1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zwakke Retourslang Koelvloeistof Ecoboost 1.0 en 1.6

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door marinh, 25 sep 2014.


  1. Wanneer de roest op de slangtules oppervlakkig is is het afdoende om de roest te verwijderen (bijvoorbeeld met een roterende staalborstel) en de slangtules vervolgens te voorzien van een 2 componenten lak. Dit is ook de oplossing die Ford voorschrijft in geval er roest op de slangtules wordt geconstateerd.

    Zelf smeer ik de slangtules jaarlijks preventief in met witte vaseline om te voorkomen dat de slangtules gaan roesten. De vaseline smelt door de warmte van de turbo en laat uiteindelijk een dun beschermlaagje over.
     
  2. Een vriend van me die een autohandel heeft krijgt regelmatig Focussen met de 1.0 benzine motor aangeboden met defecte motor door vloeistof verlies schijnt een probleem mee te zijn! In principe koopt hij al een tijd geen enkele auto meer in met "gedown-sized" motor, want voor zover hij weet hebben ze bijna allemaal één of meerdere problemen (gaat natuurlijk niet altijd fout hoor), heeft namelijk heel veel nazorg gehad van auto's met dit type benzine motor en op een ogenblik houdt het gewoon op, geen vertrouwen meer in auto's met dit type motor! Er wordt in de handel/verkoop wereld ook heel erg getwijfeld aan de levensduur van dit type motor in het algemeen, heel veel halen de 100.000 km niet eens!
    Er worden op dit moment wat ik heb begrepen zelfs aanvullende beveiliging geplaatst, zoals een nadraai voorziening, waardoor de motor na het af zetten van de motor een bepaalde tijd nadraait om de turbo de tijd te geven om te koelen en een gaspedaal begrenzing na het starten van de motor, zodat het planken direct na een koude starten niet meer mogelijk is en pas wordt vrijgegeven als alles op temperatuur is (zoals vroeger bij de ALFA die een lampje had dat uitging als hij op temperatuur was)! Tevens zijn er problemen met de kwaliteit van bepaalde concrete onderdelen, zoals oudere VW TSI motoren die ketting + kettingspanners, etc.! Mijn oude FoFo 1 heb ik met bijna 3 ton op de teller verkocht, nog nooit is aan de motor zelf gedaan, wel wat kleinere stroringetjes gehad dat wel hoor, o.a bobine moeten vervangen bij 2 ton en diverse schakelaar gaven de geest! Groet!
     
  3. Een Ecoboost 1.6 is ook gewoon een 4 cilinder dus geen downsized motor ,slechte koeling is slecht voor alle motoren.
    In het middeklasse segment ontkom je bijna niet meer aan een 3 cilinder tegenwoordig..
    Als jij geen koelvloeistof verlies heb dan blijft zo'n downsized gewoon heel.
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  4. En de meeste focussen 3 die nu rijden lopen toch al wel tegen of over de 100.000 km lijkt me zo

    En planken met een koude motor is altijd een onverstandige keuze. Maar hij wil handerlaar zijn dus is het altijd een risico ook een 3.6 liter mega hemi kan afgestapt en problemen hebben
     
    focusonben vindt dit leuk.
  5. Het aantal cilinders zegt niets over het wel of niet zijn van een downsize motor.
    De 1.5/1.6 Ecoboost zijn vervangers voor de 2.0 atmosferische motoren dus wat dat betreft ook een downsize motor.


    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  6. Volgens mij was de 1.6 ecoboost devervanger van dd 1.6 zonder turbo dus lijkt me geen downsizer de 1.5 daarintegen is inderdaad gekomen als vervanger van de 1.6 daarbij is de cilinderinhoud per cilinder vergroot om 1 cilinder weg te kunnen laten
     
  7. De 1.5 EcoBoost is ook een 4-cilinder, geen 3-cilinder. De 1.6 Ecoboost is i.v.m. belasting technische redenen meen ik naar 1.5 veranderd.
     
  8. Gedeeltelijk waar, bij de MK4 is de 1.5 wel degelijk een 3-pitter.
     
  9. De 1.6 ECOboost is weliswaar gebaseerd op de oude atmosferische 1.6 (Sigma) motor (en later doorontwikkeld tot 1.5 ECOboost vanwege emissie en belasting redenen) maar is nooit ontwikkeld met de intentie om de oude atmosferische 1.6 te vervangen.


    De 1.6 ECOboost is ontwikkeld als 150 PK versie als vervanger van de oude atmosferische 2.0 Duratec HE. De 182 PK versie is als aanvulling hierboven gepositioneerd.

    De 1.0 ECOboost is ontwikkeld als 100 PK versie als vervanger van de oude 1.6 Duratec motor en als 125 PK versie als vervanger van de oude 1.6 Duratec TI-VCT en 1.8 Duratec HE motor. Daarnaast is van de 1.0 ECOboost ook een 140 PK versie geleverd welke wat prestaties betreft nauwelijks onderdoet voor de 1.6 ECOboost (en dus ook gezien kan worden als vervanger voor de oude 2.0 Duratec HE). De 140 PK versie van de 1.0 ECOboost is echter in veel landen niet geleverd vanwege het feit dat dit de 150 PK versie van de 1.5 / 1.6 ECOboost grotendeels overbodig zou maken en dus van invloed zou zijn op de verkoopcijfers.
     
