelijk non conform. Dat is dus reden om het de dealer op te laten lossen en als dat niet kan te ontbinden.

    Maar eerst, bewijs :)
     
    paddo vindt dit leuk.
  12. Tja, er zal eerst even naar bewijs gezocht moeten worden. Vandaar dus mij vraag of er een gemakkelijkere manier is om dit te constateren.

    Al zou eruit komen dat het inderdaad 100pk is, ga in er in eerste instantie vanuit dat het een fout is tijdens de fabricage. De heren van de automakerij hebben hun lesje wel geleerd na de blunder van VW, mag je vanuit gaan.

    Nogmaals; ik ben niet uit op een heksenjacht, maar wil graag weten wie er fout zit ik of de auto.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  13. Vergeet ook niet dat het gewicht killer is voor acceleratie. Als ik je Focus en Fiesta versies gok kom ik op een gewichtsverschil van 300Kg!

    Elk automodel-evolutie worden ze zwaarder. Jouw mk4 station is alweer 70Kg zwaarder (en meteen belastingschaal duurder) dan bv mijn mk3.1 station, maar hebben wel zelfde vermogen motor. Verschil met de Fiesta zal daarom nog veel groter zijn in rij ervaring.
     
  14. Helemaal waar. De beleving is heel anders. Naast het gewicht is de MK4 ook vrij geluidloos, wat ook weer een wereld van verschil is met een Fiesta sport (welke mk? MK7?). Die zijn een stuk spartaanser, logisch ook, want dat hoort juist!
     
  15. Ja dat klopt. Vermogen zegt ook niks. Maar als ik gewoon even zwart-wit naar de statistieken uit de boekjes kijk, dan beweerd Ford dat de Fiesta 0-100 in 9,9 sec doet. De focus zou 10,3sec erover doen. Dus die referentie gebruikt ik in mijn eerste post.

    De focus heeft een turbo, waardoor hij al eerder ‘lekker oppakt’ dan de fiesta, die geen turbo heeft.
    Ik kan me dus voorstellen dat door de turbo de 0-100 getallen redelijk dicht bij elkaar liggen ondanks het gewicht verschil.

    Het blijft natuurlijk een vorm van appels met peren vergelijken, maar het is de enige referentie die ik heb.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  16. Die rollerbank uitslag... Was dat gemeten op de wielen of op de krukas? Motor kan best 125pk uit spugen, maar op de wielen blijft er een stukje minder over, helemaal met turbo motoren :think:

    Greetz Emiel
     
  17. Tja, dat weet ik niet. Ik vermoed op de wielen zoals dat volgens mij gebruikelijk gaat.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  18. Ik blijf het een beetje apart verhaal vinden. Je weet toch wat je koopt?
     
  19. Mag je vanuit gaan. Dat dachten de mensen die een VW kochten ook. Bleek ook dat ze niet zo’n schone auto hadden gekocht als dat ze dachten.

    Maar goed ik laat het erbij en ga hem even op de rollerball zetten eerdaags. Dan zien we wel verder.
    Hartelijk dank allemaal voor de reacties en het meedenken!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  20. Ik heb vroeger geleerd dat het opgegeven vermogen aan de krukas is. Is dat tegenwoordig anders?

    Als het hier een leaseauto betreft, dan zou ik daar de kwestie aanhangig maken. Zij zijn immers juridisch eigenaar van de auto.
     

Deel Deze Pagina