Zelf modules uitlezen en instellingen aanpassen

Discussie in 'Electronica' gestart door RKuip, 26 jan 2013.

  1. #21 JW, 6 mrt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 mrt 2013
    Daar is wel aan te komen maar dit werkt alleen met de bijbehorende (dure) interface.

    Daarnaast is met de FoCom interface bij de focus 1 weinig meer informatie uit te lezen als met een ELM327 interface met goede software.
     
  2. Dank je wel .. :)
     
  3. Is op een beveiligde site!
     
  4. Met elmcomfog en ff2 pas je in princiepe ook gewoon je as-build data aan. Alleen merk je dat bij elmconfig niet egt omdat je dit doormiddel van de vinkjes doet.
    Bij ff2 kan je buiten de auto ook een nieuwe as-build data creëren, en deze in de auto schieten
     
  5. Ik heb het over de as-built data van een focus 3
     
  6. Ohw sorry, dat had ik niet begrepen.
    Daar heb ik heb nog nooit van gehoord.
     
  7. #27 JW, 7 mrt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mrt 2013
    Even om verwarring te voorkomen.


    De AS-BUILT data van de Focus 3 ziet er zo uit:

    Module Reprogramming:

    VIN: WF0KXXXXXXXXXXXXX


    BCE Modules TSB SSM Instructions
    706-01-01 0203 0102 0118
    706-01-02 1101 0022
    706-02-01 2A09 0000 0043
    706-02-02 0000 0000 0011
    706-02-03 0000 12
    706-03-01 0001 0102 0015
    706-03-02 0000 0100 0013
    706-03-03 0300 0000 0016
    706-04-01 0000 0000 0012
    706-04-02 0000 0000 0013
    706-04-03 0000 14

    --------------------------------------------------------------------------------

    726-01-01 0100 0100 295A
    726-01-02 0A1E 0900 1475
    726-01-03 013C 0100 F564
    726-01-04 0102 0101 3C73
    726-01-05 0000 0000 0033
    726-01-06 0000 0000 0034
    726-01-07 0000 0000 0035
    726-01-08 0000 0000 0036
    726-01-09 0000 0000 0037
    726-01-10 0000 0000 003E


    End of As Built information




    En ter vergelijking. De AS-BUILT data van de Focus 2 ziet er zo uit.

    Module Reprogramming

    VIN: WF0GXXXXXXXXXXXXX
    Vehicle Data: 4316 FFFF FF56

    PCM Module
    PCM 1 FF52 FFFF 41A1
    PCM 2 033D 10FF FE5F
    PCM 3 0141 FFFF FF52
    PCM 4 FFFF FF26 265D
    PCM 5 2020 37FF FF8A
    PCM 6 640C 41FF FFC5
    PCM 7 FFFF FFFF FF12
    PCM 8 FFFF FFFF FF13
    PCM 9 FFFF FFFF FF14
    BCE Modules TSB SSM Instructions
    720-01-01 8C42 8517 8013
    720-02-01 5253 5353 53C8
    720-03-01 5746 3047 5897
    720-03-02 5847 4344 4799
    720-03-03 3943 3731 3243
    720-03-04 3335 96
    720-04-01 E000 0C

    --------------------------------------------------------------------------------

    726-01-01 640C 41FE DE
    726-02-01 6F10 7221

    --------------------------------------------------------------------------------

    727-01-01 0200 184A
    727-02-01 5746 3047 589D
    727-02-02 5847 4344 479F
    727-02-03 3943 3731 3249
    727-02-04 3335 9C

    --------------------------------------------------------------------------------

    733-01-01 5746 3047 58A8
    733-01-02 5847 4344 47AA
    733-01-03 3943 3731 3254
    733-01-04 3335 A7
    733-02-01 407D

    --------------------------------------------------------------------------------

    736-01-01 5746 3047 58AB
    736-01-02 5847 4344 47AD
    736-01-03 3943 3731 3257
    736-01-04 3335 AA
    736-02-01 0B4B
    736-03-01 FF40

    --------------------------------------------------------------------------------

    737-01-01 46FF 0180 06
    737-02-01 5746 3047 58AD
    737-02-02 5847 4344 47AF
    737-02-03 3943 3731 3259
    737-02-04 3335 AC

    --------------------------------------------------------------------------------

    740-01-01 5746 3047 58B5
    740-01-02 5847 4344 47B7
    740-01-03 3943 3731 3261
    740-01-04 3335 B4
    740-02-01 66B0

    --------------------------------------------------------------------------------

    741-01-01 5746 3047 58B6
    741-01-02 5847 4344 47B8
    741-01-03 3943 3731 3262
    741-01-04 3335 B5
    741-02-01 66B1

    --------------------------------------------------------------------------------

    760-01-01 5746 3047 58D5
    760-01-02 5847 4344 47D7
    760-01-03 3943 3731 3281
    760-01-04 3335 D4
    760-02-01 107A


    End of As Built information



    Hoewel er verschil zit in de AS-BUILT data van de Focus 2 en de Focus 3 lijkt het wel wat op elkaar. Zoals in bovenstaande voorbeelden te zien is kan je aan de AS-BUILT data niets afleiden zolang je de gebruikte codering niet kent.

    Een programma als ELMconfig, ELM-FF2 doet niets meer of minder dan de AS-BUILT data aanpassen d.m.v. een user interface waarbij je simpelweg opties aan kan vinken. De mensen die deze programma's heeft gemaakt kent dus de codering die Ford heeft gebruikt en heeft dit toegepast in een programma. Voor de Focus 3 is een dergelijk gratis programma nog niet beschikbaar.

    Tot dusver was dus de enige mogelijkheid om bij de Focus 3 opties te wijzigen door handmatig de AS-BUILT data aan te passen. Ik kan zelf welliswaar handmatig de AS-BUILT data aanpassen door de codes in te voeren zoals die hier boven in het voorbeeld staan vermeld. Het probleem hierbij is alleen dat je hier weinig aan hebt zolang je niet weet waar de hexadecimale data voor staat.
     
  8. En neem je het risico, als je zelf gewoon zit te veranderen zonder te weten wat of hoe, dat er zaken in je auto gewoon niet meer werken....

    Dus zonder programma die duidelijk aantoont wat je verandert, zou ik zelf geen code handmatig beginnen te veranderen!

    Wil het risico niet lopen dat auto kapot is!
     
  9. Ik heb begrepen dat het "gratis" config programma, ongezien een poort open zet zodat je auto met een speciale sleutel o.i.d. door derde te openen en te starten is. Slimme Russen zullen we maar zeggen.
     
  10. Over welk programma spreek je dan? En waar haal je die info?
     
  11. Niet schrikken, ik ben te vroeg het is nog geen 1 april, zit jullie een beetje te fokken.
    Maar het zou zomaar kunnen bedacht ik me.

    Je was er wel snel bij Dragunov
     
  12. Erg nieuwsgierig inderdaad. Want door simpel weg een poort open te zetten lijkt me beetje te simpel.
    Er zijn wel sleutels in omloop waardoor ze met een beetje manipulatie je slot kunnen openen en jij merkt er niets van.
    Je ziet geen schade.
    En dan kunnen ze via de obd2 aansluiting software reflashen zodat je startblokkering/beveiliging wordt verwijderd.
    Veelal gezien bij de vag groep.
     

  13. Op die manier is er een een aantal weken geleden een auto bij om de hoek gejat....Vw Transporter van een klein jaartje oud:schater:
     
  14. Enige tijd geleden heb ik een artikel gelezen van een autosite uit de UK en daarin werden startblokkering systemen van verschillende autofabrikanten bekeken. Hieruit bleek dat het (coded) PATS systeem dat Ford toepast vanaf circa 2005 zeer lastig te kraken is.

    Opvallend was dat bij vrijwel alle automerken het Keyless start systeem vrij eenvoudig te hacken is. Dit was ook bij het Ford systeem het geval. Het signaal dat de handzender uitzend wordt door een laptop met ontvanger opgevangen en opgeslagen. Vervolgens wordt dit signaal door de laptop uitgezonden en kan de auto worden gestart zonder dat er een sleutel aanwezig is.
     
  15. De PATS blokkering van Ford is net zo eenvoudig te omzeilen als bij de collega's bij VAG.
    Er zijn in-outcode generators in omloop en zelfs geintegreerd in een obd-stekker.
    Gewoon een universele tester zoals focom of een andere handheld die pats kan programmeren en je bent in enkele seconden binnen.

    De sleutels van de focus 1 en mondeo mk3 zijn eveneens heel eenvoudig te hacken, dat is ook seconden werk voordat iemand binnen is.
    De nieuwere sleutels zal ietsje lastiger zijn, maar de geoefende joyrider zal daar ook wel wat op weten ;)

    Vanaf 2012 is er een wijziging geweest bij de smax en mondeo, deze zijn iets veiliger.
     
  16. Maak ons nou niet bang he :P
    VAG level 5 alarm af fabriek is ook leuk, kan je via OBD uitzetten in een aantal gevallen...

    Ach als mensen wat willen komen ze toch binnen, of het nou je huis, een museum of je auto is. Als ze willen komen ze binnen.
     

Deel Deze Pagina