1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8 TDCi 115pk zwaardere koppeling gechipte 1.8 tdci

Discussie in 'Performance' gestart door ffdf, 23 sep 2012.

  1. FF een kleine update betreffende de BOX:cool:
    Ik had gebeld naar www.dieseltuning.nl , waar de box gemaakt is en uiteindelijk vandaan komt.
    Onderzoek kosten normaal € 35 :roll:.
    Dus opsturen en analyseren laten maar.:rock:
    Ik werd netjes gebeld dat de box OK is, en de storing vrijwel zeker veroorzaakt word door (bij de hoger opgevoerde inspuitdruk) meer lekkende injectoren.
    Bij motoren met vrij veel km's op de klok (bij mij 298k) lekken ze natuurlijk meer als bij 20k.
    Omdat de druk hoger is, word er relatief meer gelekt, wat tot een motor storing kan lijden.
    Om de storing niet meer terug te laten keren werd geadviseerd het vermogen iets terug te stellen, en zodoende minder extra vermogen te hebben.:nocheer:

    Een andere optie is om de injectoren eventueel te vervangen:oops:
    Prijs kaartje: € 180 p.st. voor gereviseerde en ca. € 200 voor nieuwe EX. BTW:neu_ugly: , en dan nog zelf inbouwen. :grote ogen:
    Dan word het kalf ondertussen groter als de koe :nocheer:

    Dus dan ( iig voorlopig) maar iets minder max. vermogen:|
     
  2. Als het goed is lekt een verstuiver helemaal niet. Als ze gaan lekken beginnen de problemen (inbranden van de cilinderkoppen) is mij verteld.
     
  3. Sterker nog bij verrotte verstuivers loop je zelfs de kans dat je een gat in je zuiger brandt.
     
  4. FF voor de duidelijkheid. Een verstuiver en een injector is iets totaal anders, en een ander soort brandstof systeem.
    Bij bijv. de :tddi: zit een brandstofpomp met verstuivers. Hierbij levert de brandstofpomp bijv 150 Bar druk, welke in de pomp verdeeld wordt met die druk, en naar de verstuiver LEIDINGEN die uitmonden in de verstuivers in de kop van het blok. Dus de inspuitdruk is dan ca. 150 Bar

    Bij bijv. de :tdci: heb je een hogedrukpomp, centrale hogedruk leidingen (common rail) naar de injectoren.
    En hoge druk betekent dan ca. 1600 Bar ( standaard )en dit is niet eenvoudig te regelen op de pomp en vervolgens zonder problemen aan te voeren naar verstuivers, zeker bij de drukken die nu bij de modernere motoren nog hoger gaan worden. Men heeft het er al over om richting de 3000Bar te gaan zitten:grote ogen:
    Dus hebben ze common rail bedacht, hierbij staat op de leiding tussen de pomp en de injectoren constant ca. 1600 Bar. Op de injectoren zitten dan elektrische klepjes welke op de momenten dat dit nodig is open en dicht gaan.
    Bij chippen, al dan niet met box of OBD, worden o.a. de inspuitdrukken ook verhoogd.
    En als dan iets bij "normale" belasting al iets lekt, lekt het bij verhoogde druk natuurlijk meer:rock:
     
  5. #25 rfknol, 18 dec 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 dec 2012
    En toch branden cilinderkoppen in of door als er diesel op lekt.
    Overigens zijn bij mijn TDCi afgelopen zomer toch echt de verstuivers (zo noemt Ford ze) vervangen.
     
  6. Verstuivers/ injectors om het even, als ze maar doen wat ze moeten doen:rock:

    Waarom zijn ze vervangen ?
     
  7. Beste ffdf,

    Als we dan de smartass uit gaan hangen moet je het wel goed doen :schater:
    Verschil tussen een verstuiver en injector is er niet (al denken sommigen dat wel). Het is heel simpel: een verstuiver is het Nederlandse woord voor een injector.

