1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford Focus 2020 mhev versnellingsbak stuk

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door FocusMartijn, 10 jan 2022.

  1. volgende keer maar van hardox maken :P
     
  2. 400 of 500
     
    hoomer vindt dit leuk.
  3. Zo! Terug van weggeweest! Vandaag is wéér de versnellingsbak eruit geklapt: wéér de 2e versnelling, en wéér na plusminus 60k kilometers.
    Ik rij d’r gewoon normaal mee en af en toe wat harder optrekken de snelweg op en af. Moet het ding gewoon kunnen hebben. M’n rijstijl is precies gelijk aan m’n vorige auto (2012 Ford Fiesta TDCI) die na bijna 300.000km nog als “nieuw” schakelt, dus aan mij kan het niet tot nauwelijks liggen :)
    Ik denk steeds meer dat de combinatie bak-motor niet klopt en dat 155pk i.c.m de elektromotor “té zwaar” is voor de bak (die misschien ontworpen is op de normale 1.0)..

    Ben er in ieder geval goed klaar mee. Dus voor de mensen die ook een Focus 1.0 mhev 155pk hebben, wees alert voorbij 60k kilometers.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  4. Pff wat een drama! Ik neem aan dat het eea volledig onder garantie valt!? Heeft de 1.5 een andere versnellingsbak? (ik vraag dit voor mijzelf :) )
     
  5. Bij welke toerentallen schakel je? Het zal niet de eerste bak zijn die het niet naar zijn zin heeft als er als een diesel mee omgegaan wordt. Schakelen bij lage toerentallen is nog wel eens funest mede door soms gebrekkige smering door lage toerentallen.
     
  6. tis een automaat, tenzij de MK4 flippers heeft? :loco:
     
  7. Oke! Dat had ik niet gezien.
    Wel bizar dat dan steeds de 2e versnelling kapot gaat. Zit achter de mhev nog de 8 traps met koppelomvormer of hebben ze daar toen al weer een Powershift aan geknoopt?
     
  8. Als ik terug ga naar het eerste bericht lees ik dat het om een handbak gaat en geen automaat.

    Mvg Jan
     
  9. Inderdaad, de eerste post wijst toch echt op een handbak.
     
  10. Dat is knap klaute, gelukkig lease.
    Ik ben ondertussen zo’n 70k verder na de 1e reparatie van de bak van mijn MK4 MHEV 155pk, daarna geen gedoe meer gehad.

    Dus het kan goed gaan (nu zal ik ‘m wel gejinxed hebben ;)).

    Wat betreft die bakken, kort nadat bij mij de reparatie was uitgevoerd is er een servicebrief uitgebracht voor dit euvel. I.p.v. alleen het vervangen vd synchromesh, dient er (volgens mij) ook een andere koppeling etc. geplaatst te worden. De gedachte van Ford is dat de bak kapot gaat door trillingen.

    Overigens schijnt het vooral bij de 1e series (2020) MHEV met 155pk voor te komen. De bouwjaren erna niet meer.
     
    Edgar Focus, gerardTDCI, CvO en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Weet je nog van die Focus IV waarbij met 37.000km de synchromesh kapot ging? En de eigenaar zei dat het nu al 70.000km goed gaat…. En toen was ie gejinxed. Vandaag ging mij de synchromesh van de 3e versnelling eraan. Die heeft het dan al wel ruim een ton volgehouden.
     
  12. [​IMG]

    Sadistische krengen zijn jullie, het leuk vinden dat iets kapot is :mrgreen:
     
    FocusSTL, Magure, Kees37 en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. Alles wat ik hier lees over de mk4 en later hou ik het voorlopig wel bij de mk3.5. Maar is het euvel inmiddels opgelost?
     
  14. #34 Marco Morello, 26 aug 2023
    Laatst bewerkt: 26 aug 2023
    Is de MK3-3.5 wel probleemvrij? Volgens mij niet.
    Wat de MK4 wel doet, is heel fijn/scherp rijden. Doet mij heel erg denken aan het scherpe van de MK1. De MK2 en MK3 hadden dat minder. Zeker de ST Line van de MK4. Je zit niet op de bok wat vanaf de MK1 (dus ook de MK2 en MK3) het geval is. De ruimte is ook meer dan behoorlijk. De 1.0 155PK MHEV is een heel fijn en sterk motortje. Maar ja de handbak in een bepaalde serie is niet erg robuust. Ik zou zelf wel een MK4 durven kopen.
    Wat betreft jouw vraag of het euvel is opgelost, woensdag pas een afspraak staan. Tot die tijd ga ik van 2 naar 4. Ideaal is anders, maar het motortje trekt het prima.
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  15. Geen enkele auto is probleem vrij uiteraard maar mk4 lijkt wel meer kwaaltjes te hebben als ik het zo lees hier. Maar dat is off topic denk ik.
     
  16. Off topic weet ik niet. De MK3 is qua aandrijving zeker niet probleemloos. De 1.0, 1.5 en 1.6 hebben echt wel issues met koeling. Waar vooral de 1.5 een soort russich roulette is. De MK1 en MK2 (op de olie huishouding na) waren een stuk betrouwbaarder. Zal te maken hebben dat vanaf de MK3 Ford is overgestapt op kleine motoren met turbo’s.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. het grappige hieraan is dat je zelf toegeeft dat je gejinxed was, niet dat de bak kapot is.
    het is toch een leasert Marco?
    als het bij je MK2,5 was gebeurt dan had ik echt wel :crying:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  18. Rustig maar Gerard. :mrgreen:. Overigens ben ik wel zuinig op de MK4.
     
    Edgar Focus en gerardTDCI vinden dit leuk.
  19. #39 Marco Morello, 31 aug 2023
    Laatst bewerkt: 1 sep 2023
    Ondertussen vandaag de auto weer opgehaald. Ik had blijkbaar 4 synchromeshes stuk. Van de 1e 4 versnellingen, waarbij de 3 geen tandje meer had en dus daadwerkelijk niet meer schakelde. Tijdens de reparatie hebben ze ook nieuwe rubbers geplaatst. Geen speling meer op de pook en een bak die schakelt als nieuw. Vooralsnog weer blij.
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  20. Ik ben jaloers op de gene bij wie het op 37k of 60k pas komt.
    Ook ik heb last van dit probleem met mijn 1.0 155pk MHEV. Deze werd nieuw geleverd half januari 2023.
    Hieronder mijn historie :

    Bij 12.000 km zijn syncrhoringen vervangen en de tandwiel van de 2e versnelling.
    Bij 15.000 km zijn weer synchroringen en de tandwielen van 1e, 2e en 3e versnelling vervangen.
    Bij 17.000 km is de hele versnellingsbak vervangen.
    Bij 21.000 km zijn weer synchroringen en de tandwiel van de 2e versnelling vervangen.
    Bij 25.000 km is er een gereviseerde versnellingsbak erin gekomen.
    Nu bij 28.000 km heeft Ford NL besloten om er weer een nieuwe versnellingsbak in te plaatsen.
    Ik verwacht dat ik de focus volgende week weer mag ophalen :(

    Elke keer gebeurt het issue na een snelweg als ik de afslag pak en terug wil schakelen, of wanneer ik na stilstand op de afslag van 1 naar 2 wil schakelen..
    Ford NL heeft laten doorschemeren dat het aan mijn manier van schakelen ligt ....
     

Deel Deze Pagina