1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zwakke Retourslang Koelvloeistof Ecoboost 1.0 en 1.6

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door marinh, 25 sep 2014.

  1. Ik heb de methode gebruikt die hier boven staat beschreven.
    Er is heel weinig weg gelekt. Heb met een heveltje de kvs die in het resevoir en slang zat opgevangen. Dit lukte aardig!

    Ik kijk even wat ik met deze slang ga doen.
    Wordt wel warm, dus ga er vanuit dat er wel kvs doorstroomt.
     
  2. Bij mij is dus het retourslangetje afgebroken op het plastic T-stukje. Motor warm gedraaid en koppakking lek.

    Leuk dat je nadat je schade hebt er achter komt dat dit dus een bekend probleem is

    Betreft een focus uit 2013,

    Mijn vraag is nu, was hier een terugroep actie voor? En zo ja wat was dan de actie? Fase 2 slangen monteren zoals al is voorbij gekomen op het forum
     
  3. dat had je dealer je kunnen vertellen of dat voor jou auto ook gold.
     
  4. Dan maar even contact opnemen met de dealer
     
  5. In 2014 is er een terugroepactie geweest voor de Focus 3 met 1.0 ECOboost motor. Deze terugroepactie was van toepassing op voertuigen welke voorzien waren van het oude oorspronkelijke type koelvloeistof retourslang. Bij het oorspronkelijke type koelvloeistof retourslang bestond het gedeelte tussen het koelvloeistof reservoir en de turbo uit gevulkaniseerd hard plastic/rubber. Als gevolg van temperatuur/veroudering van het kunststof kwam het relatief vaak voor dat deze slang scheurde wat over het algemeen resulteerde in motorschade.

    Tijdens de terugroepactie is de oorspronkelijke gevulkaniseerde hard plastic/rubber slang vervangen door het nieuwere type slang dat reeds enige tijd in productie werd toegepast. Bij het nieuwere type koelvloeistof retourslang bestaat het gedeelte tussen het koelvloeistof reservoir en de turbo volledig uit rubber.


    [​IMG]
    Bovenstaande afbeelding toont het nieuwe type koelvloeistof retourslang welke bij de terugroepactie werd gemonteerd.


    Echter is gebleken dat ook dit nieuwere type slang niet geheel zonder problemen is. Zeker nu de auto's waarop deze slang is gemonteerd wat ouder beginnen te worden. Als gevolg van temperatuur/veroudering van het kunststof komt het nog weleens voor dat het kunststof T-stuk of het dunne hard kunststof deel van de koelvloeistof retourslang scheurt/barst met alle gevolgen van dien.


    Na de terugroepactie is de koelvloeistof retourslang voor de fase 1 niet meer gewijzigd. Het vervangen van deze koelvloeistof retourslang door de gewijzigde fase 2 slangen (waarbij dit probleem niet bekend is) is dus nooit vanuit Ford toegepast of voorgeschreven.
     
  6. Is het preventief vervangen van het T-stuk door een metalen variant nog een idee om uit te voeren?
     

  7. Heb ik idd dus dikke pech, precies onder het zwarte gedeelte Afgeknapt, koppakking lek als gevolg warm loper, de kop is weer geflakt en afgeperst.

    Tevens de fase 2 slangen en nieuw reservoir er op laten zetten. ( Met dank aan het topic van JW )


    Nu het blok uit elkaar ligt gelijk nieuwe distributieriem en waterpomp er op laten zetten. Auto heeft 150.000 gelopen.

    Helaas kunnen deze dingen gebeuren. Desalniettemin zeer tevreden over Ford auto's

    Hier nog even de finis nummers en prijzen bij Ford zelf
    1855418=13,94 ( slang )
    2122838 =40,06 ( slang )
    5193938 =6,24 ( dop )
    1717053 =18,39 ( reservoir )

    Aub vervang het voordat je het ook overkomt kost je ongeveer 95€ ipv de kosten die ik nu moet maken
     
  8. Is dit alleen bij de 1.0 en 1.6 ecoboost, of kan het ook bij de 2.0 ecoboost (ST) gebeuren ?
     
  9. Helaas is mij vorige week exact hetzelfde overkomen. Als gevolg van een lekkende retourleiding kwam de motor op de snelweg zonder koelvloeistof te zitten. Gevolg: motor oververhit en koppakking lek geraakt.