    Je verhaal van de tddi klopt zo ongeveer. Je zou het nog aan kunnen vullen met dit: tddi verstuivers openen bij een bepaalde druk; de pomp voert deze op tot dit punt. De inspuitdruk is dus afhankelijk van de conditie en ontwerp van de verstuivers. Bij slechte verstuivers kan bijvoorbeeld de inspuitdruk dus aanzienlijk lager liggen zoals ontworpen.

    Bij de tdci blijft de commonrail niet continu op de maximale druk staan, dat zou niet heel best zijn. De raildruk wordt keurig op de pomp geregeld door de IMV regelklep en is oa afhankelijk van het gevraagde vermogen en toerental (en overige variabelen).
    Stationair zit de druk tussen de 230 en de 350 bar; dit is weer afhankelijk van bijvoorbeeld de temperatuur en of het een koude start betreft.
    Bij een Focus 1 tdci met Delphi injectie is de maximale druk ongeveer 1400 bar met fabriekssoftware. De componenten zijn echter ontworpen voor een maximale druk van 1600 bar (bron: delphi technische documentatie)
    Bij een Focus 2 1.8 tdci met Siemens injectie zijn ze iets omhoog gegaan; weet zo niet precies hoeveel.

    Bij het chippen wordt de maximale druk niet perse verhoogd.
    Met inspuittiming, duur en tussendruk verhoging valt het meeste rendement te halen. Wat ook een fabel is, dat de turbodruk standaard verhoogd wordt met een tuning.
    Bij mijn bluefin tuning is de turbodruk on gewijzigd 1.3 bar met korte pieken naar 1.4 bar. Dit was voor de tuning ook al het geval (nagemeten).
    De brandstofdruk is nauwelijks verhoogd (de maximale druk dan), maar de tussendrukken over het toerenbereik zijn wel verhoogd.

    De naald van een tdci injector wordt geopend door de druk in de bovenste kamer boven de naald te verlagen, zodat de naald automatisch door de brandstofdruk omhoog wordt gedrukt.
    Er zijn diverse ontwerpen voor commonrail injectoren: de nieuwste zijn uitgerust met een piezo element. De tdci injectoren hebben nog geen piezo elementen.
    Dankzij piezo elementen is er tijd voor extra voor-of-na injecties.

    Maar om het verhaal helemaal compleet te maken voor je.
    Die delphi injectoren uit de focus 1 zijn niet bepaald de beste die er bestaan.
    Zodra ze 'stuk' zijn en bijvoorbeeld lekken loop je altijd risico dat er een zuiger kapot gaat, of een cilinderwand smelt.
    Dit is weer afhankelijk van het sproeibeeld; verstuiven ze nog goed of staan ze te 'pissen'.
    Als je nu iets gaat veranderen aan de maximale druk; in jouw geval verlagen, betekent dit niet automatisch dat ze minder gaan lekken.
    Sterker nog, het probleem kan ineens veel erger worden.
    Bij jouw kilometerstand zijn de verstuivers gewoon gaar. Je hebt nu de problemen ervaren; deze gaan niet minder worden, zelfs niet zonder tuning.

    Ik kan niet in iemands portemonnee kijken, maar de enige oplossing is het vervangen van de verstuivers. Ga dan ook voor het gemak maar uit van alle 4, dat is inmiddels de ervaring die ik heb met die krengen.
     
  8. OK Dutchguy, dat is een duidelijke uitleg.:thumbs:
    Wat de turbodruk betreft, deze was/is met de box verhoogd.
    Max. boostdruk ca. 2 bar i.p.v. zonder box 1,4 bar
    Zonder box geeft hij trouwens geen storing.
    Deze is nu zoals gezegd deels "terug geschroefd", moet nog proberen of ie nog op storing gaat.

    Het vervangen van de injectoren is idd een afweging.
    Prijs opgevraagd, gereviseerd met inruil oude ca. € 180 p.st. ex.
    Nieuwe ca. € 200 ex
    Mijn zoon had nog bij een revisiebedrijf nagevraagd, en volgens hun kwamen lekkende injectoren zelden voor bij de TDCI:shock:
    Van de andere kant, "origineel" is hij "storingsvrij", dus kan het volgens mij best zijn dat er bij anderen de toestand slechter is als bij mij, maar ze het niet weten.
     
