Waarom een hoger verbruik bij grotere velgen?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door R@ymond, 30 dec 2011.

  1. Heeft het niet te maken met de grotere "arm" die je hebt?
    Het zelfde verhaal dat een deur moeilijker te openen is aan de kant van de scharnieren, dan aan de andere kant.
     
  2. Nee want de omtrek en de totale straal blijft gelijk (tellercorrectie)...
    Het moment kan wel groter worden maar dat ligt meer aan het gewicht dat verplaatst moet worden als je bredere banden of grotere velgen neemt.
     
  3. Kan toch niet 0.8L schelen. Ik heb de velgen nog niet gewogen maar er kan toch nooit zoveel verschil in zitten? Hooguit een aantal kilo´s. Maar op een gewicht van 1235 kilogram is dat toch niets?


    Gerco.
     
  4. rubber

    dat kmt door de rubber ,die is veel zachter dan de gewone band en hoe warmer het wordt ,dan zachter ,dus hoger verbruik.
    Als je alleen in de stad rondrijd of korte afstanden dan des te meer.:mrgreen::focus3:
     
  5. rubber

    Ps ,ik heb het over winterbanden ,hoe groter het wiel des te meer hij het soort vliegwiel moet ronddraaien,dus meer kracht nodig,benzine dus:mrgreen::mrgreen:
     
  6. Die beredenering klopt volgens mij niet, aangezien de omtrek van het wiel amper wijzigt (maximaal 2% is toegestaan).
     
  7. Het beste verschil is terug te vinden in de fietswereld, als het niet zou
    uitmaken dat bredere banden net zoveel energie zou kosten dan smalle
    banden, waarom rijden ze dan op racefietsen op van die belachelijk smalle
    banden??? dan hadden ze net zo goed atb banden eronder kunnen zetten,
    val je minder snel om in de bochten:thumbs:
     
  8. Dat komt Dennis omdat de racefietsen een belachelijke 8bar druk in de banden hebben. Daardoor is de rolweerstand minimaal. Zou je er 2 bar in stoppen dan heb je een probleem. Dat is de enige en ook echt de enige reden dat het zo smal kan.

    Nogmaals, bij gelijke drukken/profiel/omtrek heeft de bredere band minder rolweerstand.
    Racefiets met een ATB band vergelijken gaat niet, profiel, materiaal, gewicht, druk etc etc.

    Waarom willen fietsers velgen van carbon? Omdat het licht is. Dus minder moeite om het vooruit te trappen. Dus ja het scheelt.

    @Remco het gewicht wordt groter, dus het totale moment wordt groter. Moment = kracht*arm. Arm blijft ongeveer gelijk (scheelt natuurlijk ook tussen 16" en 18") maar de kracht gaat omhoog (massa wordt groter) dus het moment ook.
    Massatraagheid neemt toe met bredere banden, wrijving ook (luchtwrijving) en vast nog wel wat dingen.
     
  9. Nou....mijn ATB heeft heeft ook een vrij hoge druk erin, ruim 5 bar, dus dat
    verschil valt wel mee:mrgreen:
    Maar je punt is duidelijk....het is een combinatie van veel factoren:thumbs:
     

Deel Deze Pagina