    Ook bij mij is inmiddels de kop afgeperst en gevlakt. En inderdaad gelijk ook maar de distributieriem en waterpomp laten vervangen. Reservoir en toebehoren worden ook vervangen.

    Als het gerepareerd is ga ik in ieder geval controleren of de fase 2 slangen er op zitten. Bedankt voor de tip.

    Helaas wel 1700 euro lichter door dit geintje.

    Gr. Tom
     
  10. Als je een fase 1 auto hebt zal de dealer niet de fase 2 slangen monteren uit zichzelf.
     
  11. denk dat @Tom vtb bedoelt dat na reparatie kijkt of de nieuwe type slang erop zit. Met niveausensor.
    En niet de focus 3.2 slangen

    Maar had je op fase 3.1 geen terugroepactie gehad van dit. Dit van mij komt uit duitsland en zelfs bij rdw als ford kreeg ik bericht over
     
  12. Ik moet nog uitzoeken hoe dit zit. Ik heb de auto pas gekocht in augustus 2018. De garage waar hij nu ter reparatie staat zei dat er geen terugroepactie meer open stond op mijn kenteken.

    Met hetgeen ik nu mee gemaakt heb begin ik er sterk aan te twijfelen of de modificatie ook fysiek uitgevoerd is.
     
  13. De één heeft het over de modificatie/serviceactie op de 1.6 ecoboost de andere over de 1.0 ecoboost waar nooit een serviceactie over gewijzigde koelvloeistofslangen van is geweest. Hier op het forum staat wel een how-to om de slangen te vervangen voor een fase 3.2, die bestaat uit rubber en breekt niet meer boven de turbo.
     
    meeder vindt dit leuk.
  14. Duidelijk, ik heb een 1.0 ecoboost dus dat verklaart het een en ander.
     
  15. Inmiddels heb ik na de modificatie ongeveer 2000 km gereden.
    Koelvloeistof blijft mooi op niveau en slangen worden goed warm.

    Geeft zo een geruster gevoel!
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  16. De gifbeker is niet leeg helaas:

    Na (mislukte) reparatie blijkt de motor alsnog vervangen te moeten worden. Gaat nog eens ruim 3000 euro extra kosten. Als ik het goed heb begrepen is dit nog niet eens met een nieuwe turbo. Ik heb alleen te weinig kennis om te bepalen of de turbo ook schade heeft opgelopen doordat de motor te lang veels te warm is geweest.

    Ik vraag me nu sterk af of ik hier goed aan doe en niet beter mijn verlies kan nemen en opzoek gaan naar iets anders.
     
  17. Bij mij was de turbo niet vervangen en werkt nog steeds.

    3000 euro? Bij mij was het 2800 inclusief nieuwe koppeling en vliegwiel.. want als alles toch open ligt... Rij nu al 60k met nieuwe motor zonder problemen. Vraag is, wat krijg je terug en heeft die autooto geen problemen?
     
  18. Voor €2800,- zal er geen geheel nieuwe motor zijn geplaatst.

    Een fabrieksnieuwe 1.0 ECOboost servicemotor (kale motor zonder aanbouwdelen) kost met inruil van de oude motor circa €4500,-. Naast een nieuwe motor bied Ford ook fabrieksgereviseerde motoren aan. Een fabrieksgereviseerde 1.0 ECOboost (kale motor zonder aanbouwdelen) kost met inruil van de oude motor circa €3500,-.

    Prijzen voor een gebruikte 1.0 ECOboost motor lopen behoorlijk uiteen. De prijzen zijn grotendeels afhankelijk van kilometerstand, leeftijd en vraag en aanbod. De prijzen beginnen zo rond de €1500,- voor een gebruikte motor uit een sloopauto en lopen op tot circa €3000,- voor een exemplaar met aantoonbaar lage kilometerstand of gereviseerd exemplaar.
     
  19. De garage waar mijn auto nu staat heeft een gereviseerde motor met een jaar in-uitbouw garantie voor een kleine 2500 euro op het oog. Hier zit dus geen turbo bij. Die wordt in dit geval overgebouwd. De garage vraagt daarnaast nog 500 euro voor het inbouwen van het geheel. Zij geven hierbij aan dat ze me hierin tegemoet komen aangezien er een mislukte reparatie gedaan is waarvoor ik al 1700 euro aan hun verschuldigd ben.
     

Deel Deze Pagina