1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford Focus 2020 mhev versnellingsbak stuk

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door FocusMartijn, 10 jan 2022.

  1. #1 FocusMartijn, 10 jan 2022
    Laatst bewerkt: 10 jan 2022
    Helaas… na vorig jaar toestand met het laadcircuit gehad te hebben is vanavond de versnellingsbak van m’n Ford stukgegaan. Ben qua kmstand net de 60k voorbij.
    Het bijzondere is ook nog dat het een handbak is, i.p.v de beruchte automaat.

    Ik kwam van de snelweg af hier in Apeldoorn en wilde bij het stoplicht de bocht om terug naar z’n 2. Pats. Knars. Kraak…
    Naar z’n 3, 4, 5, 6 gaat goed, maar de 2e doet niks meer. Versnelling schiet er gelijk uit en knarst gigantisch als je ‘m toch in z’n 2 probeert te zetten.
    Dus net langzaam naar huis gereden waarbij vanaf 1 naar z’n 3 schakelen prima ging.

    Morgen maar weer de garage bellen en dan zal ze daar voorlopig nog wel staan…. Pfff.
    Maandag-ochtend modelletje!

    Zijn er meerdere mensen die dit hebben meegemaakt of weten hoe het zou kunnen komen? Ik ben absoluut geen “doorjagen tot de rode toerenlijn” persoon en rij de auto elke keer keurig warm.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  2. #2 Iodokus, 10 jan 2022
    Laatst bewerkt: 10 jan 2022
    Klinkt als een gebroken synchromesh-ring, je kan proberen d.m.v een double clutch handeling of het dan wel lukt. Het zal hoe dan ook een reparatie van de bak tot gevolg hebben vrees ik :(

    Edit: het zou ook mogelijk kunnen zijn dat en nu komt het ik heb eerlijk gezegd geen idee wat de technische benaming is, de verbinding tussen de stang van je pook en de bak niet meer in de juiste positie staat. Uit ervaring weet ik dat dit ook gevolgen kan hebben voor het correct kunnen selecteren van een versnelling met name de tweede.

    Nu weet ik niet of dit bij alle modellen hetzelfde is maar bij mijn vorige Focus ST (2013) en mijn huidige Focus RS (2016) is dat heel simpel zelf op te lossen.


     
    FocusMartijn vindt dit leuk.
  3. Thx voor je reactie Iodokus!
    Ik denk zelf dat het een kapotte synchromesh is inderdaad. De klem van de schakelstang naar de bak is een optie, maar dat dat al gebeurt na 60k is wel erg raar dan.
    Het gekke is ook dat alle versnellingen het verder prima doen behalve de 2e.

    Naja morgen eerst de garage maar even bellen en hopen dat ik er dan ook morgen terecht kan.

    Wordt vervolgd!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  4. #4 Marco Morello, 11 jan 2022
    Laatst bewerkt: 11 jan 2022
    Maandagochtend modelletje.... Heel eerlijk ga maar eens vragen bij de dealers hoe vaak ze problemen hebben met deze versnellingsbaken. En dan met name de synchromeshring van de 2e versnelling. Gebeurt regelmatig.
    Bij mijn MK4 MHEV is ie er bij krap 37K kapot gegaan (ook ik ben geen houthakker) en ik weet dat er meerdere zijn geweest. Op `t moment dat ik mijn auto wegbracht stond er al 1 met een kapotte bak en op het moment dat ik `m ophaalde (ongeveer 2 weken later) stond de volgende er al weer. Een goeie monteur heeft het binnen een dag gerepareerd, dat is dus incl. eronderweg sleutelen, bak openmaken en repareren en de bak terughangen. Door de gevolgen van de pandemie is de voorraadvoorziening van onderdelen slecht, daardoor duurde het bij mij 2 weken. Ik moet zeggen dat mijn dealer mij keurig geholpen heeft.

    Ik schakelde altijd al bewust en lette er al op dat ik mijn hand niet op de pook hield, maar daar ben ik nog bewuster op gaan letten.

    Gek genoeg is juist de automaat in de MK4 op wat programmeerdingetjes na behoorlijk probleemloos.
     
  5. Dank voor je reactie Marco! Het komt dus vaker voor dan ik dacht. Mijn auto staat nu bij de Wensink in Deventer omdat ze in mijn woonplaats Apeldoorn vol zaten tot half februari. Het grappige is dat ze in Deventer zeiden ze dat het eigenlijk de eerste keer is dat dit gebeurt, maar in Apeldoorn de dealer met schaamrood op de kaken toegaf dat het “vaker voorkomt dan je denkt”.

    Ik weet overigens niet of ze de hele bak gaan vervangen of alleen de synchro en eventueel de schakelmof. Als ze alleen de laatste twee doen hoop ik wel op een modificatie onderdeel zodat ik bij de 120k (of eerder) niet weer stil kom te staan.

