Dit soort kastjes is echt levensgevaarlijk, als het werkt gaat het goed, maar wat als je auto in een noodloop komt, dan word het pas link met alle gevolgen van dien.......... Heb zelf mijn Seat Inca 1.9SDi hok "getuned" voor een prijs die ze niet kunnen verkopen....€0.35, heb mijn temp. sensor in de luchtfilterbak 15 graden verlaagd, hierdoor loopt hij beter en zuiniger, ik rijd er korte stukjes mee en lomp , maar altijd tussen de 1:14 & 1:15. Dit kan dus alleen als je een temp.sensor hebt, en de meeste benzine's hebben dit niet of zit in de LMM.
Bij een benzinemotor moet de motor op lambda =1 draaien (een stoichiometrisch mengsel). Dat wil zeggen dat er precies genoeg lucht is om alle brandstof te verbranden. De belangrijkste reden voor die mengverhouding is dat de katalysator niet overweg kan met onverbrande brandstof. Als je de waarde van de luchtmassameter gaat aanpassen dan zal er meer benzine worden ingespoten. Je zal waarschijnlijk iets meer vermogen krijgen, als het niet direct door de lambdasonde gecorrigeerd wordt. Als er hierdoor werkelijk onverbrande brandstof de katalysator ingaat dan levert dat schade aan de katalysator op en dan gaat het een hoop geld kosten.
Ik heb tog voor de grap zoon Kl**tte apparaatje gekocht en direct maar even aangesloten...KOOP DIT NIET WANT HET WERKT VOOR GEEN METER EN DE AUTO GAAT ER ALL1 MAAR BEROERD OP LOPEN....!!!!! Verkoop um mooi weer als er iemand intrapt
als je vermogen erbij wilt hebben moet je gewoon naar de echte tuner gaan. ik kreeg er maarliefst 45 pk bij voor alleen maar een beetje extra turbodruk en een andere lucht brandstof verhouding... wanneer je geen turbo hebt. doe de moeite dan niet om te chippen. die halve pk ga je echt niet merken!
die bakjes dat verkocht worden daar zijn toch grote verschillen in? Je hebt idd van die rommel dat gewoon een weerstandje is, maar je hebt ook powerboxen die volledig digitaal zijn (zogezegd) speciaal voor jouw type motor.... is dit dan ook rommel? OK ik weet dat chiptunen altijd beter gaat zijn maar ik heb lease en chiptunen gaat dus niet (tenzij ze dit kunnen doen dat garage het niet merkt? ?) bv http://www.ptronic.be/nl/ http://www.kitpower.com/indenl.php op de site staat dat deze electronisch (digitaal) zijn en per type motor. ze zijn wel prijzig en bijna eve duur of zelf duurder dan chiptunen.... Kan er iemand mij dit uitleggen?
Powerbox kan volgens mij nooit wat een chiptuning kan. Zolang je de PCM software niet wijzigt, zul je deze voor de gek moeten houden, wat powerboxen dus denk ik doen. En dan heb je toch ongeveer hetzelfde als die ene weerstand.
@jempie K zou toch gaan om de software van de PCM te laten herschrijven hoor, is veel veiliger en als het andere toch even duur is of duurder, dan is de keuze gauw gemaakt edit XR5Turbo @ druganov: svp niet quoten als het niet nodig is. neem svp bovenstaand voorbeeld aan.
ja maar er moet toch wel iets verschillend zijn tussen die weerstandjes en die digitale powerboxen die inderdaad niet goedkoop zijn. Moest het mijn wagen zijn zou ik onmiddellijk een chip laten steken (of software herschrijven .?. ) Dit is een lease wagen die 6 jaar in mijn bezit is. Dus het mag iets kosten, maar ik wil niet dat de garage iets merkt?, kan dat? daarmee dat ik opteer voor powerbox dit is vlug ontkoppel baar en laat geen sporen.
Meer kans om je motor kapot te laten gaan met powerbox, laat dan wel duidelijk sporen na Software herschrijven laat geen sporen na, gewoon ja, je voelt da je meer power hebt, das het enige spoor Originele software update nadien laten uitvoeren van je PCM en je sporen zijn compleet gewist