1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Extreem olieverbruik C-max

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door C-style, 18 sep 2016.

  1. #61 Don van der Deijl, 18 okt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 okt 2016
    Het hangt er toch ook echt vanaf wie de auto eerst in zijn bezit heeft gehad.
    Om bij ford te blijven, had een focus met 120 k op de teller, vast gelopen door te weinig olie , vorige eigenaar was al bekend met heel hoog olieverbruik.
    Nu een focus welke als lesauto heeft gediend 235 K verbruikt geen olie.
    Denk dat het met alle merken wel een beetje hetzelfde is
     
  2. #62 C-style, 19 okt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 okt 2016
    Uiteraard klopt het hoe de auto bereden en onderhouden is. Ik heb de complete onderhoudshistory bij de auto. Maar dan nog, volgens de garage,s waar ik ben geweest komt olieverbruik bij Ford vaak voor ook bij goed onderhouden Ford,s
    De c Max die ik te koop heb zien staan staat wel bij een dealer, ik ga maar eens een bezoekje doen.
     
  3. Het gaat niet eens zozeer om het onderhoud maar of er korte stukje,s mee zijn gereden (alleen maar) dit was het geval bij de focus met de lage km stand.
    Ik gebruik die met 233 k nu elke dag en trap hem zelfs nog niet warm al flink op zijn staart en nu na ca 600 km geen olie verbruik, zegt nog niet echt alles maar ik ben er zeker van dat die motor heel goed is nog.
    Zou deze motor het liefst in mijn eigen focus plaatsen.
     
  4. Het is al even geleden, maar inmiddels een proefrit gemaakt in een Opel Astra.
    Na 1 km was ik er al achter dat een C-max toch veeeeeeel beter rijdt.
    Ik rij nu met 10w40 olie.
    Al eerder heb ik de vraag gesteld maar ik kom er niet uit.
    Zou het kunnen dat het olieverbruik veroorzaakt wordt door een verstopte kat???
    2 garage,s hebben mij dit mij al verteld, zou komen door verkeerd mengsel of te rijk lopen in het verleden. Ik zelf zou denken dat de auto dan ook meer gaat verbruiken aangezien de achterste Lambda sensor een verkeerde waarde meet en meer brandstof gaat inspuiten.
    Verbruik is nu gemiddeld 1:12 a 1:12,5 (is gecombineerd stad / 80km en snelweg.)
     
  5. Waarom gebruik je 10w40?
     
  6. In verband met hoog olieverbruik, mag er ook in volgens het instruktieboekje.
     
  7. De achterste lambda is een controle van de werking van je kat, die regelt niet het mengsel.
    Na de kat moet alle zuurstof verbruikt zijn in het katalisatie proces.
    Als je de lambda gaat loggen zal de voorste lambda (voor de kat) moeten pendelen en de achterste moet nagenoeg dezelfde waarde continu geven.
     
  8. Oké.
    Zou ik dan wat kunnen meten beteft de lambda sensors.??
    Garage gaf aan 1 van de 2 of allebei de sensors te verwijderen en met een endoscoop de kat te bekijken op beschadiging e.d.
     
  9. #69 zeeuwse wagon, 30 nov 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 nov 2016
    Bestel een ELM 327 OBD interface voor 2 tientjes en je kan via je smartphone alles uitlezen en loggen. Met een app zoals torque zie je meteen wat je lambda doet.
    Je kunt ook alle storingen uitlezen en wissen, de eerste lambda moet pendelen tussen 0.2 en 0.8v en de 2e bij ware kat en constante snelheid rond de 0.5v continu. In Torque kun je het in een grafiek of log zetten en live uitlezen werkt echt top.
     
  10. Forscan werkt daarvoor ook mooi. Die is speciaal op Ford geschreven en kan daardoor wat meer uitlezen dan Torque heb ik gemerkt.
     
  11. Oke top, die ga ik ook uittesten, heb je de demo of de betaalde (lite) versie gebruikt?
     
  12. Zoals het er nu naar uitziet gaat er toch een ruilmotor in komen.
    De auto bevalt zeer goed en ik moet echt veel bijbetalen als ik wat anders wil.
    De inbouw kan ik laten doen bij mijn garage.
    Eventueel wordt de huidige motor gereviseerd als ik geen goede motor vindt.
     
  13. Geef je groot gelijk, zou zelfs in mijn 1999 focus nog een andere motor zetten. Ding rijdt uitstekend, stil, lekker zittend, goedkoop in onderhoud verder.
     
  14. Vandaag maar weer eens olie gepeild. Op 324km heb ik 250cc moeten bijvullen dat is dus bijna 1 liter op 1300 km. Ik rij nu met 10W40.
     
  15. #75 Tigershark, 6 dec 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 dec 2016
    Wat is je huidige km-stand?

    Eventueel heb ik binnenkort een 1.8 blok beschikbaar, is nu nog draaiend te horen.
    Olieverbruik was ca. 0.5 liter op 20000km.
    De km-stand is 200000km.
     
  16. Ik heb de demo versie in gebruik. Heeft voor zover ik weet geen serieuze functionele beperkingen. Alleen kun je maar 1 sensor in de grafische weergaven laten zien. De betaalde kan er meer tegelijk.
     
  17. #77 C-style, 7 dec 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2016
    Km stand is nu 180000.
    0.5 liter op 20000 of 2000km???
    Is het een Duratec motor??.
    Wat vraag je voor het blok en waar staat hij.
     
  18. #78 Tigershark, 7 dec 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2016
    0.5 liter op 20000km.
    Het is een Duratec HE motor en zit nu nog in een Focus Mk2 uit 2007.
    Hij staat in Wegberg, Duitsland en is nog ingebouwd dus lopend te horen.
    Ivm ombouw naar :st: is dit blok overbodig.

    Stuur me maar een PB voor meer info.
     
  19. Pb gestuurd
     
  20. [MENTION=32309]C-style[/MENTION]

    nog geen PB ontvangen.
    Ik stuur er wel eentje naar jou waarop je kunt reageren.;)
     

Deel Deze Pagina