Zwakke Retourslang Koelvloeistof Ecoboost 1.0 en 1.6

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door marinh, 25 sep 2014.

  1. De informatie van Marco komt bij een grote dealer vandaan en dan niet van de verkoop afdeling of de boekhouder. ;)

    Verhaal van jw als aanvulling klinkt me plausibel in de oren, maar dat betekent niet dat automatisch alle ecoboosts er last van hebben.

    Ik hou het in ieder geval in m'n achterhoofd als iemand me om advies vraagt (er zijn nog steeds mensen die dat doen, snap je dat nou? :mrgreen: )
     
  2. Zeker, maar eigenlijk zou het klepje in de dop naar mijn mening pas open horen te gaan als de motor veel te heet is, en niet tijdens normale werking.
     
  3. Ik ga mijn dop ook maar eens controleren.
     
  4. Waarom deze reactie?

    Anyway; Zoals JW idd ook aangaf, het mechanisme in de dop gaat vastzitten, waardoor het systeem zijn overdruk niet kwijt kan, als je dan ook in ogenschouw neemt dat de marges voor "fouten" bij de Ecoboost motoren gewoon kleiner zijn dan bij de diesels of de oudere conventionele motoren, kun je denk ik wel nagaan dat het fout kan gaan.

    En ohja, zoals Lars al aangaf de info komt idd niet van de verkoopafdeling of magazijnchef van een dealer. Komt van een monteur zelf.

    Door de kleinere marges is de Ecoboost gevoeliger voor slechte koeling. Zeker bij een motor met tuning (dus niet van 150pk naar 182pk) komt dit nog kritischer. Daarom ben ik er van overtuigd dat er best een aantal motoren zijn kapot gelopen als het gevolg van een tuning. Waar het bij de stock motoren bij wijze van 1 op 10 is, kan dat bij een getunede versies 4 op 10 zijn.

    Het is trouwens niet voor niks dat in de 1.5 Ecoboost weer een temperatuursensor in de kop zit, zoals bij de Focus I Fase I 1.6 16v. Een beter systeem is er niet. Weet alleen niet of deze net zo beveiligd is als de 1.6 16v destijds.

    Overigens ook voor mijn prehistorische motor heb ik tegelijk met het vervangen van wederom een nieuw thermostaathuis een nieuwe dop op het reservoir geplaatst. Dit na aanleiding van het snelle verslijten van meerdere thermostaathuizen in krap 2 jaar tijd. Dat gaat nu goed. Deze tip kreeg ik trouwens van iemand van hier via het forum.
     
  5. Hoe zit het eigenlijk bij de 1.5 Ecoboost? Heeft deze motor mogelijk ook problemen met de leidingen van de koelvloeistof? Of speelt dat fenomeen daar niet?
    En die dop ook niet?
    Weet iemand dit? Moet eind mei voor eerste onderhoudsbeurt terug naar garage; dan kan ik eventueel probleem direct aankaarten.
     
  6. #407 antig01, 4 mei 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 mei 2016
    De 1.5 Ecoboost heeft geen problemen met de koeling. Het probleem met de KV reservoir doppen moet ook niet groter gemaakt worden als het is.
     
  7. #408 Marco Morello, 4 mei 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 mei 2016
    Maak het ook niet groter dan het is, maar een check of de dop fatsoenlijk los te draaien is, is wel het minste wat je kan doen. Mocht deze niet goed werken of los te draaien zijn, dan kun je beter een nieuwe kopen. Wil je voor ā‚¬20,- risico lopen? Ik zette de link neer als reactie op jouw eerdere post dat de doppen al sinds de Focus II gebruikt worden. En er volgens jou niet direct wat mee aan de hand zou zijn. Prompt dat JW aangeeft dat hij een slecht functionerende dop had en nu blijkt dat anderen dit ook al hebben meegemaakt.

    Betreft de 1.5 Ecoboost, blijf erbij dat Ford enigzins noodgedwongen een 1.5 op de markt heeft gezet. Het zal me niks verbazen als dit om betrouwbaarheidsredenen is gedaan en niet om commerciele redenen (al komt dat wel handig uit). De reden dat ik dit denk? Omdat de 1.6 Ecoboost erg kritisch komt met koeling. Waarom zijn er anders in zo'n korte tijd best veel wijzigingen doorgevoerd aan de 1.6 Ecoboost? De 1e generatie van 2011 wijkt best wel af met de laatst geleverde versie.

    Bijvoorbeeld de nwe (andere) injectoren die geplaatst moeten worden bij een nieuwe kop of motor? Immers brandstof wordt ook gebruikt om te koelen (moet ineens weer denken aan die verbrande zuiger van Joost zijn Ecoboost). En de verschillende soorten software in zo'n korte tijd. Daarbij een blok dat iets minder cilinderinhoud heeft, geeft meer ruimte voor grotere koelkanalen. Tel daarbij op dat de 1.5 weer een temperatuursensor in de cilinderkop heeft zitten.

    Of blijf je bij het verhaal dat het puur commerciele redenen zijn dat Ford in krap 4 jaar tijd een motor uit faseert? Ik zou in jouw beleving wel weer overdrijven.
     
  8. Ik heb toevallig van de week de dop los gehad en bekeken, die van mij ging gewoon los.
    Het niet kunnen los draaien heeft eigenlijk niets te maken met de functie die de dop heeft.
    In het midden van de dop zit een klep met een veer. Het is van belang dat dit nog functioneert zodat dat deze gewoon open kan gaan.
    Het zal waarschijnlijk wel zo zijn dat wanneer de dop lastig losgaat de klep met de veer ook wel 'vervuild' is.
    Het is dan raadzaam om dit even te checken
     
  9. Zal morgen mijn dop ook even checken. Hij is met de afleverbeurt los geweest, toen hebben ze de koelvloeistof bijgevuld
     
  10. Wees blij dat Ford het gedaan heeft. Als ze het gedaan hebben om betrouwbaarheidsredenen dan moet je Ford daarin prijzen.
    Het is nl. als bedrijf zijnde niet leuk dat je na 4 jaar alweer afscheid moet nemen van iets wat jaren aan ontwikkeling heeft gekost.

