Wat voor banden gebruik jij?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door TDCI Power, 3 jul 2007.

  1. Of te wisselen van voor naar achter:mrgreen:
     

  2. Wat daar precies van waar is durf ik niet te zeggen. Elke keer als ik dat hoor denk ik "da's leuk gezegd maar bij een voorwiel aangedreven auto hebben de voorbanden heel wat werk te verzetten" zeker als er :loco: hoeveelheden Nm's mee gemoeid zijn, hè Chris :mrgreen:

    Een ander probleem is de banden slijtage en dan met name de hoek waaronder dit gebeurd. Hoewel het voor elke FoFo geldt is met name bij de :st: (RS ook) het camber voor en achter nogal verschillend. Zitten de banden er enige duizenden kilometers onder, dan slijten ze duidelijk anders (de hoek).
    Plaats je nu de achterbanden naar voren dan is het niet geheel ondenkbaar dat je de daar heel veel spijt van gaat krijgen vooral voelbaar in het stuur en nee daar is geen balanceren tegenop gewassen. Dit probleem 'kan' voorkomen worden door de banden voor en achter met enige regelmaat te wisselen, zelf ben ik daar overigens geen voorstander van maar wie ben ik ;)
     
  3. Op een ST is wisselen van voor naar achter geen probleem na zo'n 12500 km, tenminste met de PS2 is mijn ervaring.
    Verder kan je in het algemeen het beste op de vooras nieuwe banden monteren zolang op de achteras nog minimaal 4,5 a 5 mm profiel zit.
    Voordat het profiel achter dan tegen de min zit, zal het van voren ook al aardig versleten zijn (zeker bij een bandenvreter als de ST ;) ).
     
  4. Iodukus,

    de reden waarom in Nederland dit advies wordt gegeven heeft te maken met het feit dat in ons land een slipcursus niet bij de opleiding voor het rijbewijs hoort.

    Bij een voorwielslip bestaat de kans dat een "amateur" deze tot een goed einde weet te brengen. Bij een achterwielslip zal dezelfde amateur dit (bijna zeker) niet lukken.

    De opmerking van Barry is derhalve wel degelijk zinvol.

    Gisterenavond op de A15 ter hoogte van Barendrecht waar een maximumsnelheid van 90 km/h geld in verband met slecht wegdek, reed ik in de regen in een Volvo S80 2.5T voorzien van winterbanden ongeveer 120 km/h op de linker baan. Van de baan verdongen door een oude Hyundai (zonder abs en esp) die ongeveer 130/140 km/h reed. 100 Meter na ingehaald te hebben begon hij te slingeren, klapte tegen de linker vangrail. Kwam terug de rijbaan op en schoof drie banen tussen remmende auto's door de berm in. Gelukkig was de bestuurder ongedeerd (ik had er daarna geen medelijden mee), maar je hart zit werkelijk in je keel!

    Arjan
     
  5. Vervelend voorval Arjan en toont wat mij betreft alleen maar aan dat er idioten op de weg zijn, verder sluit ik me helemaal aan bij commentaar van Jochen (FastForward) :st:'s zijn bandenvreters :P en die banden behoren ook al niet tot de goedkoopste in het rijtje, dus liever eens per jaar 2 banden vernieuwen dan alle 4 ;)

    Als de voorbanden op zijn hebben de achterbanden vaak nog voldoende profiel over, meer specifiek mijn voorbanden hebben nu ± 5mm voor en 7,5mm achter. Ga ik de voorbanden vervangen, ergens rond de 2,5mm dan hebben de achterbanden nog een 6 tal mm over (gok ik). breng ik deze banden naar voren en plaats ik de nieuwe achter dan weet ik 100% zeker dat ik voor het invallen van de winter wéér de voorbanden kan laten vervangen.

    Mocht het nu zo zijn dat dit de veiligheid echt ten goede zou komen dan hoef ik hier niet eens over na te denken, maar daar ben ik dus niet van overtuigd. Bijkomend feit iets wat ik in mijn vorige post al aangaf, ik ben geen voorstander van het wisselen van achter naar voor en omgekeerd als je dat niet eerder gedaan hebt. Jochen praat over 12500 Km persoonlijk denk ik dat het eerder moet en dat heb ik nooit gedaan, tegen de tijd dat mijn voorbanden aan vervanging toe zijn liggen ze er ongeveer 18000 Km onder.

