1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Voorruitverwarming brandt maar voor de helft.

Discussie in 'Electronica' gestart door Jorik, 27 sep 2009.

  1. Hallo allemaal,

    Van mijn Focus I 1.8 TDCi uit 2001 werkt slechts één heflt van de voorruitverwarming, namelijk aan de kant van de bestuurder.

    Er zit slechts 1 zekering in voor de voorruitverwarming en van daaruit schijnt het doorgelust te zijn naar beide helften van de ruit. Onder het parafaan schijnen de stekkers te zitten. Klopt het dat als ik aan de voorkant van de auto sta en ik kijk naar de voorruit, dat de stekker van de linkerzijde van de ruit aan de rechterzijde van de linker helft van de parafaan moet zitten? Pff, dus zo:

    |------|------|
    Zit de stekker dan net links van het midden?

    Ik heb daar namelijk een stekker gezien met een kabel welke naar een soort platte kabel gaat die weer aangesloten zit op het raam. Op die stekker krijg ik geen spanning. Moet ik dan kijken of er ergens een kabelbreuk zit o.i.d.? Heb ik het goed gezien dat die aftakking onder de zekeringkast zit? Kan ik de zekeringkast demonteren?

    Alvast bedankt!
     
  2. Ik meende te hebben onthouden dat er toch 2 zekeringen voor waren,
    maar mischien dat een ander dit kan verhelderen....;)
     
  3. Het is absoluut 1 zekering. De stekkers voor de + polen zitten aan de buitenzijde van de ruit. Dus beide onderin de hoek. Die in het midden is waarschijnlijk van de ruitenwisser.

    De - pool zit gewoon bevestigd aan de carrosserie direct naast de stekker;)

    Dat klopt, die kabel gaat verder naar het relais in die zekeringkast. (neem aan dat je die in de motorruimte bedoeld)
     
  4. Allemaal fout... :baeh:

    Bij een fase1 (98 tot 2001) zitten de stekkers idd in beide hoeken van de ruit.
    Maar bij een fase2 (2001 tot 2004) zit de stekker (ja je leest het goed: 1 stekker) in het midden van de ruit. Zelfs bij de laatste serie fase1 modellen is dit type ruit/aansluiting gebruikt (mijn auto bijvoorbeeld: fase1 maar dan met fase2 ruit en kabelboom)
    De massa zit dan in de auto achter je binnenverlichting vast.
     
  5. Het spijt me Chris maar de voorruit verwarming heeft twee zekeringen bij mij zijn dat zekering 14 en 16 geplaatst in het zekeringenkastje onder de motorkap.

    In de handleiding van de :st: kan je dit terug vinden op pagina 171.
     
  6. Joost, het gaat om een type 1 van bouwjaar 2001. Niet om een :st: of een andere type 2:p
     
  7. :sleep: ff overheen gelezen :mrgreen:
     
  8. Lars kan het weten die heeft al twee auto`s van voorruitverwarming voorzien. ;) En bij zijn eigen auto gezien dat ze eerst de verkeerde ruit hadden besteld.

    @ de TS; als je voorruitverwarming het maar aan 1 kant doet, dan is 1 kant van het raam kapot. Je kan de stekkers controleren maar kleine kans dat het daarin zit. De enige remedie voor een half werkende voorruitverwarming is het laten vervangen van de ruit. Vanaf WA+ wordt het vergoedt door de verzekering, buiten je eigen risico.
     
  9. Bij mij was de stekker een keer niet helemaal fris, en half gesmolten.
    Misschien is dit bij jou ook het geval? :rolleyes:
    Maar de ruiten zelf gaan idd vaak stuk, zoals Marco zegt :cool:
     
  10. Bedankt voor alle antwoorden!

    Ik heb een fase 1 dus dan zou ik naar de verkeerde stekker gekeken kunnen hebben en moet de stekker echt helemaal in de hoek zitten, tegen de buitenkant van de auto zeg maar? Dan ga ik daar nog eens naar kijken.

    De auto is WA+ verzekerd, maar ik neem aan dat ze een ruit niet zomaar vervangen omdat de voorruitverwarming niet meer werkt?

    Voor wat betreft de zekering: als ik mij niet vergis zit er enkel een hoofdzekering van 50A in de zekeringkast onder de motorkap.
     
  11. Liggen er bij jullie op de weg nooit eens losse bakstenen, waar nét een vrachtwagen overheen reed, toen jij erachter reed *kuch*?
     
  12. Of krijgen jullie zo geen steentjes in je ruit op de autosnelweg... *kucherdekuch* ;)
     
  13. Hehe, ok.. :P
     
  14. Mexicaanse griep op forum? :shock::shock:
     
  15. *Kuch* Life Hamer *Kuch* :rolleyes:
     
  16. Das wel de beste oplossing idd... :D
     
  17. de meeste glas boeren maakt het niets uit een ruit niet echt kapot is
    en als je verwarming het niet doet is dat toch ook een soort schade
     
  18. Gisteren is de voorruit vervangen. Afgelopen week was er een barst ingekomen, alsof de voorruit wist dat hij vervangen moest worden.

    Voor € 50-, eigen risico heb ik nu een werkende voorruitverwarming. Met het ijs van vanochtend duurde het wel eventjes voordat de ruit schoon was. Ik heb de voorruitverwarming aangezet, de achter- en zijruiten gekrabt en daarna kon ik de voorruit met de wissers schoon krijgen.

    Volgende week moet ik wel even terug want op het moment dat het ijs op de bovenste rand van de ruit begint te smelten, lopen er kleine straaltjes water over de binnenkant naar beneden. Er zit dus een lekkage, dat is geen condens.
     
  19. Ik heb precies hetzelfde probleem als de ts. Nu heb ik laatst aan de bijrijderskant een ster laten repareren. Ik heb me toen afgevraagd of daardoor de voorruitverwarming defect kon gaan doordat er mogelijk zo'n draad kapot was. Er werd mij verteld dat de draden niet in serie zitten en dat er dus hooguit een baan / draad kapot kon zijn. Dat was dan weer niet waarschijnlijk omdat de ster niet zo diep gaat als de draad.

    Klopt dit verhaal?

    Iemand ervaring met de verzekering bij het vervangen van de voorruit ivm defecte voorruitverwarming zonder dat de lifehammer of bakstenen op de snelweg er aan te pas komen?
     
  20. Als je ruit telkens maar voor de helft opwarmt komt er een flinke spanning op te staan door de temperatuur verschillen tussen links en rechts.
    Dus de oorzaak van je probleem heeft zodoende ook je probleem weer opgelost :mrgreen:

    De draadjes in je voorruit staan parallel naast elkaar. Als eentje breekt dan blijven de andere het gewoon doen. Bij de defecte zie je een lijntje wat minder snel ondooit. Ik heb een defect draadje precies in het midden van de ruit en mijn vader met een Mondeo uit 2001 heeft een meerdere draden defect en heeft een paar bredere banen die pas later condensvrij worden.
     

Deel Deze Pagina