1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8 TDCi 115pk zwaardere koppeling gechipte 1.8 tdci

Discussie in 'Performance' gestart door ffdf, 23 sep 2012.

  1. Afgelopen zomer naar Italië geweest met de :focus: met motortrailer erachter.
    Totaal gewicht, geladen auto+ 4 pers. + geladen trailer, ca. 3000kg.

    Vorig jaar hebben we ook een keer ongeveer dezelfde rit gereden met ca. 2700kg totaal, waarbij dezelfde koppeling geen krimp heeft gegeven.
    De huidige koppeling zit er nu ca. 44k in, en bij een langere "trek" bergop, 4e versnelling 100km/u, ca, 3000rpm begon hij door de koppeling te trekken:nocheer:
    Dus de rijstijl een beetje aangepast, heb een turbodruk meter erin zitten, en deze zo rond max. 1 bar overdruk gehouden, ging het wel goed :)
    Hij ging ook bij langer als ca. 'n halve minuut volbelast, in de noodloop draaien ( gloeilampje brand, en vermogen valt grotendeels weg).
    Ook dit laatste werd voorkomen door niet boven de 1 bar te gaan, waardoor we toch nog "heelhuids" thuis zijn gekomen:cheer:
    Dit laatste had te maken met de chip.
    Want toen deze afgekoppeld werd, was de storing weg. Na eerste het brandstoffilter te hebben vervangen omdat bij uitlezen "storing brandstofsysteem/lage brandstofdruk" tevoorschijn kwam.

    Maar goed, hij is niet voor niks gechipt, dus moet ie ook doen waarvoor ie gechipt is.:thumbs:

    De vorige, eerste koppeling, was bij 250k weg tot op het ijzer:badgrin:

    De vraag is nu of er zwaardere koppelingen zijn die 1:1 kunnen worden geplaatst die het max. koppel van min. 370Nm goed aan kunnen.
     
  2. Ehmm.......is hij echt gechipt, of zit er een powerbox op?

    Als ie echt gechipt is, dan "koppel" je dit niet zomaar effe los namelijk.
     
  3. Hoe is die van jou gechipt dan?? Software matig of via een zogenoemde "powerbox"
     
  4. Haha mike je was me net voor
     
  5. Dan verbaast t me dat je pas bij halve minuut vollast iets merkt.

    Bij mijn Mondeo 2.2 TDCI zat ook een powerbox, die hem naar 187 pk moet brengen. Even aangesloten, motor liep stationair meteen al voor geen meter!
     
  6. Mensen laten zich toch nog altijd beduvelen door de schone praatjes van de verkopers over powerboxen
     
  7. Powerbox is :puke:

    Maar om jouw vraag te beantwoorden:

    Als je een Valeo 4p kit neemt heb je een koppeling+drukgroep die meer koppel aan kan. Je levert wel in op comfort in vergelijking met een dmv.
     
  8. Zo'n powerbox beduveld eigenlijk je ecu, hij manipuleert namelijk de waardes van de sensoren en stuurt dit door naar je ecu, vind het niet vreemd dat je daardoor storingen krijgt.

    Een software matige tuning is speciaal aangepast aan jou motorblok. De originele software/afstellingen van jou ecu worden uitgelezen en aangepast. Geen 1 motor is gelijk namelijk, zitten altijd kleine verschillen in, een powerbox is afgesteld op gemiddelde waardes, de ene motor zal er beter op lopen dan de andere.

    Kortom, mijn mening, doe een goeie tuning en je problemen zullen waarschijnlijk weg zijn. Ik kan geen beloftes doen natuurlijk maar ik heb zelf ook een 1.8 TDCi met een software tuning. Loopt als een trein. Kost indd wel wat meer maar je krijgt er een voor jou motorblok een goeie tuning voor terug en goed afgesteld.
     
  9. Er worden , zoals zo vaak, appels met peren vergeleken:nocheer:

    Er zit geen "we zeggen dat je zoveel pk's en koppel bij krijgt, maar we meten niks" in, maar een "instelbare".

    Hij is vóór installatie op de vermogensbank geweest, en vervolgens is hij ( via de laptop bij Speed Centre ) naar de waardes gebracht die ik ongeveer wilde hebben:rock:, en mij bedrijfszeker leken.
    Mijn eis was dan ook dat er vermogensbank uitdraaien kwamen, zodat je ziet wat er gebeurt.:rock:
    Hij zat er nu, tot de vakantie dan, ca. 110.000 km zonder problemen in.
    Ik heb hem daarna los gekoppeld, en vanmorgen weer aangekoppeld.
    Vóór vandaag geen probleem, zonder box.
    Nu na montage weer storing.:shock:
    Dus ik zal eens contact opnemen met Speed Centre, en dan hoor ik wel hoe en wat:)
     
  10. Ja leuk, een instelbare powerbox is en blijft een powerbox. Zoals al eerder gezegd manipuleert dat ding de waardes welke de ECU moet lezen. Ook al is ie instelbaar hij manipuleert ze alsnog.

    Gewoon eigenwijs blijven doen en het ding ertussen houden ipv tuning op maat. Je ziet nu dat je een storing hebt, dat krijg je blijkbaar door die box...

    En je zegt zo mooi bedrijfszeker, maar reken je daar het storingslampje ook onder?
     
  11. Ik heb dit topic niet geopend, omdat iemand zijn gelijk wil/zal halen, maar om een oplossing te krijgen voor het "probleem".

    BTW onder bedrijfszeker versta ik dat hij de koppeling en bak niet meteen aan gort helpt:)
    En 250k met een koppeling lijkt me toch niet slecht ;), waarvan probleemloos ruim 70k gechipt :rock:
     
  12. 250k met een koppeling is zeker niet raar, als ik sommige hier op het forum hoor met een Focus II, die met 175k al een nieuwe moesten is dit zeker netjes.
    Mijn eigen is ook pas bij 274k vervangen.

    Ik zou indd eerst maar eens afwachten wat ze bij het tuning bedrijf zeggen.
    Ben nog steeds geen voorstander van de Powerbox maar goed, kan ook niet in andermans beurs kijken.
    Ieder zijn eigen toch? Wou alleen maar aangeven dat in mijn ogen een tuning op maat beter is voor je motor maar das mijn mening ;)
     
  13. Tsjaa, ondanks dat ook ik een grote voorstander ben van echt chippen ipv zo'n
    box, snap ik ook dat er situaties zijn waar je gewoonweg niet zo veel wilt
    uitgeven, of dat het niet je eigen voertuig is.....
    Dus ik rijd nu ook al ruim 2 jaar met een VAG PD-box, echter wel 1 grote maar....
    deze boxen gaan gewoon een keer stuk, ik ben nu al met de 2e box bezig, de
    1e ging stuk, ging in de winter heel raar starten, en er kwam een storing erin.
    Eerst de auto de schuld gegeven, maar na uitlezen bleek gewoon de box stuk te
    zijn, kreeg dus mooi wel de rekening omdat ik de aanpassing had gemaakt!!!!
     
  14. Dat klopt inderdaad.
    Ten tijde van het chippen, februari 2007, was er nogal wat onduidelijkheid met betrekking tot het OBD chippen, met argument het niet te doen, dat bij een eventuele update bij 'n dealer, de kans groot was dat het programma van het chippen wellicht gewist zou worden.:nocheer:

    Maar goed, dit ter zijde.
    Het eerste doel van dit topic was, om er achter te komen of en eventueel welke koppeling, het omhoog geschroefde koppel goed aan kan, ook bij langdurige volle belasting met aanhanger tot het max. toelaatbare totaal gewicht van ca. 3000 kg:thumbs:
    Het liefst dan eentje die zeg maar 450-500Nm aan zou kunnen, zodat er wat reserve is.:rock:
     
  15. Valeo 4p kit, zoals door Dutchguy al aangehaald.

    Toen het vliegwiel van mijn TDCI kapot was heb ik er ook een 4p kit in laten monteren, mede met het oog op eventuele toekomstige chiptuning.
     
  16. Rij je ook met bijv. 'n zware aanhanger, waarbij de koppeling behoorlijk op z'n donder krijgt ?
    Vooral op snelweg in Zuid Dld, Oostenrijk, Italië met de vaart er behoorlijk in, bergop wordt ie max. getest.

    Zijn er nog andere types of merken koppelingen die goed genoeg zijn ?
     
  17. Ik heb een keer met een aanhanger met zand + behoorlijk aantal stoeptegels gereden. Geschat gewicht? VEEL te veel! Focus gaf er niets om, hoewel het uiteraard allemaal niet zo vlotjes meer ging.
     
  18. En je moet natuurlijk ook niet met mach 3 de berg op willen vliegen ;)
    Als je de juiste versnelling met juiste snelheid hebt, heeft ie er geen moeite mee..
     

Deel Deze Pagina