1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.0 Ecoboost trilt bij start

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door redah, 13 apr 2017.

  1. Dat lijkt me wel, maar het is me niet geheel duidelijk wat ze nou bij de dealer hebben gecontroleerd. Sowieso al heel vreemd dat hij de auto terugkrijgt met een laag koelvloeistof niveau.

    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
     
  2. Ik hoor van [MENTION=14390]redah[/MENTION] niet wat er allemaal gecheckt is door de garage.
     
  3. Bovenstaande dingen kan ik dus allemaal niet :) Elektrisch kan ik genoeg, motorisch helemaal niks. Ik weet niet of ik met Forscan nog iets zou kunnen zien?

    5 minuten maximaal, nog geen 3km.

    Dat weet ik ook niet, er stond niets op de werkorder. Verder moet ik zeggen dat ik de dealer ook niets heb hoeven betalen, ondanks dat de auto er n dag heeft gestaan en ze op zoek zijn geweest naar een vervangende motor. Ik heb dus geen onderzoekskosten hoeven betalen en ze waren serieus begaan met het feit dat zo'n toch moderne auto het zou begeven met deze km-stand. Ze hebben me in het verleden met alle Fords ook altijd prima geholpen, ook als ik ze met wat 'internet-kennis' op weg moest helpen :)

    Desalniettemin, de auto staat nu op de oprit, ik heb zojuist koelvloeistof bijgevuld, en ben nu een beetje aan het kijken wat de opties zijn.

    Als het alleen bij de koppakking blijft, zou ik dit dan ook bij een 'reguliere' garage kunnen laten doen, of kan ik het beste een andere Ford dealer of inderdaad [MENTION=3422]antig01[/MENTION] vragen? Het zijn natuurlijk aparte beestjes en ik weet niet of een reguliere garage voldoende ervaring heeft. Ik kreeg van enkele namelijk te horen dat ze dan ook meteen de distributieriem vervangen, terwijl die volgens mij bij de 1.0 EcoBoostjes in de motor zelf zit...
     
  4. #44 Harold1, 21 apr 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 apr 2017
    Ik krijg het gevoel dat de garage niet echt op zoek is geweest naar de oorzaak van het trillen van de motor.

    Redah geeft aan: Dealer geeft aan dat als de koppakking vervangen wordt, er waarschijnlijk nog andere onderdelen in de motor beschadigd zijn en dat een oververhitte Ecoboost (waar men aan denkt) eigenlijk dan gewoon afgeschreven is.

    Het zijn in mijn ogen allemaal aannames. "waarschijnlijk' - "men denkt" In dit topic worden diverse "onderzoeken" aangereikt. Zijn die ook door de garage uitgevoerd?
     

  5. De 1.0 ECOboost heeft een natte distributieriem (wetbelt) welke net als een distributieketting door de motorolie loopt. Om de cilinderkop te kunnen demonteren zal ook de distributieriem gedemonteerd moeten worden. Gezien deze maar 1 keer gemonteerd mag worden zal de wetbelt tevens vervangen moeten worden wanneer deze eenmaal los is geweest. Om bij 1.0 ECOboost bij de wetbelt te komen moet er behoorlijk wat gedemonteerd worden. Ford geeft een (adviesprijs) van €1075,- op voor het vervangen van de wetbelt van de 1.0 ECOboost. Dit wordt voor het grootste deel veroorzaakt doordat het behoorlijk arbeidsintensief is.

    Naast de kosten voor het vervangen van de wetbelt heb je dan nog de arbeidskosten voor het demonteren/monteren van de cilinderkop, de kosten voor het controleren/vlakken van de cilinderkop en kosten voor onderdelen en vloeistoffen.
     
  6. Inmiddels heeft iemand anders naar de auto gekeken. Koelvloeistof was weer minder, maar de auto verbruikt oom olie. Het lijkt dus toch echt de koppakking. Na her invullen van zowel de olie als koelvloeistof weigerde de auto een aantal keer te starten, rpm bleef op 0. Door een paar keer het gaspedaal in te drukken startte de auto wel weer en leek alles weer 'normaal'.

    En dan nu de hamvraag: Ga ik de koppakking laten vervangen (1000-1500 Euro) of betekent dit toch een nieuwe motor?
     
  7. Persoonlijk zou ik de motor eerst open maken. Dit is ook noodzakelijk om een goede diagnose te kunnen stellen.

    Wanneer uit de diagnose blijkt dat het op te lossen is door de koppakking te vervangen zijn de reparatiekosten een stuk goedkoper als de kosten van een nieuwe motor.
     
  8. Hoe staat het er voor [MENTION=14390]redah[/MENTION] ?
     
  9. Er bleek volgens de nieuwe garage alsnog e.e.a. mis te zijn met het blok (ik hoorde iets over aluminium maar ben het weer kwijt eigenlijk). Conclusie: Ander blok erin.

    Het voordeel is dat ze 1000 Euro minder vragen dan de dealer en dat ik er een blok met 0km in krijg.

    Maar goed, mijn vertrouwen in EcoBoost motoren is wel totaal weg, als je zomaar 'uit het niets' een compleet blok om zeep kunt helpen terwijl je er rustig mee rijd, de dealer het heeft onderhouden, altijd premium benzine en olie... en dan dit :(
     
  10. [MENTION=14390]redah[/MENTION], van te weinig koeling draait elke motor in de soep. Dat is niet alleen bij ecoboost motoren zo.
     
  11. Dan had het wijzertje in het dashboard toch zeker minimaal 1x over de helft moeten gaan of niet? Wat is dan het nut van het motorwarmte icoon als ie nog nóóit (100% zeker) over de 90 graden is geweest maar ondertussen toch je blok over kookt?
     
  12. #52 Harold1, 25 apr 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 apr 2017
    De temperatuurmeter hangt in de vloeistof. Als de slang poreus (=lek) raakt dan heb je dus een overhit blok, zonder dat je er erg in hebt.

    Als ik het goed gelezen heb heb je de focus niet nieuw gekocht. Je weet dus niet wat de vorige eigenaar voor problemen heeft ondervonden.
     
  13. No offence, maar dit is echt onzin ... Een gemiddelde motor die eenmalig te warm wordt omdat hij kortdurend zonder adequate koeling draait (door bijv koelvloeistof-lekkage) houdt daar op z'n ergst een lekke koppakking aan over, meestal zelfs helemaal geen schade.

    Het is idd een nogal unieke (lees : nare) eigenschap van deze ecoboost motoren dat ze extreem gevoelig zijn voor koelingsproblemen en dan vrijwel direct ernstige interne motorschade oplopen
     
  14. Man balen zeg, echt kloten voor je.

    Wat ga je doen, nieuw blok en dan weer rijden of ga je afscheid nemen van de 1.0 ?
     
  15. jeetje wat een ellende erg vervelend.

    Verstuurd vanaf mijn EVA-L09 met Tapatalk
     
  16. Er komt nu een blok met 0km erin, dus kan ik weer vooruit. Daarna (over n paar jaar) gaat de auto waarschijnlijk naar mijn vrouw, maar mijn volgende auto wordt geen EcoBoost meer. Ik heb bij verschillende auto's motorische issues gehad, maar dat was altijd met n paar 100 Euro opgelost. Een blok in de soep heb ik nog nooit gehad.

    En inderdaad, ik weet niet wat de vorige eigenaar heeft gedaan, maar ik heb n jaar lang n paar 1000km gereden en er is nooit iets opgevallen totdat ie het ineens binnen een week begaf. Geeft me gewoon geen fijn gevoel.
     

Deel Deze Pagina