1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.0 EcoBoost 125pk 100PK of 125PK motor gekregen?

Discussie in 'Performance' gestart door FocusSTL, 11 nov 2020.

  1. Hoi allemaal,

    Ik rijd (als het goed is) een 125pk versie van de MK4 wagon. Heb de auto nu ca. 4 weken Nu gaat hij ‘maar’ 184 ipv 200km/h. Ik heb dus het vermoeden dat er een 100pk motor in de auto ligt ipv 125pk. Ook als ik de acceleratie vergelijk met mijn Fiesta sport (120pk) is de focus beduidend langzamer. Dit terwijl volgens de niet altijd betrouwbare fabriek specificaties de focus maar 0,3 sec langzamer zou zijn van 0-100.

    Nu wil ik dit dus even uitzoeken en dan met degelijk bewijs even bij de dealer op bezoek gaan. Ik kan hem natuurlijk op de dyno zetten, maar was benieuwd of er een meer eenvoudige manier is om dit uit te zoeken. Part Number van de ECU/ Turbo of zoiets.

    Ik hoor graag jullie inputs.
     
  2. kenteken intikken op finnik moet al genoeg info geven.
     
  3. ik weet niet of het ook voor de MK4 geldt maar de MK3 had i.c.m. de 100 PK 5 versnellingen en de 125 PK 6 :shrug:
     
  4. Maar pk hoeft niet zo zeer betrekking op je topsnelheid te hebben.
     
  5. Probeer je de topsnelheid in 5 of in 6 te halen. Het komt vaak genoeg voor dat je de topsnelheid alleen in 5 haalt en niet in 6.
     
  6. @Patman volgens mij heeft het aantal pk wel degelijk betrekking tov de topsnelheid het vermogen(pk) bepaald hoeveel luchtweerstand overwonnen kan worden, het koppel (nm) bepaalt hoe snel je er kunt komen
     
  7. Zet hem in de sport stand dat scheelt ook enorm. Ik kwam daar laatst ook achter. Eco normaal sport standen schelen in de snelheid. Succes.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  8. Ik heb hem al geprobeerd in de sport stand en in de 5e versnelling.
    De 100pk kan volgens de specificaties 184km/h en de 125pk kan 200 volgens het boekje. Ik heb al gelezen hier dat er mensen zijn die een 125pk gekocht hebben en 100 op de dyno hebben gemeten.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  9. 95 E10 of 98 E5? Dat zou ook iets uit kunnen maken misschien.
    Het zou vrij onwaarschijnlijk zijn dat je een verkeerde motor hebt gekregen maar alles is natuurlijk mogelijk. Heb je al gekeken op Etis of heb je de motorcode al opgezocht onder de motorkap?
     
  10. Hij loopt nu op E10. Maar via Etis kom ik niet verder dan dat het een 1.0L motor is. Sticker op de motor zeg B7DA even uit me hoofd.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  11. Heb dat bij mij net even gedaan maar zie niks over pk's hoor, alleen cillinderinhoud.
     
  12. Nee, hij moet ff op www.finnik.nl kijken..
    En nee, kost niks.
     
  13. Yep, hier wel, 250 pk :mrgreen:
     
  14. Daar had ik al eens gekeken, maar heb me twijfels aan die data. Ik schijn volgens hun een Vignale te rijden.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  15. Uitvoeringen kloppen meestal niet nee. Maar motorinhoud, vermogen etc klopt wel altijd.
     
  16. Op ovi.rdw.nl staat gewoon het vermogen van je auto vermeld maar in KW en niet in PK in jouw geval dus 92KW

    De topsnelheid van je auto zal idd zijn behaald in zijn 5 maar wel onder ideale omstandigheden. Dat kan dus zomaar met RON 98 zijn gedaan, met een ideale wind en met banden met lage rolweerstand, die er nu vrijwel zeker niet onder zitten. Ook vrijwel zeker met een zo leeg mogelijke auto, zonder opties, maar zelfs zonder matten, bijna lege tank, geen reservewiel enz. Praktijken die niet meer mogen voor een verbruikstest, maar er staat nu eenmaal niet een eis europees aan de topsnelheid.

    Ik heb overigens nog nergens gezien of gehoord dat iemand een verkeerde motor in zijn voertuig heeft gekregen. Ook vraag ik me af waar je hebt gelezen dat men minder vermogen had, elk topic dat ik heb gezien had de auto standaard al meer vermogen, alle grafieken die ik van tuners met een rollenbank bekijk bevestigen dit.

    Tenzij je mazzel hebt zal de topsnelheid en de acceleratie in de praktijk altijd lager zijn omdat je wss diverse optie pakketten hebt genomen die de auto allemaal stuk voor stuk zwaarder maken.
    Had je ook de airco uit staan? En andere verbruikers? Ook die kunnen behoorlijk invloed hebben.

    Dan nog het gevoel dat je Fiesta veel sneller is (of je Focus veel langzamer). Deze auto's hebben een totaal andere vermogenscurve en dit zal al heel anders voelen. Bovendien uit eigen ervaring, waren de 1.6 Fiesta's (Ik had een 2010 model) veel sneller als in de praktijk de bedoeling was. Die van mij deed ook een 0-100 in 9.5 ipv de verwachte 9.9 seconde. Sowieso doet je Focus dan "slechts" 10.3, dat is al ruim 4 procent langzamer.

    Maar dit alles buiten beschouwing gelaten, laat dit je genot van de auto niet minder maken. Als de topsnelheid zo belangrijk is had je sowieso niet voor deze motor moeten gaan. Bovendien over een paar jaar mag je dit nergens meer rijden en verdwijnt de hele relevantie. En het optrekken, je verliest tegenwoordig al met bijna alles van een Nissan Leaf of welke andere truttige elektrische auto waar een oma van 67 achter het stuur zit :P
     
    Fridge, Rykers, M.Blaak en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. Als die auto zo jong is, kan ik me ook voorstellen dat de motor nog wat los moet komen. Ik zou persoonlijk er niet voor kiezen om bij lage km-stand al gelijk de top op te zoeken. Alhoewel inrijden niet meer echt nodig is tegenwoordig naar het schijnt, is gelijk het maximale vragen ook weer het andere uiterste....
     
  18. Je schrijft dat je de auto nu 4 weken hebt. Mag ik vragen hoeveel ie gelopen had toen je de topsnelheid voor t eerst probeerde?
     
    Fridge vindt dit leuk.
  19. Bij het tabje 'Motor en milieu' en dan het kopje 'Milieuprestaties' zou bijna onderaan het 'Netto maximaal vermogen' in kW moeten staan. Omrekenen naar PK en klaar...
     
    OmeJoyo en Gitzo vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina