Verstuivers reviseren

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Vogel, 7 jul 2014.

  1. #1 Vogel, 7 jul 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jul 2014
    Ik ben afgelopen weekend blijven staan bij Antwerpen met een heel raar hard tikkend geluid en blauwe rook uit de uitlaat. Mijn gedachte op het moment: Gat in de cilinder.

    Toen de ANWB (of hoe die in Belgie ook heet) arriveerde: geen enkel probleem meer !?!
    Uiteindelijk ben ik doorgereden naar Werchter en terug naar Breda gereden zonder verdere problemen.
    Het zit me niet lekker dat ik niet weet wat er op dat moment aan de hand was is.

    Wel had ik recentelijk de brandplaatjes vervangen waarna de motor net niet helemaal mooi rond draaide. De beste man van de wegenwacht heeft wat testjes gedaan en kwam tot de conclusie dat 3 van de 4 verstuivers niet naar behoren werkten. (bij het trekken van de stekkers op de verstuivers maakte het bij 3 cilinders niet zoveel uit of hij meedeed of niet)

    Ik vermoed dat de nozzles van de verstuivers verstopt zitten, want daar heb ik roet afgehaald en verder zijn ze precies zo erin gegaan, als dat ze eruit gekomen zijn.

    Ik heb brandplaatjes vervangen volgens deze handleiding.
    2 dingen die er niet in stonden:
    - hoe kan ik de nozzles reinigen?
    - hoe kan de nieuwe rubbers bij de verstuivers het beste terugzetten?

    Na wat sleutelen blijken beiden dan ook niet naar wens gelukt te zijn (rubbers zijn beschadigd).

    Ik lees tevens van alles over het testen en zelfs reviseren van verstuivers.
    De kosten daarvan lijken best mee te vallen al heb ik nog geen concrete prijzen gezien.
    Maar is reviseren wel een goed idee? En zoja, kent iemand een goed adres in Eindhoven, Breda of Delft?
     
  2. Reviseren van verstuivers is zelf niet te doen, wel het plaatsen van gereviseerde verstuivers.
     
  3. Waarmee heb je de verstuiver nozzle gereinigd?
     
  4. roet met een droge doek afgeveegd
     
  5. Oke, want met een staalborstel maak je ze kapot. Beste is helemaal niet reinigen, of desnoods met een tandenborstel ofzo.

    Hoelang hebben de verstuivers op de werkbank gelegen, en hoe?
     
  6. misschien een half uurtje op een 'schone' lap. Ik heb ze 1 voor 1 gedaan.
     
  7. Wel oppassen dat ik jullie niet op het verkeerde been zet met een halve diagnose gebaseerd op gezond boeren verstand, maar zonder specifieke kennis over verstuivers.

    Andere zienswijzen/diagnoses/ideeën zijn van harte welkom.
     
  8. Als de stekker er af getrokken wordt en de motor gaat niet anders lopen dan zal deze verstuiver defect zijn. Waarschijnlijk agv vuil. Verstuivers zijn extreem gevoelig voor zelfs de meest minuscule deeltjes. Mischien even deze demonteren en laten testen bij een dieselspecialist.
     
  9. #9 kolere, 7 jul 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jul 2014
    Gezien de de precieze werking lijkt mij dat alleen een ultrasoon bad nut zou kunnen hebben, dit reinigt de kleinste gaatjes en je hoeft ze dan niet direct aan te raken. Ik zou het niet aandurven maar als ze toch al slecht zijn, baat het niet dan schaad het niet.

    Met een doek afvegen wordt bij mijn weten altijd sterk afgeraden.
     
  10. Ik kan het bevestigen: De nozzle met een doek afvegen is een slecht idee, wellicht zelfs de doodsteek voor de nozzle.
     
  11. Wat zou zo'n test mogen kosten?
    En een revisie?
     
  12. tnx voor de link! Ik had het topic over het hoofd gezien

    Kortom het zouden het beste 4 hagelnieuwe verstuivers moeten worden.
    Even checken of mijn zakken zo diep zijn :-(
     
  13. Die hoeven niet diep te zijn, als ze maar goed gevuld zijn :nocheer:
     
  14. Ik zou ze toch eerder laten testen, dit kost meestal rond de 40 per verstuiver.
     
  15. Bovendien als er nog 3 goed zijn is het zonde om er 4 te plaatsen.
     
  16. nee, 3 slecht 1 goed.
    Ziet iemand nog kans om die nozzles te reinigen? Of ligt de oorzaak toch bij het piezo gedeelte of het ventiel en is een complete revisie noodzakelijk?

    Zijn er statistieken bekend over het aantal slecht gereviseerde verstuivers tov het aantal perfect werkende?
     
  17. Het is geen Piezo. Half reviseren kan eigenlijk niet.
     
  18. #19 Vogel, 14 jul 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jul 2014
    Heeft iemand ervaring bij Terlouw in Mijnsheerenland (bij R'dam) ?
    Is ook Bosch Premium en ligt geografisch wat handiger dan Carrec.

    Voor de mensen die wel in de buurt van Soesterberg wonen.
    Carrec geeft de volgende prijsindicatie:
    Ons advies is om de verstuivers te demonteren en te testen. Vervolgens de verstuivergaten reinigen, alle eventuele smurrie verwijderen en de verstuivers als deze nog goed zijn terug monteren met nieuw bevestiging en afdichtmateriaal. Alles bij elkaar zijn we met alleen de verstuivers zo'n 4 uur mee bezig. Ons uurtarief is € 70,- exclusief BTW en het testen kost € 17,50 exclusief BTW per verstuiver. Zodoende is de prijsopgave als volgt;

    Arbeid (4 uur):€ 280,-
    Testen (4 maal):70,-
    Uitlezen / Inleren:30,-
    Totaal:€ 380,-

    Inclusief BTW en garantie is dat € 460,-

    Indien de verstuivers langer lekken of er meer vervuiling is dan een beginnend stadium is het advies om de motor te spoelen. (Olie met een toevoeging laten draaien, aftappen, nieuw filter plaatsen en weer afvullen met nieuwe olie). Als uit de test blijkt dat er verstuivers defect zijn, kunnen we die reviseren. Deze kosten € 175,- exclusief btw per stuk.

    Je kunt er op wachten en of een leenauto reserveren. De eerste diagnose plus het demonteren en testen van de verstuivers neemt inclusief weer terug opbouwen ruim een halve dag in beslag. Hier werken is geen probleem, we hebben koffie, krant en vakbladen en wifi. Als er nog vragen zijn, aarzel niet om te bellen. Wij zijn een Bovag Revisie Bedrijf en staan graag voor je klaar.

    Ford dealer geeft het volgende aan:
    Verstuivers van het type Focus die u rijdt kosten per stuk: €437.21 incl.btw. + €24,20 statiegeld
     
  19. Ik heb 2 jaar geleden voor nieuwe verstuivers gekozen bij de dealer. Er waren toendertijd 2 mensen hier met dezelfde motor die problemen hadden met de revisie verstuivers. Ik moet wel zeggen dat beiden bij de reviseur in Harderwijk zijn geweest en die lijkt daar toch niet zo'n goede naam te hebben.
     

Deel Deze Pagina