  10. Oke, maar de 1.6 zonder turbo is toch niet meer terug gekomen in de focus 3 ? Mij kwam het lochisch over om de 1.6 ongeblazen te vervangen door een turbo versie, dat ie dan ook meteen de 2.0 vervangt
     
  11. De Focus 3 is in eerste instantie nog wel met de oude atmosferische 1.6 geleverd.

    Bij de introductie in 2011 was de Focus 3 leverbaar met 2 verschillende benzinemotoren. De oude atmosferische 1.6 TI-VCT met 85 PK, 105 PK en 125 PK en de destijds geheel nieuwe 1.6 ECOboost met 150 PK en 182 PK.

    Nadat in de loop van 2012 de 1.0 ECOboost werd geïntroduceerd is de oude handgeschakelde atmosferische 1.6 TI-VCT komen te vervallen in Nederland. In combinatie met automatische transmissie bleef de oude atmosferische 1.6 TI-VCT nog wel gewoon leverbaar omdat de 1.0 ECOboost destijds niet werd geleverd in combinatie met automatische transmissie.
     
  12. Ik heb dit jaar mijn 1.0 ecoboost ingeruild met 145000 km op de teller. Liep nog als een zonnetje, ook met caravan van 1200 kilo erachter. Kontroleerde wel af en toe vloeistofnivo in het expansietankje. En Rustig warm rijden ( wat ik overigens altijd doe )


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
     
  13. Zelf in het bezit van een Focus 1.0 Ecoboost benzine handgeschakeld uit februari 2014 (dus eerder geproduceerd) en met 110.000 km op de telker.

    Gisteren in Duitsland op de snelweg met pech komen te staan. Zag rook uit de motorkap komen en geen koelvloeistof meer in reservoir. Heb bij een tankstation geparkeerd en slangen nagekeken. Zag bij de dunne slang een klein fonteintje door de beschermkous spuiten. Bij de tankshop tape en koelvloeistof gekocht en hoopte het zelf te kunnen repareren.
    Zag bij het verwijderen van de kous al een scheurtje. Dit zag er erg bros en poreus uit. Met flink wat tape de slang ingewikkeld en vloeistof bijgevuld.
    Na 50 km nogmaals bij tankstation gestopt om te beoordelen of het werkte, maar de vloeistof kwam al door de tape.
    Ford Assistance gebeld (gelukkig verzekerd!) die de ADAC liet komen. Deze heeft een noodreparatie uitgevoerd (zie foto).

    Nu ik op internet kijk, zie ik dat dit een bekend probleem is. Dealer een mail gestuurd met de vraag waarom dit niet tijdens de laatste beurt is gezien. Waarom lost Ford dit ook niet voor bestaande modellen op? Terugroepacties of tijdens regulier onderhoud.
    Eerst al een ontwerpfout met de GPS antenne gehad (kortsluiting agv van vocht) en nu dit. Nu gelukkig nu alleen eenvervelende vertraging gehad, maar had ook mijn motor kunnen kosten!
    Hoe nu verder?
     
  14. #894 MvdS, 17 jan 2020
    Laatst bewerkt: 18 jan 2020
    [​IMG]
    [​IMG]
    de foto van de noodreparatie: stuk slang met twee klemmen

    op Youtube staat een filmpje met eenzelfde lekkage als bij mijn auto:

     
  15. Hier is wel een terugroepactie voor geweest. Vreemd dat deze niet uitgevoerd is.
     
  16. Is er in Nederland een terugroepactie of reparatie vanuit Ford voorzien voor het vervangen van de dunne slang voor de Focus Ecoboost 1.0 fase 1 (MK3)?
    Heeft iemand een voorbeeld hiervan?
     
  17. @MvdS Lees dit topic eens door.
     
  18. De terugroepactie voor de koelvloeistof retourslang (degas hose) was alleen van toepassing op voertuigen die waren voorzien van het oude type slang. Dit type slang bestond uit een combinatie van hard plastic en gevulcaniseerd rubber.

    Voertuigen welke in 2014 zijn geproduceerd zijn in de meeste gevallen af fabriek reeds voorzien van het nieuwste (gemodificeerde) type van de koelvloeistof retourslang. Op deze voertuigen is de terugroepactie nooit van toepassing geweest.


    Het feit dat het nieuwste (gemodificeerde) type van de koelvloeistof retourslang is geplaatst betekent overigens niet dat het probleem hiermee ook is opgelost. Ook dit type slang kan breken/scheuren. Overigens is dit relatief eenvoudig te voorkomen door de slang regelmatig te controleren en circa elke 3 jaar preventief te vervangen.

    Een betere oplossing is de gewijzigde slangen plaatsen welke op de Focus 3 fase 2 zijn toegepast. Deze slangen hebben een ander ontwerp en hier zijn tot op heden nog geen problemen over bekend. Wat kosten betreft is het niet tot nauwelijks duurder als de fase 1 koelvloeistof retourslang.
     
  19. Indien je de gemodificeerde koelvloeistof retourslang volgens mk3.1 ontwerp zelf wil vervangen voor een vers exemplaar, is dan ontluchten van het koelsysteem noodzakelijk? Ik zou denken van niet aangezien deze ene slang dicht bij het reservoir zit en vrij hoog in de motorruimte, Waar loopt het dunne stuk slang eigenlijk naar toe?
     
  20. De originele Focus 3 fase 1 koelvloeistof retourslang is eenvoudig te vervangen. Aftappen en ontluchten van het koelsysteem is niet nodig. Wanneer je een beetje slim te werk gaat is het verlies van koelvloeistof tijdens het vervangen van de slang praktisch nihil.

    Het dikkere rubberen gedeelte van de koelvloeistof retourslang loopt vanaf de turbo naar het reservoir en het dunne hard plastic gedeelte loopt naar het thermostaathuis.
     

Deel Deze Pagina