Waarom een hoger verbruik bij grotere velgen?

Discussion in 'Velgen, banden & ophanging' started by R@ymond, Dec 30, 2011.

  1. #1 R@ymond, Dec 30, 2011
    Last edited by a moderator: Jan 1, 2012
    Om het topic van Remco's focus niet teveel offtopic te maken hier de vraag en antwoorden van over de banden/verbruik-theorie

    Waar ligt dat verschil nu aan qua verbruik met grotere velgen?
    Volgens mij blijft de omtrek hetzelfde van de banden, het enige wat verschilt zal de breedte zijn (en dus wat meer wrijving?).
     
  2. Nu ben ik gek op de theorie wis, natuur en scheikunde zijn dan ook de vakken waarvan ik in een ver verleden mijn beroep heb gemaakt. Maar ook in dit geval zijn er weer eens allerlei factoren die de theorie en en praktijk van elkaar doen scheiden.

    Rolweerstand alleen is niet voldoende om het verschil in verbruik te bepalen zeker niet als je de banden op de juiste spanning hebt of zelfs, zoals in mijn geval, iets boven de algemeen gebruikte waarde gaat zitten. De factoren die nog meer een rol spelen zijn waarschijnlijk teveel om allemaal op te noemen. Eén ding weet ik heel erg zeker het gebruik van 18" of hoger werkt negatief op het brandstof verbruik, maar het maakt de aanblik van de auto zoveel beter :mrgreen:
     
  3. Het is niet alleen de breedte die invloed heeft op het brandstofverbruik. Mijn zomer (17")- en winter (16") banden zijn beiden 215 breed, toch heb ik met de winterbanden bijna 10% lager verbruik bij dezelfde rijstijl. Het soort rubber maakt blijkbaar ook veel uit.

    Die BC afwijking is inderdaad vrij fors, gemiddeld ca 8% te optimistisch. Op spritmonitor zetten sommigen hun BC waarde erbij, er zit een structurele afwijking in de :focus3: BC, overal vergelijkbare waardes.
     
  4. Is een combinatie van luchtweerstand, rolweerstand, wrijving en gewicht.
    Hoe het exact zit weet ik niet maar het profiel zal een zeer grote invloed hebben. Want winterbanden hebben een zachter rubber en zouden meer moeten verbruiken met temperaturen waar ze niet geschikt voor zijn.
     
  5. Of je nu meer allu aan velg heb of net meer band aan gewicht daar zit ook enig verschil in ;)
     
  6. Is het niet zo dat aluminium zwaarder is dan rubber, daardoor moet er meer onafgeveerd gewicht worden rond gedraaid.
    Dus eigenlijk kracht * arm = moment.

    But.... correct me if I'm wrong!
     
  7. Helemaal juist, onafgeveerd gewicht is de voornaamste reden voor het hogere verbruik én mindere prestaties. In de autosport rijden ze ook met zo klein mogelijke velgen.
     
  8. :mrgreen: ik hoor niemand over de buitentemp. dit is ook een factoor, want
    vaak worden deze vragen gesteld in de winter als men op winterbanden rijd,
    ook de buitentemp. helpt hierbij, hoe kouder de buitenlucht, hoe meer zuurstof
    erin zit, dit omdat door de koude de moleculen krimpen, en er dus meer past
    in 1 ltr. lucht.....dus zuiniger door betere verbranding.
    De reeds genoemde factoren hebben wel de meeste invloed hierop:thumbs:
     
  9. Wel apart dat de meeste mensen een hoger verbruik zien met winterse omstandigheden ;)
     
  10. In de winter is de lucht kouder, waardoor er (iets) meer vermogen gerealiseerd kan worden. Door de koudere lucht duurt het ook langer voordat de motor op temperatuur komt, en dat kost extra brandstof.

    Daarnaast is het niet zo dat een winterband inprincipe een hogere rolweerstand heeft. Uit een winterbandentest (ik meende die in de Autovisie) bleek zelfs dat een aantal geteste winterbanden een lagere rolweerstand heeft.
     
