[MENTION=14628]Vogel[/MENTION] lees hier 2 dingen wat heel slecht is 1 ding je mag de wegenwacht bedanken voor het vernielen van je verstuivers. dit zijn piezo-verstuivers en daar mag je nooit maar dan ook nooit de stekkers met lopende motor los trekken, dan gaat de verstuiver kapot door 2de punt je mag nooit de nozzles schoonmaken op die manier. er zitten paar gaatjes in die zo klein zijn dat je ze nauwlijks kunt zien. minst geringste wat er mee gebeurt is al verkeerd. verder verstuivers gaan bij deze motoren lang mee, heb zelfde ze moeten vervangen. retourmeting zegt alleen of de verstuivers goed zijn of niet. laten reviseren of zelfs controleren hebben we zelf ook gedaan. echter toen hun zeiden dat ze goed waren bleken ze toch defect te zijn. toen ze zeiden dat ze defect waren was het probleem niet mee opgelost blauwe rook wijst juist op olie en niet op diesel. teveel diesel krijg je zwarte rook van, je ruikt dit zelfs ook. via meting gegevens kun je ook zien hoe je verstuivers werken per verstuiver word correctiefactor weergegeven. daardoor zie je ook of ze beetje gelijk liggen, zit er te grote wijziging in dan loopt de motor ook niet lekker maar aller belangrijkste vraag, heb je de verstuivers toen op de exact dezelfde plek ook terug gezet wat is tevens je km-stand
Bij mijn weten is juist een retourmeting niet altijd doorslaggevend. Laten testen bij Terlouw is wel slim denk ik. Zijn trouwens gewoon solenoide verstuivers, en geen Piezo
gaat toch om de 1.6tdci motor die heeft wel degelijk piezo verstuivers de 2.0tdci motor die heeft gewone verstuivers, retourmeting geeft heel goed aan of een verstuiver inwendig lekt, als je ze vergelijkt met elkaar dan is een potje sneller vol als de andere 3 dan weet je dat die verstuiver defect is/niet goed aangestuurd wordt. verstuiverbeeld kun je idd alleen bij test zien. maar met 2200bar hoef je hier niet echt druk om te maken dat je nozzles problemen gaat leveren, keer diesel cleaner erin is genoeg. ga er dan wel vanuit dat de nozzles niet met staalborstel of wat dan ook gereinigd zijn. de computer is zo nauwkeurig bij deze motors tegenwoordig dat hij een kleine correctie zonder probleem uitvoert en klant merkt niks en alle uitstoten en ook de werking is niks mis mee, vandaar dat je de verstuivers op de juist moeten getelecodeerd worden welke op welke plek zit, anders loopt de motor niet lekker.
De verstuivers zijn (zoals eerder beschreven) 1 voor 1 eruit gehaald en dus op dezelfde plek teruggekomen.
Terlouw prijsopgaaf: Schatting uurloon verstuivers demonteren + compressietest en verstuivers testen (€27.50 p/st) is samen +/- €450,- Prijs nieuwe verstuiver €240 (incl kortingen en BTW). Ze reviseren dit type verstuiver NIET wegens onbetrouwbaar eindresultaat. (edit: dit was een misverstand. Ze reviseren dit type WEL) Uit de compressietest zou moeten blijken of er nog verdere motorschade ontstaan is, zoals verbogen zuigerstangen. Overigens erg vriendelijke en behulpzame mensen.
De retourmeting is overigens maar 1 van de 5 belangrijke testen. De andere 4 zijn: Openingsdruk Reactietijd (tijd tussen signaal en daadwerkelijk openen) verstuiverbeeld (kwaliteit van het daadwerkelijke verstuiven) opbrengst(hoeveel brandstof wordt komt er nu daadwerkelijk in de cilinder) http://www.carrec-technocenter.nl/verstuivers/defecten-verstuivers/ http://www.carrec-technocenter.nl/verstuivers/verstuivers-testen/ De retourtest die veel bedrijven doen... Tja wat zal ik zeggen...