    Maar nogmaals wie ben ik ;) een ieder doet uiteindelijk datgene waar hij of zij zich het prettigste bij voelt en dat gaat soms in tegen de theorie :mrgreen:
     
  6. Morgen liggen deze bij mij er ook onder (weliswaar voor en achter). Precies toch geen miskoop gedaan :jumping:
     
  7. Ik leg dit jaar de zomerbanden die voor lagen nu achter. Zit nog voldoende profiel op om veilig mee te rijden. Het klopt wel dat je beter achter de beste banden kunt leggen.
     
  8. Zo net bij onze sponsor PdG geweest voor een nieuw setje Michelin's op de vooras.
    Door de scherpe prijsopgave kon er alleen geen clubkorting meer vanaf. :cry:
     
  9. Bij de ADAC/ANWB test staat wel dat als de Goodyears een betere score hadden op de slijtvastheid, dat ze dan als absolute winnaar uit de bus komen.




    .
     
  10. Ik ga morgen een nieuw setje banden bestellen voor mijn nieuwe 17" wielen.

    De maat is uiteraard 215/40/R17 voor de focus1, daar is in verhouding maar weinig keus in.
    (nee ik ga geen 215/45 monteren :mrgreen: )

    De keus is wederom op Dunlop gevallen. Weet alleen nog niet welke van de 2....

    De inmiddels wat oudere SP Sport Maxx of de SP Sport Maxx TT.
    Iemand ervaring met een van de 2?
     
  11. Vanochtend Michelin PS3's onder de ST gegooid en na 30km bevallen ze nog super !! :schater: Haha

    Had eerst neergezet dat ik voor de Goodyears zou gaan maar omdat dit pas eind April zou worden en ik geen zin had om zolang te wachten ben ik maar weer voor Michelins gegaan ;)
     
  12. De standaard Conti`s sportcontact 2 in 215/50/17. Nu moeten de voorbanden voor de zomervakantie vervangen worden, weet nog niet of het weet Conti`s worden of evt Pirelli`s. Komen beide altijd wel goed uit de test. Wellicht PdG maar een goed advies laten geven :mrgreen:
     
  13. Des te beter, weer een ST-bezitter die een andere band test. Ben benieuwd of de PS3 beter is dan de PS2.
     
  14. En wat zijn de bevindingen met de Hankook V12 evo tot nu?
     
  15. #376 FastForward, 7 apr 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 apr 2010
    Tot nu ben ik heel tevreden met ze, ze doen niet veel (zeg maar heel weinig) onder voor de Michelin PS2. Ze zijn wel stiller en iets comfortabeler.
    Over de slijtage kan ik nog niet veel vertellen (heb nu 1400 km ermee gereden), maar heb nog profiel. ;)
    Verder kun je er lekker mee de bochten door (geen bandengepiep zoals bij de Conti's) en op hoge snelheid kun je er ook goed mee overweg (gisteren nog even 250 km/h gereden).
    Wat mij betreft kun je gerust de Hankook proberen, vergeleken met jouw (en vroeger mijn) Conti's zeker een vooruitgang.
    Ze hebben wel een iets hogere luchtdruk nodig (0,1-0,2) dan normaal, heeft te maken met de constructie van de bandenwang. Verbeterd het instuurgedrag en bochtstabiliteit als je sportief aan het rijden bent. Als je meestal rustig aan doet is het eigenlijk niet nodig, maar dan merk je toch ook wel enig verschil.

    Conclusie : als ik nu nieuwe banden nodig had, zou ik ze weer kopen. Enige vraagteken is op dit moment de slijtage, maar ik neem aan dat dit ook vergelijkbaar is met de meeste concurrenten (ook afgaande op de beoordelingen van andere kopers).
     
  16. Super! bedankt!
    :thumbs:
    Ik ben overtuigd en ik ga binnenkort langs de huisdealer voor banden (PdeG :D ) om mijn Conti's te laten vervangen voor Hankooks.
    Ik heb nog even getwijfeld om toch Bridgestone's te nemen, maar het prijsverschil is wel erg groot. (ruim 60 euro voor twee banden)
     
  17. Gewoon de Nankang NS-2 kopen, betaal je maar 58 euro per band ;)
     
  18. Sorry maar bij de Nankang heb ik totaal geen vertrouwen.
    De banden zijn het enige contact met de weg verdeeld over een paar vierkante centimeter. Daar ga ik dus niet op bezuinigen. Wat ik wel doe is om een zo goed mogelijke band te vinden die aan mijn eisen van veiligheid, aanschafprijs slijtvastheid en niet te vergeten grip voldoet.

    De ADAC zomerbandentest 2010 was zeer duidelijk:
     
  19. Klinkt weinig positief inderdaad, maarja de afgelopen 50.000km heb ik er geen problemen mee gehad. Kijken of dat dit keer weer lukt... :)

    klop klop (knock on wood...)
     

Deel Deze Pagina