Bluefin limited torque (400nm) Re-map ST225 + ander ST geblaat

Discussie in 'Performance' gestart door Chris van S., 23 jun 2009.

  1. En inderdaad, na enig onderzoek en testwerk gedaan te hebben, kan ik zeggen dat mijn bewering van vorig jaar vóórdat ik BF erop had staan een grote kern van waarheid heeft.

    Normaal gesproken kijk ik niet naar de turbodruk als ik met 200+ op de Autobahn rij en zeker niet met 250 op de teller. Maar met een zéér scheef oog kon ik toch eventjes kijken en zag dat de naald verdacht veel en snel naar het midden ging. Toen dacht ik al, dat zijn dus geen 275 pk (= 271 bhp), daarbij was het ook niet overdreven warm, nl. 10 graden.

    Vandaag dan eindelijk eens echt getest, maar veiligheidshalve niet met (zéér) hoge snelheden op de Autobahn maar op de nog steeds stille B56n (in aanbouw), waar ik dan in de 4e versnelling (de laagste versnelling waar de maximale turbodruk beschikbaar is) kon testen zonder al te hoge snelheden te bereiken (ahum...). Temperatuur was 18 graden.
    Daarbij zag ik dat omstreeks de 5363 rpm waar volgens BF het max. vermogen bereikt wordt de turbodruk zo rond de 0,75 bar lag (ietsje minder misschien). Uitgaande van het feit dat bij 0,65 bar 320 nm beschikbaar is en voor iedere 0,1 bar extra druk 18 nm meer beschikbaar komt (tenminste bij de limited torque map), zou ik dan zo'n 335 nm hebben bij dat toerental. Omgerekend kom ik dan op ongeveer 255 pk.

    Om de 275 pk te bereiken zou je bij dat toerental iets meer dan 0,85 bar moeten hebben. Maar dat moet ik dan maar eens in het najaar testen, want voorlopig zal het niet gauw 5 graden zijn.
    BF-gebruikers op het duitse forum die 'm op de rollenbank hebben laten meten komen bij temperaturen boven de 15 graden ook uit op zo'n 255 pk.

    Volgens mij is zelfs bij koudere temperaturen met de standaard intercooler die 275 pk niet te halen (ondanks de bewering van BF), maar ja dat is mijn mening. Ik zal in ieder geval verder testen om te kijken of de turbodruk in bepaalde situaties/omstandigheden toch de gewenste waarde bereikt/houdt.

    Om misverstanden te voorkomen, ik ben nog altijd zéér tevreden met Bluefin. :thumbs:
     
  2. #362 Danny, 9 jun 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jun 2010
    leuke info :thumbs:
    dus iedereen grotere intercooler! :P
    maja laten we eerlijk zijn die orginele intercooler stelt niets voor...
     
  3. Naar horen zeggen is ie afkomstig uit de 2.0 TDCi. :blijvenlachen:
     
  4. Nog groter? ;)
     
  5. Wij gaan voor een dubbele in serie met interfreezer:schater:
     
  6. Na al dit te lezen, komt de zin voor een BF voor mijn wagen ook weer opzetten. Buiten de prijs, twijfel ik toch wegens de leeftijd (7 jaar) en de kilometerstand (+/- 127000km)
     
  7. #367 Iodokus, 23 jun 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 jun 2010
    Zo zal ik ook maar weer eens wat van me laten horen en tevens een vraag aan de andere Bluefin gebruikers maar dat komt dadelijk.

    Na 9 maanden gereden te hebben met de stage1 re-map (275/401) heb ik eind maart de stage1 map (275/435) geladen en tot vandaag mee gereden. Waarom? tja een beetje spelen, uitproberen en vergelijken denk ik, zolang papa maar geen bushokjes gaat slopen, zeg ik altijd. :mrgreen:

    Vanmorgen dus weer de re-map geplaatst en hoewel ik geen hele grote verschillen verwachtte bleek dat verwachtingspatroon toch niet op te gaan. Hoewel de re-map versie 34 Nm minder koppel heeft dan de standaard stage1 map, is het verschil in trekkracht tussen deze twee mappen veel minder groot dan de sprong welke je maakt als je voor het eerst de standaard Ford map verlaat, je gaat dan immers van 320 naar 401 of 435 Nm.

    Het geconstateerde verschil zit hem dus niet alleen in het aantal Nm's maar veel meer in het totale gedrag van de auto. De :st: rijdt en reageert op de Stage1 re-map veel beter beheersbaar, veel eleganter en vele malen minder zenuwachtig. Het is overduidelijk dat Superchips niet alleen wat heeft gewijzigd aan het aantal te behalen Nm's.

