1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8 TDCi 115pk Weinig vermogen - Fitzklep? LMM?

Discussie in 'Performance' gestart door Jorik, 16 mrt 2010.

  1. #21 antig01, 18 mrt 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 mrt 2010
    Het is een electrische klep, die aan een kant vacuum van de vacuumpomp heeft, die schakelt hij dan aan de hand van de motorregeling door naar het vacuumpotje op de turbo, die vervolgens de geometrie verstelt.

    Het klepje is zeer makkelijk te vervangen, maar kost dacht ik wel iets van 85 euro, dus wel een duur gokje.
    Probeer ook even het stangetje van de turbo te bewegen om te kijken of hij niet vastzit, dit kan komen door vervuiling van de verstelbare schoepen, deze zitten aan de uitlaatzijde van de turbo (turbine-kant dus) en komen dus vol te zitten met roet van de uitlaatgassen.

    Over de EGR, ik heb bij mijn eigen focus, een MK1 Fase 2 van 12-2004 de egr afgedicht, en meteen het motorlampje aan, 4mm gat -> aan 5mm gat -> aan 6mm gat--> uit! Was er vanuitgegaan dat dit dus bij alle TDCI's was, maar dat blijkt dus niet het geval!

    Nokkenassensor denk ik niet aan, daar kijkt hij alleen even naar bij het starten om te bepalen welke cilinder er in bdp staat, wordt verder niet gebruikt bij het rijden. dus alleen bij concrete startproblemen en plotseling uitvallen tijdens het rijden moet je die richting opdenken.

    Schokken bij het starten hoeft zeker niet het vliegwiel te zijn, kan ook een defecte verstuiver zijn.

    Succes iigv
     
  2. Ik heb vanavond de LMM vervangen, maar dat ging niet zonder slag of stoot. Eerst wilde de auto helemaal niet wegrijden met de nieuwe LMM erin. Toen heb ik de accupolen losgehaald en een kwartier later heb ik ze weer erop gemaakt.

    Daarna heb ik de auto een minuut of 10 stationair laten lopen (ging meteen goed) en vervolgens wilde de auto nog steeds niet wegrijden. Ik heb toen langzaam gas gegeven, stationair, en ik hoorde een mechanisch geluid en de auto begon wat te schokken. Opeens ging het heel erg soepel, alsof er iets loskwam.

    Toen ben ik gaan rijden. De auto leek soepeler te lopen en minder te roken, maar:
    - Nog steeds weinig vermogen. Op de autobahn deed ik er lang over om de 200 km/u op de teller aan te tikken, maar hij kwam er uiteindelijk wel. Ik had moeite met het inhalen van een Peugeot 205 toen we 120 KM/u reden.

    - Op een gegeven moment had ik bijna geen vermogen meer in de 3 dus schakelde ik terug naar de 2. Toen hoorde ik een mechanisch, ratelend geluid, en daarna kon ik weer gewoon verder.

    - Nu het ergste: Ik parkeerde de auto en ik zag allemaal rook onder de motorkap. Toen ik de kap opende zag ik dat alles kletsnat was. Het was geen olie en ook het koelvloeistofreservoir zat nog vol. Volgens mij is het diesel want zo rook het en het droogde ook vanzelf weer op. :(

    Wat kan dit nu zijn? Defecte verstuiver? Kapotte of losse leiding? Morgen ga ik kijken bij daglicht, hopelijk zie ik iets.
     
  3. Ik vind het wel lullig voor je. Maar je bent ook niet slim bezig als je zo hard gaat rijden met een blok dat schokt en mechanische geluiden maakt. Als de auto niet goede waardes krijgt van de lmm kan die teveel inspuiten bijvoorbeeld. Als het een lekke verstuiver is moet je dit zien als je stationair laat draaien, zie je belletjes in de diesel die er al ligt. Al lijkt mij het sterk dat een defecte verstuiver dit over het hele blok spuit. Denk eerder een hoge druk leiding.
     
  4. #24 Jorik, 19 mrt 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 mrt 2010
    Die mechanische geluiden hoorde ik in beginsel alleen maar vlak nadat ik de LMM had vervangen. Toen hij daarna soepel ging lopen dacht ik dat alles oké was. Vervolgens dacht ik dat hij misschien lekker losgereden moest worden, zoals ik vaker heb gelezen. Pas een kilometer of 15 later begon hij weer te schokken.

    Zou een lekke hogedrukleiding ook het gebrek aan vermogen kunnen verklaren?
     
  5. Misschien zijn de brandstof retourslangen wel lek.
    En een lek in de aanvoer naar de injectoren kan inderdaad verminderd vermogen tot gevolg hebben.
    Je zal met een diagnose apparaat moeten testen hoe hoog de druk in de rail precies wordt, hier zijn wel standaard waarden voor om te vergelijken.

    verder idd niet echt handig om meteen flat-out te gaan.... :nocheer:
     
  6. Mjah, zoals ik al schreef reed de auto ineens lekker vloeiend. Omdat ik al vaker heb gelezen dat een auto na flink rijden ineens goed werkt, dacht ik dat dit in mijn geval ook wel zo zou kunnen zijn. Weer wat geleerd. Het lijkt echter niet aan elkaar gerelateerd te zijn. Ik heb al langer dat ik af en toe wat diesel rook in de auto, dit zou dat wel kunnen verklaren.

    In ieder geval heel erg bedankt voor alle reacties tot dusver!
     
  7. inderdaad even de retourslangen nakijken, zijn kleine slangetjes, met een mantel van stof, en lopen van verstuiver naar verstuiver, worden poreus en gaan dan lekken
     
  8. Misschien blijft de EGR (af en toe) plakken?
     
  9. Mag ik mijzelf nomineren voor de meest knullige amateur 2010?

    Ik heb de luchtmassameter snel en in het donker vervangen. Ik heb er geen rekening mee gehouden dat daar ook een vacuümslang ligt en je raadt het al: de slang zat klem onder de LMM.

    Ik heb die slang losgehaald en nu rijdt de auto stukken beter. Soepel, doet niet moeilijk in de lage toeren en heeft ook nog fut in de hoge toeren.

    De brandstoflekkage is er nog wel, maar dat wil ik in de garage laten oplossen.

    Daarna zal ik de EGR weer afsluiten.
     
  10. Hoeft niet, hebben wij al gedaan.




    Geintje, kan gebeuren toch?
     
  11. Helaas wel... :P

    De auto staat momenteel bij de garage i.v.m. de brandstoflekkage. Zodra ik daar meer van weet zal ik het hier neerzetten.

    Ik ben in ieder geval al blij dat die nieuwe luchtmassameter verschil heeft gemaakt.
     
  12. #32 Jorik, 24 mrt 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 apr 2010
    De retourslangen zijn vervangen en er is nog wat schoongemaakt. Als het goed is lekt er nu dus niets meer. Gisteren reed de auto ook best aardig, niet geweldig. Sinds de nieuwe LMM rijdt de auto soepeler, dat wel. Vanavond reed de auto weer heel traag. De auto voelt dan heel zwaar alsof er een rem aanloopt. Dit is echter niet het geval.

    Morgen ga ik de garage bellen om te vragen of zij maandag de boel willen nalopen. Met deze auto heb ik niets dan steeds maar pech. :/

    Edit:
    De garage zegt enkel de foutmeldingen uit de ECU te hebben verwijderd (te hoge turbodruk) en hij rijdt nu super. Heel vreemd, aangezien ik ook de accu een minuut of 10 losgekoppeld heb na het vervangen van de LMM. Wel heb ik later nog een toevoeging in de diesel gedaan. Wellicht dat de LMM daarom nog een reset nodig had ofzo?

    Als het probleem terugkomt zullen ze de turbo openschroeven.
     
  13. He Jorik, ik ben erg benieuwd naar het vervolg van je story. Ik zit nl. met hetzelfde probleem, en na veel zoeken en kosten bij de dealer is er nog steeds niets anders. Laat het weten a.u.b.
    Gr. Nico
     
  14. Ps. Ik heb ook een 1.8 115 PK TDCI, Nico
     
  15. Het probleem is helaas dus wel teruggekomen. De garage heeft de werking van de wastegate gecontroleerd en dat is in orde. De turbo is ook schoon want dat hebben zij vorig jaar al helemaal gereinigd.

    Na deze controle reed de auto weer top (komt waarschijnlijk door het verwijderen van de foutcodes) maar het kwam dus weer terug. Zij zeiden al dat ze dan de sensoren zouden gaan vervangen en zodoende staat de auto nu bij de garage. Zij beginnen met het vervangen van de nokkenassensor en van daaruit gaan ze testen en meten. De auto blijft nu een aantal dagen staan om alles goed te kunnen testen.

    Uiteraard hoop ik over een dag of twee de auto terug te hebben met de mededeling dat alleen die nokkenassensor vervangen hoefde te worden. :D
     
  16. Ik weet niet of je het aan jou ligt of aan de dealer die heeft doorgegeven wat ze hebben gedaan, maar je hebt geen wastegate. En dat de turbo schoon is, is nog maar de vraag, ook al hebben ze die vorig jaar gereinigd. En hebben ze toen ook de variabele geometrie schoongemaakt? Zo ja, hebben ze dan de actuator goed afgesteld? Overigens zegt Ford dat je de dan een andere turbo moet monteren, de actuator is af fabriek afgesteld en verzegeld.
    Ik hoop dat de garage weet wat ze doen. Zomaar sensoren gaan vervangen duidt op een niet deskundige aanpak.
     
  17. Ik denk ook dat de variabele geometrie defect is.
    Dat kan je alleen effectief verhelpen door volledige vervanging van de turbo.
     
  18. #38 Jorik, 19 apr 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 apr 2010
    Als dat zo is, dan zou ik daar in ieder geval niet vrolijk van worden.Mocht die turbo vervangen moeten worden, dan heb ik eerder de neiging om deze auto tot een klein pakje te laten drukken op de sloop. Ik ben er onderhand wel klaar mee.

    Zij stellen contact te hebben gehad met Ford. Ford adviseerde te beginnen bij de nokkenassensor. Verder stelden zij dat zij simpelweg de hele boel zouden vervangen zonder eerst op onderzoek uit te gaan. Dit is wat de garage niet wil doen i.v.m. kosten.

    Deze auto heeft dus geen wastegate. Is dat hetzelfde als een turbodrukklep?

    Snapt een van jullie eigenlijk hoe het kan dat je na het wissen van de storingen een poos heerlijk kunt rijden, terwijl het probleem klaarblijkelijk nog niet verholpen is? Na een poos komt de storing immers terug.
     
  19. De regeling van de turbodruk wordt gedaan dmv verstelbare schoepen in de turbo. Deze aansturing wel wel eens vast gaan zitten, waardoor de schoepen in 1 positie vast staan. Als de turbo dan opspint, dan gaat de turbodruk te ver omhoog (of blijft te laag). Dit veroorzaakt een storingsmelding en soms een noodloop tijdens het rijden.
    Schoonmaken werkt opzich wel, maar meestal is er meer aan de hand. Kan wel zijn dat het mechaniek bij jouw turbo af en toe plakt, en niet permanent vast zit.


    Oudere type turbo's (zoals die van de tddi), hebben vaste schoepen in de turbo.
    Hier wordt de druk dmv van een wastegate in het uitlaatspruitstuk geregeld.
    En ook hier gaat het stangetje wel eens vast zitten.
     
  20. Als je hier plaatst WELKE storingscode's terugkomen, kan ik al een stuk meer.
    Vraag de garage om een uitdraai!
     

Deel Deze Pagina