1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

waar komt dit geluid vandaan?dumpvalve of??

Discussie in 'Performance' gestart door mack, 15 sep 2009.

  1. #1 mack, 15 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 sep 2009
    http://www.youtube.com/watch?v=wyagjRP9wH8&feature=related
    Bij dit filmpje hoor je bij het loslaten van het gas een apart geluid, zat te denken aan de blowoff, maar die maakt een normaal geluid.
    Wie weet wat dit geluid is en hoe je eraan komt, of komt het toch door de blowoff met een ander geluid dan pssssst
     
  2. volgens mij komt het door de wastegate;-)
     
  3. Maar als de wastegate open gaat staan gaan de uitlaatgassen direct door naar de uitlaat, maar dat is toch niet hoorbaar?
     
  4. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik denk dat Richard (ST) gelijk heeft Richard (Mack)

    Maar het klinkt wel anders dan normaal vind ik :confused:
     
  5. Ik weet het nu zeker,heb het aan een maatje laaten horen,deze heeft zelf een auto met 800pk en heeft ook zo'n geluid;-)

    grt richard
     
  6. Hmm oke, maar de st heeft ook een wastegate??? maar die hoor je niet
     
  7. #7 Chris van S., 16 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 sep 2009
    De ST heeft een dumpvalve. Alleen die hoor je niet zo goed inderdaad.
    Rijd maar is tussen gebouwen met raampje op en geef kortstondig volgas.

    De afgelopen week heb ik al meerdere malen de dumpvalve gehoord.
    Wel bij voluit accelereren bij 80+ km/u in 3 en 4e versnelling.
    En bij 200km/u in 5e versnelling
     
  8. #8 richard ST, 16 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 sep 2009

    nee die heeft hij niet;)?????????
     
  9. Een beetje blauwe vinnen toevoegen doet wonderen :mrgreen:
     

  10. Verklaar u verder nader! Die blauwevinnetjes zorgen dat je ALTIJD de dumpvalve hoort?
     
  11. Altijd is een groot woord maar wel veel vaker en duidelijker dan zonder de blauwe vinnen :rolleyes:

    Overigens niet zo extreem als wat er te horen is op de video van de link van Richard.
     
  12. Nee dat lijkt mij duidelijk. Daar moet je wel wat voor aanpassen zo links en rechts.. :mrgreen:
     
  13. #14 br0ns, 16 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 sep 2009
    Je hoort een blowoff afblazen dat blazen met die kleine tussen pozes. Maar is van een bepaalt merk. Als je wil kan ik het wel even na vragen.

    hier hoor je het wat beter.
    http://www.youtube.com/watch?v=baUEBAKw5vQ Enkelt deze staat niet echt lekker afgestelt klinkt als een vogeltje in de turbo.
     
  14. #15 mack, 17 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 sep 2009
    WASTEGATE



    De wastegate is een bypasskanaal dat gebruikt wordt om de turbodruk te regelen. Zou je geen wastegate hebben, dan blijft je turbodruk namelijk stijgen, terwijl je juist een vaste waarde wilt hebben bij een bepaald toerental. Immers: de uitlaatkant van de turbo drijft de inlaatkant aan, dus hoe meer lucht er in gepompt wordt, hoe meer er verbrand wordt, hoe harder de turbo gaat spinnen. Bij een bepaalde turbodruk gaat dus de wastegate open en stroomt de lucht niet meer alleen langs het turbinewiel maar ook langs de wastegateklep. De turbine blijft nu op een continu toerental draaien, en de turbodruk blijft constant. De wastegate wordt bediend door een solenoid (wat eigenlijk niks meer is dan een electronische klep) en deze wordt weer aangestuurd door de ECU. Het werkt vrij eenvoudig: een mapsensor meet de turbodruk. Bij een bepaalde waarde zegt de ECU tegen de solenoid dat hij de wastegate moet open zetten. Daalt de waarde dan gaat de solenoid weer dicht. Er zijn ook wastegates die aangestuurd worden door een eenvoudigere vacuümklep.

    In beide gevallen is de turbo druk te verhogen door bij de vacuümklep simpelweg de stelschroef een stukje te verdraaien. Daarmee verander je de lengte van het bedieningsasje tussen vacuümklep en wastegate. En bij de solenoid is het simpel weg een chip tuning die de elektronica veranderd.

    welk systeem gebruikt de st dan?

    Hier nog een fimpje over de uitleg
    http://www.youtube.com/watch?v=Xp1nxki-M2c
     
  15. toch dit denk ik dan??
    Ik zal het wel eens naar vraagen bij wouterbolle;-)
     
  16. #17 Danny, 17 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 sep 2009
  17. #18 jason101, 3 okt 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 okt 2009
    Ik heb exact hetzelfe geluid. Dacht eerst dat er een lek in de uitlaat zat. Bleek dat de middenpot verrot was.
    Nu heb ik nog steeds dat geluid en weet ook niet wat het zou kunnen zijn. Ik heb een fofo trend 1.8 I, geen ST. Nu ook de vraag of het kwaad kan voor de motor.
     
  18. Als je geen turbo hebt kun je dit geluid nooit hebben;-)
     
  19. Dat antwoord verwachtte ik wel. Ik weet ook niet of er ooit een turbo onder is gezet.
     

Deel Deze Pagina