  11. een groter wiel brengt ook meer massa met zich mee?!
     
  12. de rede is daar eigenlijk van gezegd namelijk de kwaliteit van het rubber

    winterband heeft een zachtere compount dus meer grip in de sneeuw
    hierdoor blijven de banden zeg maar plakken op de weg
    en moet je extra gas geven om dit op te hefen
    (beetje overdreven gezegd maar denk zo duidelijker is)

    maar ik ben ook van mening grotere velgen is zwaardere banden dus meer vermogen om dat stilstaand object rond te draaien
    wet van massatraagheid
    hoe zwaarder object is hoe meer energie het kost voor het draaien
     
  13. Mijn ervaring is juist precies andersom, met winterbanden een stuk lager verbruik dan met zomerbanden. Minder gas geven dus.
    Verbruik in de sneeuw lijkt me niet representatief, als er sneeuw ligt staat er veel file, ook zonder file rijdt je (als het goed is) met aangepaste (lagere) snelheid.
     
  14. ik denk dat je massatraagheid van de band niet zo heel veel invloed heeft. Hoeveel is het gewichtsverschil tussen 15"stalen velgen en 18"LM? Gezien de massa van de auto en het vermogen van de motor zal deze massatraagheid niet zo heel veel invloed hebben (tenminste, dat zegt mijn gevoel, heb er nog niet aan gerekend)
     
  15. Het heeft zoveel invloeden heb velgen van 18 inch in mijn handen gehad dat ik bijna door mijn rug ging en heb ze in 18 inch in mijn handen gehad daar kon ik mee frisbieen zo licht. Dan heb je nog verschillende banden maten en van alle merken nog gewichtverschil dus om nou te zeggen heeft het invloed........ Dat licht aan de combi die je neem.;)
     
  16. Ik denk, maar das puur op logica..........

    Grote velgen 18'' hebben bredere banden dan 14''

    Die hebben dus veel meer (rol)weerstand

    Ik heb ooit eens zonder stuurbekrachtiging gereden met 18'' x 40 x225 pfff je hoeft nooit meer naar de sportschool kan ik je vertellen, wat stuurt dat zwaar.

    Vroeger toen de auto's nog geen stuurbekrachtiging hadden waren de banden ook beduidend smaller dan tegenwoordig, dus veel minder rolweerstand.
     
  17. Nogmaals... http://nl.wikipedia.org/wiki/Rolweerstand
    Bredere banden hebben MINDER rolweerstand dan smallere. Mits zelfde druk, profiel etc etc etc etc.
    Wrijving hebben ze ongetwijfeld meer.

    Als je op het strand loopt met een rolstoel met smalle bandjes, krijg je die amper vooruit. Zet je er brede ballon banden onder dan kan je er prima mee vooruit. Minder weerstand... Zal vast ergens eens optimum zitten. Immers een oneindig lange stalen pijp heeft weinig weerstand, maar dusdanig veel gewicht dat je hem niet vooruit krijgt.
     
  18. Even een ander forum topic erbij pakken. Namelijk die van hoe ver kom je op 1 tank.

    Ikzelf heb een 1.6 TDci (90pk versie) met 18" velgen eronder. Wel met platte banden zoals dat wordt genoemd. Nu zie ik dat een gemiddeld verbruik met, ik denk "normale" velgen ongeveer 5.1L op de 100km is. Ikzelf heb een verbruik van 5.8L op de 100km. Hebben 18" velgen zo´n groot verschil?!



    Gerco.
     
  19. Zoals je merkt.....ja dus:mrgreen:

    Heb in het verleden een Seat Ibiza SXi gehad, reed op 165 brede banden
    op zijn top 185 km/h, na het vervangen naar 185 brede banden reed hij
    niet harder dan 170 km/h...en ging van de 1:15 naar de 1:13....
     

Share This Page