  9. #29 Marco Morello, 18 dec 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 dec 2012
    Waarom tuning via een box? En niet gewoon via OBD?
    Via een box krijg ik toch een hoog beunhaas gevoel van.
     
  10. Bij mij zijn de verstuivers vervangen omdat de motor niet lekker meer liep en behoorlijk kieskeurig was geworden met welke diesel hij goed op liep. Daarnaast lag het brandstofverbruik hoger dan gebruikelijk.
    De motor loopt nu een heel stuk stiller en het verbruik ligt nu ook weer op normale waarden.
    Overigens vonden de dealer en de dieselspecialist (buchli Harderwijk) dat de waarden nog net binnen de gestelde normen lagen, ik wilde ze toch vervangen hebben.
     
  11. Tja specialist zeg je... JP zal er vast anders overdenken. ;)
     
  12. klopt :shooting: :mrgreen:
     
  13. Neem van mij maar aan dat het een heeeeeel bekend probleem is met die verstuivers uit de focus 1 tdci.
    Dus een revisiebedrijf die zegt dat het niet of nauwelijks voorkomt is al niet meer geloofwaardig.

    Dat je storing niet meer voorkomt zonder box, betekent nog niet dat je verstuivers ook correct werken.
    Je kan vaak heel lang rondrijden met rotte verstuivers, zonder dat de computer iets aangeeft.

    Een turbodruk van 2 bar is echt extreem! Dit geeft maar weer aan dat er weinig 'verstand' achter de tuning zit.
    Zoals ik al aangaf: die van mij draait nog op fabrieks-druk en ik haal er toch zo'n 140pk met 320nm uit.
    Mijn vorige tuning had 129pk met 360nm, daar was de turbodruk slechts verhoogd tot 1.4 en piek 1.5
     
  14. #34 ffdf, 19 dec 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 dec 2012
    Wat zijn de normale waarden ?
    Ik heb met de originele wielen 8% afwijking op de teller (geeft teveel aan), en dan een gemiddeld verbruik van ca. 1:17
    Met de LM zomerbanden (van ST 215/45-17), waar hij ca. 1% te weinig aan geeft ca. 1: 14,5 -15
    Ik heb dan wel een :focus:, en rij over het algemeen niet zo veel lange afstanden. Meestal zo tot 30km gecombineerd snelweg en binnen wegen.
    Als ik grote stukken op de snelweg rij gaat hij, volgens de boordcomputer, met de winterbanden, richting de 1: 19-20
     
  15. Toentertijd, bijna 6 jaar geleden was er nogal wat onduidelijkheid met betrekking tot het OBD tunen, en gingen de " geruchten" dat bij eventueel resetten van de boordcomputer de waardes verloren zouden gaan, en je weer opnieuw kon beginnen.:nocheer:
    Vandaar de keuze voor een box.
    Maar wel met vóór - en achteraf een run op de testbank:thumbs:
    De maximale waarden van vermogen en koppel konden, indien gewenst, nog veel hoger ingesteld worden met de box, maar "voor de zekerheid" niet hoger gegaan als de toen op dit forum aangegeven "veilige waarden", zo rond de 135pk en 360Nm.
     
  16. Ik rijdt tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar stadskilometers en dan verbruikt hij 1 op 16/16,5.
    Toen ik nog op en neer reed naar Harderwijk verbruikte hij 1 op 18/18,5.
    Wel staat hin bij mij het hele jaar door op dezelfde 205/55-16 banden.
     
  17. even over het verhaal van lekkende verstuivers en gaten in de zuigers.
    9 van de 10 keer praten we over interne lekkage, dus van de ingaande kant naar de retour. Dus niet een lekkende naald waardoor je inderdaad een gevaarlijke ontbranding kan krijgen.
    Ik wou het maar even gezegd hebben.

    Zodra de verstuivers buiten de maximale waarden lopen, wordt er een storing opgeslagen, maar als ze op de grens zitten ga je het al goed merken met rijden..
     

Deel Deze Pagina