    Het feit dat er een verschil moet zijn tussen de stage1 en de stage1 re-map versie was natuurlijk al bekend, maar deze manier van uitproberen heeft mij in ieder geval duidelijk gemaakt dat de re-map versie er vanaf nu op blijft zitten ;)

    Nu de vraag :D

    Zijn er andere Bluefin gebruikers die deze conclusie kunnen bevestigen :?:
    Kortom zijn er :st:'ers die ook langere tijd met de twee mappen hebben gereden en duidelijke verschillen in het gedrag van de auto hebben geconstateerd? Zo ja dan verneem ik dat graag :thumbs:
     
  8. Leuke review geschreven Joost! Min of meer is hetzelfde te lezen op het engelse ST forum. Des te leuker is dat jij die waarneming kan bevestigen. :thumbup:
     
  9. Hoewel ik pas 1 keer (de eerste keer dus dat ik BF erop had zitten) met de originele Stage 1 map heb gereden kan ik me dus wel vinden in jouw conclusie.
    Maar zal ook eens voor de fun 2 weken de originele map erop zetten om echt het verschil te ervaren.

    Op dit moment rij ik eventjes standaard (i.v.m. onderhoudsbeurt, vanmiddag nieuwe bougies en binnenkort APK). Je merkt natuurlijk wel het verschil, maar ik moet zeggen dat het toch wel een snelle auto blijft. Het is geen straf om in een standaard :st: te rijden (één van de modjes zal het zeker hiermee eens zijn ;) ).
     
  10. 2 modjes zelfs ;)
     
  11. Inderdaad Ruud rijdt ook nog standaard rond en Mark heeft natuurlijk al eens in een :st: (mee)gereden.
    Maar ik dacht alleen aan diegene die me BF aangesmeerd heeft. :mrgreen:
     
  12. Bij dat modje staat BF nog steeds op het verlanglijstje. In afwachting tot andere prioriteiten zijn opgelost. ;)
     
  13. Sorry Chris, maar mag ik even geeuwen?!
     
  14. Tuurlijk Rob! Je verandert er alleen niks mee :P
     
  15. Nog even terugkomen op het verschil tussen de normale Stage 1 en de remap.

    Ik heb het vermoeden dat Superchips naar de concurrentie gekeken heeft. Mountune en vooral DS dus, die hebben beide een map met op papier 260 pk en 400 Nm (bij DS Perf. Plus). Aangezien veel mensen positief zijn over deze mapping en sowieso niet meer willen i.v.m. eventuele betrouwbaarheidsproblemen, wilden ze natuurlijk om voor de hand liggende redenen niet achterblijven. Daarom moesten ze ook het karakter van de map aanpassen en niet alleen de hoogte van het koppel, zodat het meer richting standaard zou zijn.

    De originele Stage 1 kun je vergelijken met Race+ (of er dicht tegenaan).
     
  16. #377 FastForward, 18 jul 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 jul 2010
    Gisteren na een maand zonder Bluefin (heeft iets langer geduurd dan gepland) weer eens lekker wezen uitwaaien in de Eifel mét Bluefin.

    Heb over het algemeen rustig gereden (wil ook wel eens links en rechts van de weg kijken) met de bedoeling om te kijken hoe ik de turbodruk zelf kan bepalen. Na wat oefenen (je moet écht een gouden voetje hebben) kan ik melden dat het inderdaad mogelijk is, tenminste bij de limited-torque map. Daarbij moet ik zeggen dat het in de 6e versnelling makkelijker is dan in de 5e of lagere, in de 1e of 2e bijna onmogelijk.

    Mooiste moment vond ik wel toen ik in de 6e versnelling zodanig gas gaf (steeds een héél klein beetje meer), dat je de naald van de turbodruk in 'slow-motion' zag klimmen vanaf 0 naar 1,1 bar in één vloeiende beweging met toch op het eind een voelbaar duwtje in de rug.
    Op die manier had ik 'm ook tot zeg maar 0,9 bar kunnen laten klimmen en houden.

    Dus waar de stock-map alleen maar 0,0-0,3, 0,65 en soms 0,9 bar (overboost) kent, kan je met deze BF-map na enig oefenen zelf bepalen welke turbodruk je wilt hebben. Of je het wilt is natuurlijk wat anders, want meestal geef je toch gewoon volgas bij inhalen of uitacceleren en denk je toch niet nu haal ik in met bijv. 0,5 bar. ;)

    Zo, omdat toch bijna alles gezegd en getest is m.b.t. BF, zal ik maar stoppen mijn bevindingen hier te posten (zeker omdat ik nu toch nog de enige was).
     
  17. Maar dat komt omdat jij de BF testrijder bent :)
     
  18. Desalniettemin interessant om te lezen. Dat stapsgewijs opbouwen van de turbodruk in de standaard map had ik nog niet gezien bv. Vanochtend eens op gelet (rij nu even 'stock') en is grappig om te zien. Zal als de DS maps weer beschikbaar zijn eens kijken hoe dat verloopt. Heel voorzichtig gas geven om te kijken of dat wel geleidelijk gaat (en dan halverwege toch maar in een keer helemaal intrappen :mrgreen:). Mijn ervaring is wel dat het in de wat heftigere maps een beetje 'aan-uit' is, ook in de hogere versnellingen.
     
  19. Ook al rijd ik ook (nog) stock, vind ik de bevindingen van FF altijd zeer interressant om te lezen. Ga toch maar eens kijken op de website van bluefin en mijn bankrekening...
     

Deel Deze Pagina