1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zwakke Retourslang Koelvloeistof Ecoboost 1.0 en 1.6

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door marinh, 25 sep 2014.

  1. Zelfde probleem voorgehad enkele maanden terug slang helemaal verduurd en doorgescheurd.
    Darm was met onderhoud besteld om te vervangen enkele dagen laten was hij stuk.

    Kwam veel witte rook uit de auto, in de garage gemaakt onder garantie, verder niets stuk :)
     
  2. Dat hoop ik idd niet voor je dat er verder niets stuk is.
    Als je het verhaal van leonb leest hierboven, kunnen problemen zich later manifesteren.
    Jammer dat hij niet meer reageert op dit topic, wil wel eens weten welke problemen hij heeft.
     
  3. Nou veel witte rook betekent kapotte koppakking, betekent bij de 1.6 Ecoboost 9 vd 10x een ander blok. Rookt de wagen nog steeds veel dikke witte rook?
     
  4. Ligt er natuurlijk wel een beetje aan waar die witte rook precies uit kwam, als het onderde motorkap vandaan komt is er niet zoveelaan de hand zal dan ook meer stoom zijn dan rook , komt het achter uit de uitlaat dan heb je volkomen gelijk
     
  5. Je hebt wel gelijk.
    Al zul je dit ook ruiken, verbrande koelvloeistof ruikt naar soep (maggi zoals je wilt).
     
  6. Kwam idd van onder de motorkap,
    Was er optijd bij direct laten optakelen nu al een 3maand gemaakt en verder veel geluk gehad was de 1.0 125pk versie
     
  7. Terugroepactie gestart!

    Afgelopen week kregen wij een brief van :ford: met het verzoek om zo spoedig mogelijk contact op te nemen met de dealer om de slang te laten vervangen.

    Blijkbaar wordt het aantal klanten die terugkomen met gebroken slangen nu teveel en wordt het te duur om motoren te vervangen.

    Wel goed dat ze nu preventief actie gaan ondernemen, maar wel wat laat vind ik...

    Onze slang is trouwens al vervangen, hier heb ik toen zelf naar gevraagd. Vreemd dat ze dat niet bij houden in een centrale database en diegene geen brief sturen die al een nieuwe slang hebben.
     
  8. Staat er iets in of het alleen 1.0 of ook de 1.6 versies betreft?
     
  9. #369 thecure, 4 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 dec 2015
    Nee dat staat er niet in, hij is echt persoonlijk gericht met ons chassisnummer en kenteken erboven.

    En dat wij spoedig naar de dealer moeten omdat de temperaturen van de motor de specificaties van de slang kunnen overschrijden (lees: hij kan dus niet tegen de hitte ;-) ), met breuk en oververhitting van de motor tot gevolg.
     
  10. Iemand die weet of dit probleem zich ook voor doet bij de Fiesta's met deze motor?
     
  11. Nope alleen Focus.
     
  12. Mooi. Dank je!
     
  13. Hier ook weer eentje, 1.6 ecoboost, gewoon kruisend op de snelweg niks aan het handje (temperatuurmeter gewoon netjes in het midden), max 10-20s in de file, meter gelijk met een sprong naar de 120 graden, stoom onder de kap vandaan, gelijk maar naar de vluchstrook en afslepen die hap...

    Ben benieuwd, maar zal ook wel dat slangetje zijn...:cool:
     
  14. #374 MK4, 27 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 dec 2015
    Na een rit van zo'n 850 km naar Oostenrijk ff alles gecontroleerd. Ik vond dat het peil van de koelvloeistof laag was (vind trouwens het verschil tussen min. en max erg klein).
    Voor de zekerheid ff naar een Ford gereden en die heeft een halve liter bijgevuld. Als mogelijke verklaring gaf deze aan dat er wellicht een luchtbel in het systeem had gezeten en dat die door de lange, snelle rit er nu uit was en daardoor niveau iets gezakt........

    Nu weer thuis en weer alles ff gecontroleerd, niveau staat volgens mij iets lager dan in Oostenrijk, zo rond het min. teken.
    Ik zal deze week eens naar mijn dealer gaan om e.e.a. na te laten kijken.

    Heeft iemand een zelfde ervaring met 1.0 125 pk versie? Ik heb namelijk nog nooit koelvloeistof hoeven bij te vullen bij mijn vorige auto's.
     
  15. Bij een nieuwe motor is het vrij normaal dat het niveau van de koelvloeistof de eerste tijd wat zakt. Naast wat in het systeem aanwezige luchtbelletjes die na verloop van tijd verdwijnen zetten ook de koelwaterslangen de eerste tijd wat uit. Hierdoor wordt de inhoud van de betreffende slangen groter en zakt het niveau dus wat.

    Daarnaast heeft de 1.0 ECOboost een waterpomp met vloeistof gesmeerde/gekoelde afdichting. Wanneer de pomp nieuw is moeten de as en de afdichting nog op elkaar inslijten. Hierdoor kan zeker de eerste tijd een minimaal koelvloeistof verlies optreden. Wanneer alles eenmaal op elkaar is ingesleten zal dit minder worden.
     
  16. #376 antvuur, 26 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 apr 2016
    Dag,
    Op mijn ecoboost 1.6 van 2011 is eergisteren deze slang kapot gegaan. Toen wij stopte bij een tankstation zag ik stoom van de motorkap komen. Ik zag dat de slang lekte en probeert de klem strakke te maken en toen booom! Slang precies op de zwakke plek in mijn gezicht kapot gebarst. Heb de slang toch kunnen repareren en door gereden omdat we op vakantie zijn in Engeland. Vandaag wordt door een engelse ford garage de slang vervangen.
    Ze zeiden dat mijn auto niet in de terug roep Aktie viel. Toch wel raar dit gezien dat het precies om hetzelfde slang gaat.
    Mijn verhaal is hetzelfde als die van "Fridge" op pagina 35/36. De foto's klopt ook 100%.
    Groetjes

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
     
  17. Mijne viel er ook niet onder maar toch laten vervangen. Better safe than sorry
     
  18. Wij gaan het elk jaar bij apk/beurt laten vervangen... Geen risico nemen voor een paar euro...
     
  19. Elk jaar hoeft nu ook niet want de vervangen leiding is een vernieuwde type. De oude waren gewoon te broos na een tijdje.
     
  20. En toen kwam je erachter dat hij toch eerder bros was dan dat je eigenlijk dacht. Motor in de soep ipv paar euro betalen voor een slangetje. Ik zeg, vervangen gewoon.. Hoef je je er ook geen zorgen over te maken.
    Zelfde geldt voor het reservoir. Om de x aantal jaar vervangen preventief.
     

Deel Deze Pagina