1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.0 Ecoboost trilt bij start

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door redah, 13 apr 2017.

  1. Sinds vorige week is mijn Focus 100pk 1.0 Ecoboost begonnen met trillen/schokken bij het starten van de auto. Dit duurt een seconde of 5 tot 10, het toerental is niet helemaal stabiel maar schommelt rond de 900-1000.

    Na enkele seconden stopt het vanzelf en ik kan daarna uren in de auto rijden zonder dat er iets aan de hand lijkt. Als het trillen is gestopt is het ook echt weg, ook als ik 5 meter rijd en dan voor een stoplicht staat te wachten.

    Het trillen is wel erg heftig, het lijkt alsof de auto heen en weer wordt geschud en dus ben ik wel benieuwd of iemand dit herkent voordat het problematisch wordt...
     
  2. Lijkt alsof de motor op 3 cilinders loopt zou ik normaal zeggen. In dit geval op 2 dan?
     
  3. De auto staat nu bij de dealer. Ze willen nog even verder kijken maar denken aan de koppakking... Ik ben net thuis afgezet omdat het onderzoeken iets langer gaat duren.

    Zal wel geen goedkoop grapje zijn, en zou ik niet verwachten bij een auto die nog geen 100k heeft gelopen... Maar goed, zou dit te maken kunnen hebben met de lekkage die ik in mijn koelstofreservoir had (al zat er op het moment dat ik dat ontdekte nog voldoende koelvloeistof in het reservoir)?

    Het vreemde vind ik ook dat de auto na die enkele seconden stopt met trillen en ik daarna probleemloos honderden kilometers heb kunnen rijden.
     
  4. Dealer belt net terug, waarschijnlijk moet het hele motorblok vervangen worden...
     
  5. :wow: dat zijn geen goede berichten Redah
     
  6. Nee. Dealer geeft aan dat als de koppakking vervangen wordt, er waarschijnlijk nog andere onderdelen in de motor beschadigd zijn en dat een oververhitte Ecoboost (waar men aan denkt) eigenlijk dan gewoon afgeschreven is.

    Heb de auto net 1 jaar in bezit... Had ik toch voor 'n dieseltje moeten gaan :(
     
  7. #7 jjonkie, 14 apr 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 apr 2017
    Ai, das niet fraai..

    Maar begrijp ik het nu goed dat je dus even met laag koelvloeistof peil hebt gereden door die lekkage ? Of heb je een vermoeden dat dat zo is geweest ?
     
  8. Misschien dat de vorige bestuurder het al wel veroorzaakt heeft
     
  9. Lijkt me sterk. Dan zou er altijd iets moeten zijn en niet even die 5 seconden na de start lijkt mij.
     
  10. #10 sot, 14 apr 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 apr 2017
    Ik zou niet meteen aan de koppakking denken, dat wordt meestal erger bij het rijden.
    Zeker omdat je zegt dat hij na die 10 sec normaal rijd, dat is niet wat bij een koppakking hoort.
    Olie smerig ? witte rook uit uitlaat, blauwe rook andere rare dingen die je ook merkt ?

    Dat hevig schokken is ook normaal als er bij een 3 cill 1 cill niet meeloopt, zeker bij de 1.0 die is namelijk gebalanceerd op het vliegwiel, dan klopt er van de balancering helemaal niets meer van.

    Ik zou meer voor een sensor gaan die niet helemaal lekker is, rotte bobine, rotte injector of brandstofpomp.

    Tijd voor een second opinion ? kan je veel geld schelen.
    en anders met warme motor inruilen :cool:
     
  11. Nou ja, tijdens een routinecontrole zag ik oranje vloeistof op een draagarm onder de motorkap. Ik ben toen direct naar de dealer gegaan en deze hebben het reservoir vervangen. Op het moment van de lekkage (haarscheur) zat het niveau nog boven het minimum niveau, dus dat lijkt me raar. Maar dat is nu de hypothese waaronder de dealer werkt, en ik heb eerlijk gezegd er gewoon te weinig kaas van gegeten.

    Dat vind ik ook zo raar, de auto schokt dan hevig maar lijkt zich te 'herpakken' na een paar tellen en dan is 'ie geruisloos. Ook als ik direct het gas in druk, is de auto direct geruisloos. Bij stoplichten e.d., niks aan het handje. Ik rijd ca. 160km per dag op de snelweg en heb sinds ik het probleem voor het eerst ontdekte zeker 1200km gereden, grotendeels snelweg, zonder problemen.

    Mocht iemand dus nog andere ideeën of suggesties hebben... Hoor ik het graag.
     
  12. nee, geen idee. Ik hoop dat het mee valt voor je. We horen het wel ergens volgende week.
     
  13. +1 voor die second opinion
     
  14. lekke koppakking kan wel er loopt dan heel klein beetje koelvloeistof in de betreffende cilinder die na het tarten even niet meeloopt tot de koelvloeistof is verdwenen weer meeloopt je hooft dan nog niks aan de motor temperatuur te zien maar dit gaat wel komen in de toekomst.
     
  15. En alleen een andere koppakking dan, kan dat niet? Of heeft die koelvloeistof dan al schade aangericht in de motor?
     
  16. Ik heb horen vertellen dat Ford geen koppakking levert voor de ecoboost motoren ,koppakking kapot over en uit nieuwe motor volgens Ford.
    After market is er wel een kopset te verkrijgen.
     
  17. FINIS 1771609, Gasket - cylinder head 1.0L 3cyl FOX

    moet wel te bestellen zijn dan, op ebay staan ze ook origineel.
     
  18. Thanks, ik ga dit zeker nog even met de dealer overleggen. Ik heb geen idee of ze hier eerder ervaring mee hebben gehad, maar eigenlijk kan de motor niet overhit zijn geweest als het koelvloeistof niveau nog boven minimum zit, toch?

    Dit zijn van die momenten dat je alles aangrijpt om n paar duizend Euro te besparen ;)
     
  19. ben je al wat wijzer geworden [MENTION=14390]redah[/MENTION] ?
     
  20. Ja, dealer wil de motor vervangen a 4000 Euro. Dat gaat sowieso niet gebeuren omdat het ergens anders goedkoper kan... Maar misschien geef ik wat meer uit en stap ik over naar een Mk3.5.

    Ik ben in ieder geval wel teleurgesteld in het 1.0 EcoBoost concept, als zoiets simpele een compleet blok om zeep kan helpen...
     

Deel Deze Pagina