Terlouw vermoedt overigens dat de 'rook' die ik gezien heb geen rook is, maar onverbrande dieselnevel die wegens een constant open-staande verstuiver in zeer grote hoeveelheden de cilinder ingeblazen is.
openingddruk heb je bij deze verstuivers niks van te maken want druk varieert tussen de 260 en de 2200bar, bij pomp verstuivers ja die gaan bij 180bar open en spuiten direct in, bij commonrail heb je echt electrciteit nodig om verstuiver te openen reactietijd kun je via meting gegevens uitlezen, want dan lopen verstuivers beetje achter of voor opbrengst kun je ook uitlezen wat hij qua opbrengst levert elke verstuiver. verstuiverbeeld en opbrengst zou je als enige echt kunnen testen maar zijn nog meer test die ze doen bij het testen van de verstuivers
Nope.. De 1,6 l DuraTorq TDCi (DV6) motor heeft een Bosch common-rail-dieselinspuitsysteem. Het brandstofsysteem bestaat uit de volgende onderdelen: Brandstoffilter met brandstofvoorverwarming Brandstofpomp met geïntegreerde brandstofopvoerpomp en brandstofdoseerklep Verstuiverleidingen Brandstofverdeelleiding Brandstofdruksensor op de brandstofverdeelleiding Solenoïdegestuurde verstuivers Brandstofretourleidingen En ik blijf erbij dat een retourtest niet afdoende is, het enige wat je meet is hoeveel een verstuiver retourneert, niet het inspuitbeeld, wat verreweg het meest belangrijk is. Ik zou persoonlijk de verstuivers zelf demonteren en wegbrengen naar terlouw om ze alleen te laten testen. Dan hoor je vanzelf welke nog goed zijn en welke vervangen moeten worden. Vervolgens plaats je eventueel en nieuwe en schrijf je de code van de nieuwe op en rijd je naar de dealer om ze in te laten leren.
zou het zo zeggen bij cursus van peugeot kregen we te horen dat het piezo verstuivers waren. maar dan hebben hun ons verkeerd ingeligt. maar waar had je die info vandaan
en wat staat er dan bij de 2.0tdci als verstuiver hoop niet dat bij ford het zelfde als bij peugeot daar worden vaak verkeerde vertalling toegepast condensor heet op servicebox ook condensator. om zo maar iets te noemen vandaag moest ik auto op +apc, +contact en +asseroires zetten inplaats van dat ze zeggen op contact, dus stand 2 ervan
Ik had laatst ook problemen met mijn Focus 1.6 TDCI 90 pk. minder vermogen en trilling bij het vragen van vermogen. 3 van 4 verstuivers hadden minder dan 50% opbrengst bleek later. Ik heb 4 gereviseerde laten plaatsen bij Buchly in Harderwijk 1200,= Auto rijdt beter dan ervoor en is zuiniger (had al wel 250.000km op de teller) Probleem is begonnen nadat de garage de afdichting van de verstuivers had vervangen, deze lekte (en je hoorde een luid tikkend geluid) Hij zei al dat de verstuivers aan de beurt waren maar ik was eigenwijs en dacht het eerst op deze manier op te kunnen laten lossen. .......
Beetje druk geweest de laatste tijd, maar ik zal mijn verhaal nog even afmaken. Na testen bleken 2 verstuivers overleden te zijn, maar de andere 2 waren in prima staat. Uiteindelijk heb ik 2 nieuwe verstuivers, nieuwe afdichtingsringen, een motorspoeling (wegens onvoorstelbare hoeveelheid diesel en rommel in de olie), nieuwe olie en olie filter gehad. + klein materiaal en arbeid toch €1200,- kwijt. :-( Over de service bij Terlouw kan ik alleen positieve dingen zeggen: alles ging in overleg. Ik werd nog gewezen op toekomstige kostenposten voordat ik besloot daadwerkelijk over te gaan op reparatie.