    We gaan het meemaken!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  6. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of er een gemodificeerd onderdeel wordt geplaatst. Dat was mijn vraag ook bij de dealer, die konden mij geen antwoord geven. Volgens mij werd bij mij alleen de synchromesh vervangen.
     
  7. Het zal me ook niet verbazen dat ze er een nieuwe bak onder gaan zetten. Ik heb zakelijke lease en volgens mij heeft onze leasemaatschappij gezegd dat het volledig vervangen moet worden onder garantie.
    Enfin. We shall see!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  8. Heb het zelfde meegemaakt met een Focus uit 2009 , ook de 2e versnelling. Heb het laten maken bij de Boer in Steenwijk , was ongeveer €500 kwijt

    Verstuurd vanaf mijn SM-A526B met Tapatalk
     
  9. Heeft de leasemaatschappij geen bal invloed op. Ford schrijft voor repareren, ze gaan de bak dus loshalen en als het alleen de synchromesh is, gaan ze alleen die vervangen. Wel onder garantie, mits de auto uiteraard nog garantie heeft.
     
  10. Gisteren gebeld door de dealer: “slecht nieuws” zeiden ze als eerste: de 2e versnelling synchromesh is inderdaad gebroken en stukjes daarvan zijn tussen de tandwielen beland waardoor deze ook beschadigd zijn. Ze gaan wel een nieuwe bak plaatsen maar deze staat in backorder en dat gaat 4-6 weken duren. Oef.

    Ik hield er al rekening mee dus dat wordt een (dik) maandje een shortlease rijden.
    Het blijft mechanische techniek en er kan altijd wel iets misgaan, maar toch…


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  11. Synchromesh zoals verwacht, dat het zoveel schade oplevert had ik niet verwacht.
     
  12. Als er stukjes metaal rond gaan zwerven door de bak dan kan het snel gaan met beschadigingen.
     
  13. Zo, dat is een tegenvaller!
    En eigenlijk zou je dus meteen na het defect de auto stil moeten zetten om vervolgschade te voorkomen.
     
  14. Ai.. das wel zuur.
     
  15. Benieuwd wat de leasemaatschappij daarvan vind mocht er toch een factuur komen.
     
  16. Waarom zou er een factuur volgen dan?

    Bij mijn collega zijn auto, een Kia Cee’d van 2020, was de automaatbak stuk. Heeft 2,5 maand (!) geduurd voordat deze gerepareerd werd (Dit werd ook nog eens gedaan door de onderdelen uit een nieuwe nog uit te leveren auto te halen). Na 40.000 km (omstreeks dezelfde tijd als dat de bak kapot ging in mijn MK4) brak bij hem de aandrijfas letterlijk in 2-en. Alleen het asstompje zat nog vast in de fusee, de rest hing op half zeven. (En nee hij was niet aan het trappen geweest, zijn vrouw was letterlijk 200m van hun huis weg toen het gebeurde). De dealer heeft het op mijn collega willen afschuiven. De leasemaatschappij heeft toen een externe schade expert laten komen. Deze man was ook de mening toegedaan dat dit het gevolg was van een slechte reparatie.

    Kortom, ik zie niet in waarom er toch een factuur zou komen.
     
  17. #17 FocusMartijn, 23 jan 2022
    Laatst bewerkt: 23 jan 2022
    Een verrassende update!

    Gister heb ik m’n auto weer kunnen ophalen! De dealer belde vrijdag dat de v-bak sneller geleverd werd dan gedacht en die hebben ze er gelijk onder gezet. Dus geen shortlease en lekker met m’n eigen auto op vakantie over 2 weken.

    De monteur kwam toch nog even terug op de v-bak. De synchro was niet de boosdoener maar de tandwielen zelf… daar waren een paar tanden van afgebroken. De synchro was weliswaar gebroken maar verder intact.
    Dus het tandwiel zelf was stukgegaan. Metaalmoeheid kon een reden zijn, of gewoon pisbakkenstaal-wielen.

    Naja m’n Focus rijdt weer als nieuw nu en hopelijk is dit het laatste mankement.
    De v-bak is overigens onder garantie vervangen.

    Edit: dank voor de reacties beste mensen. Ik hoop dat de ellende jullie bespaard blijft haha!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    Dave130R en TWA vinden dit leuk.
  18. Top!
     
    FocusMartijn vindt dit leuk.
  19. Soms zit het mee
     
    FocusMartijn vindt dit leuk.
  20. Dat die tandwielen kapot zijn…. Dat moet normaal gesproken serieus hard staal zijn. Naja jij kan weer rijden.
     
    hoomer en FocusMartijn vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina