Welke benzine tanken in Frankrijk

Discussion in 'Performance' started by jason101, Jul 5, 2014.

  1. #2 Martin vd V, Jul 5, 2014
    Last edited by a moderator: Jul 5, 2014
    Ik heb gewoon de goedkoopste getankt E10 is dat geloof ik, geen problemen gehad de ford kan er tegen.

    Ze geven het aan.

    http://www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl/E10/auto/ford/

    Aan de andere kant in Frankrijk is het meen ik 20ct per liter goedkoper dus als je er 98 in doet ben je nog goedkoop uit in verhouding met NL
     
  2. In Nederland altijd Ultimate 98, loopt de motor lekkerder op, in Frankrijk dus Super Sans Plomb voor mij.
     
  3. E10 rijdt jij ook minder zuinig op dus de besparing is 0,0
     
  4. Wij tanken daar altijd E10 maar zoeken bij voorkeur een Shell pomp op.
     
  5. Ik tankte vorige maand in Frankrijk 98 voor 1,55.
    Dus daarvoor zou ik het niet laten en lekker voor veilig gaan op de 98.

    De E10 durfde ik niet aan, word niet voor niets voor gewaarschuwd.
     

  6. Douwe heeft een Focus I.II. Persoonlijk zou ik voor de focus I mooi euro 95/98 tanken. Waarbij 98 de voorkeur zou hebben (zeker als de prijzen idd rond €1,55 p/l liggen) immers levert meer vermogen en dat is wel prettig in de bergen.
     
  7. Tja zolang het het over de hele range goedkoper is zou ik me er ook niet druk over maken

    Het schijnt bij sommige auto's minder goed te zijn voor bepaalde leidingen en afdichtringen hoewel ik dan denk dat zal je niet met 1 x tanken al merken daar gaat iets meer tijd overheen.

    Maar ga je op gevoel dan tank je iets anders
     
  8. 98, is toch al goedkoper dan 95 in NL. Auto rijdt er ook lekkerder op en die E10 toevoeging lees ik niet hele goede verhalen over.
     
  9. Bij welk brandstofmerk in Nederland is 98 goedkoper dan 95? Was het maar waar dat ik voor BP Ultimate 98 minder betaal dan voor BP 95 :mrgreen:
     
  10. Nergens Irwan, ze hebben het over de prijs van 98 in Frankrijk tov de prijs van 95 in Nederland ;)
     
  11. Nu ik de zin teruglees, heeft Franc het inderdaad over RON 98 benzine in Frankrijk.

    Met een wat ouder model zou ik voor of RON 95 (maximaal 5% ethanol toevoeging) of RON 98 gaan en geen E10 benzine.
     
  12. ik heb ford gebeld en deze vertelde mij dat E 10 geen probleem is.
     
  13. Ik bedoelde idd 98 in Frankrijk vs 95 in Nederland ;)

    De Ecoboost rijdt ook nog eens erg lekker op 98 heb ik gemerkt.
     
  14. De dealer heeft immers altijd gelijk.... :schater:
     
  15. Volgens Ford zijn de meeste modellen geschikt voor E10. Er wordt echter nergens gesproken over de nadelen van Ethanol in de brandstof en de mogelijke gevolgen hiervan op de lange termijn. Hieronder enkele nadelen die mij er van weerhouden om brandstof met Ethanol te tanken.

    1. Ethanol is zeer hygroscopisch. Dit wil zeggen dat het water uit de lucht onttrekt. Bij langdurig gebruik van Ethanolhoudende brandstof zou er dus water in de tank kunnen ontstaan wat voor problemen kan zorgen. In landen waar veel Ethanolhoudende brandstof wordt getankt is dit een bekend probleem.

    2. Ethanol is behoorlijk agressief. Hierdoor kunnen niet alleen rubbers en kunststof onderdelen van het brandstofsysteem worden aangetast maar tast het ook aluminium aan. Gezien het brandstofsysteem bijna volledig bestaat uit kunststoffen, rubbers en aluminium onderdelen is het niet ondenkbaar dat deze onderdelen vroegtijdig defect kunnen gaan door het gebruik van Ethanolhoudende brandstof.

    3. E10 heeft net als Euro95 een octaangetal van 95. Ethanol heeft een octaangetal van 108. Door het bijmengen van Ethanol verhoog je dus het octaangetal. E10 is dus simpelweg benzine met een lager octaangetal als 95 (welke goedkoper is) waarbij het octaangetal wordt verhoogd tot 95 door de Ethanol toe te voegen.

    4. Ethanol heeft een lagere energiedichtheid als Benzine. Hierdoor licht de energiedichtheid van E10 brandstof lager als die van Euro95. Dit resulteert in een hoger verbuik.

    5. Brandstoffen met Ethanol zijn beperkt houdbaar. Na relatief korte tijd kunnen de bestanddelen gaan ontbinden waardoor het brandstofsysteem vervuild of zelfs verstopt kan raken.


    Sinds ik mijn huidige Focus 2 heb (6 jaar) tank ik al Euro98 (of beter). De laatste keer dat ik in Frankrijk was heb ik dus ook gewoon Euro 98 of brandstof met een nog hoger ocataangetal getankt. Het prijsverschil tussen Euro98 en E10 vind ik niet opwegen tegen het mogelijk vroegtijdig defect gaan van onderdelen van het brandstofsysteem. Ik rij maar weinig en dan is op jaarbasis het prijsverschil tussen Euro95/E10 en Euro 98 te verwaarlozen.


    Ik ben van mening dat ieder voor zichzelf moet bepalen of je wel of niet E10 wil tanken.
     
  16. Mooie onderbouwing JW, punt 2 had ik ook al eens eerder gelezen. De ANWB waarschuwt er ook voor.
     
  17. #18 Iodokus, Jul 26, 2014
    Last edited by a moderator: Jul 26, 2014
    Houd wel rekening met het feit dat in Nederland een Premium brandstof een Ron 95 klassering heeft. Hierdoor hoeft een brandstof als bv Shell V-Power dus geen Ron 98 te zijn. Shell zelf zegt dat V-Power in Nederland Ron 97 heeft.

    Het is maar dat je het weet. Neemt niet weg dat ook mijn voorkeur uitgaat naar Shell V-Power of BP Ultimate :mrgreen:
     
  18. als die niet ver uit mijn buurt staat tank ik voortaan daar ( mits het goed is ):dance:

    E10 kan wel voor 1 keer al zijn somige motoren wel heel gevoelig Lees ze stotteren en houden in leveren minder vermogen.
    het is in frankrijk al goedkoper ik zou voor safe gaan doe ik nu ook in zweden ga voor de veilige weg het kost hier toch al minder.
     
  19. Ik heb tijdens mijn verblijf in Frankrijk E-10 getankt met een dezelfde verbruik als 95 in Nederland. Wilt zeggen dat ik met 95 rond de 1:14 rijd. met E-10 zat ik rond hetzelfde verbruik. Dus minder zuinig gaat hier dus niet op.
     

Share This Page