    Tegen die tijd dat jij dan eindelijk een :focus3: koopt is het de meest betrouwbare auto op aarde ;);) :schater::schater:
     
  11. Als een kleinere boring tegenwoordig als een nieuwe motor is wel ja. Ding is gewoon een doorontwikkeling van de 1.6 Ecoboost wat een prima motor is. Tuurlijk zijn er een aantal stuk gedraaid. Maar dat staat niet in verhouding tot de 1.0 EB.

    In tegenstelling tot de liefhebbers die hier op het Forum zitten zie ik vele auto's per dag waar de motorkap nooit van open gaat behalve bij de beurt. De dop moet er dan met een Waterpomp tang afgedraaid worden. Beetje WD40 erop en je draait hem er zo weer op en af. Vastzitten van het klepje nog niet gezien, maar ik zeg niet dat het niet kan. Wat ik meer wil zeggen is dat als er 1 geval is waarbij er iets niet goed gaat dat iedereen gelijk in de paniekmodus schiet om niets.

    De diesels zijn ook naar 1.5 gegaan terwijl daar thermisch en motor mechanisch geen enkel probleem mee was. Of is dat ook gedaan omdat er zo veel problemen mee waren Marco?

    De huidige emissie eisen worden in een dusdanig hoog tempo opgevoerd dat alle fabrikanten in rap tempo ontwikkelingen moeten doorvoeren. Het verhaal dat de 1.6 Ecoboost vroegtijdig vervangen is om betrouwbaarheids redenen is in mijn ogen echt onzin.
     
  12. Maar als het echt een "marketing" of "milieu" dingetje zou zijn, dan is het toch bij voorbaat kansloos geweest om de 1.6 uit te brengen?
    De 1.5 is idd een doorontwikkeling, maar wel met behoorlijke veranderingen. Waarom zou dat zijn?
     
  13. Ik zeg ook niet dat het een slecht ding is van Ford, hooguit verdacht.
    De Focus III met Ecoboost en fatsoenlijke kilometers en uitrusting zijn me voorlopig nog te duur. Helemaal wanneer er in juni getrouwd gaat worden, wat nog meer kost dan een nette Focus III. Dan hebben we nog een woning waarvan ik de gevel wil laten renoveren en ohja, ook nog iets met kunststof kozijnen. En ik weet niet zeker of ik wel toe ben aan een gedownsizede motor. ;).
     
  14. Trouwens is de boring van de 1.6 en 1.5 gelijk, alleen de slag is korter.
     
  15. :thumbs::thumbs:
     
  16. De boring bij de 1.5 en 1.6 ECOboost is inderdaad gelijk. Bij beiden is de boring 79 mm. Het verschil in cilinderinhoud zit dus in de slag. Bij de 1.5 ECOboost is de slag 76,4 mm en bij de 1.6 ECOboost is de slag 81,4 mm.


    De 1.5 ECOboost is zoals Ford zelf aangeeft een doorontwikkeling van de 1.6 ECOboost waarbij de cilinderinhoud is verkleind en de motor is voorzien van enkele nieuwe technieken. Beiden behoren tot de Sigma motorenfamilie waartoe de oude 1.4/1.6 Zetec en 1.4/1.6 Duratec + 1.6 Duratec TI-VCT ook behoorden.

    Het veranderen van de cilinderinhoud is volgens Ford gedaan om de verkoop kansen te vergroten op de sterk groeiende Chinese markt. Net als in enkele andere landen geld daar een veel lager belastingtarief voor auto's met een cilinderinhoud tot 1.5 Liter.


    In mijn ogen is er weinig mis met de 1.6 ECOboost. Wat ik hier en op andere forums lees over exemplaren die kapot lopen betreft in verreweg de meeste gevallen exemplaren die getuned zijn (al dan niet door bedrijven die niet al te best bekend staan) of exemplaren waarvan de voorgeschiedenis totaal onbekend is. Feit blijft dat het percentage dat te maken krijgt met motorschade zeer klein is in verhouding tot het aantal verkochte exemplaren.
     
  17. Dat zat ik mij net af te vragen toen ik dit topic las ;-)

    Zelfde verhaal zoals zo vaak dus; je hoort alleen/vooral de ellende. Gelukkig maar, want ik ben ook langzaam aan het oriƫnteren op een vervanger en ik ben nog steeds blij met Ford, maar ik ben wat sceptisch over die kleine motoren met een relatief hoog vermogen en die ook nog eens zuinig zouden moeten zijn.
     
  18. Dat had ik ook [MENTION=83]Emil[/MENTION] totdat ik toch de gok nam en een 1.0 aan ging schaffen. De motor heeft voor mijn gevoel meer pit dan de atmosferische 1.8 die ik eerst had met hetzelfde aantal PK's. Ook een heel stuk zuiniger, scheelt bij mij bijna 1,5 per 100 km!

    Ik heb de koelvloeistofslang preventief laten vervangen op kosten van de dealer. :)
     
  19. Ik rij momenteel tussen de 1:14 en 1:14.5, maar dat ligt puur aan de stukken die ik rij. Laatst vanaf Dutchguy liep hij 1:17.5 (ja het zijn wel de boordcomputer waardes, maar mijn C-Max deed 1:11.7 )
     

Deel Deze Pagina