1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vermogensmeting Amersfoort.

Discussie in 'Meeting Reviews & Pictures' gestart door The Dutch, 22 okt 2011.

  1. #21 focus-rs-cossie, 23 okt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 okt 2011
    Gisteren een leuke dag gehad.
    En nu weet ik wat de ST aan PK's heeft.
    283 PK aan de wielen (311 pk aan de krukas)
    Gijsbert nog bedankt,en ook unlimited voor
    de meting en de koffie...
    [​IMG]
    [​IMG]

    grt Rob
     

  2. de st170 s vielen me allemaal een beetje tegen , maar jij had er wel een hele rare dip inzitten toch ?
     
  3. En een zeer mooi koppel ook Rob! Ik zie dat die ook alleen maar blijft toenemen door het hele toerengebied. Wat een geweldige motoren zijn dit zeg..!

    Wim

     
  4. Heb de operator daar nog even over gesproken. Hij hanteert liever geen percentage omdat de aandrijfverliezen niet toenemen bij meer vermogen, maar altijd een constante factor zijn. Bij FWD hanteert hij daarom rond de 10 pk uit eigen ervaring op hun rollenbank als globaal aandrijfingsverlies, ongeacht motorvermogen.

    Wim
     
  5. Allereerst complimenten voor Gijsbert voor de organisatie en bezorgdheid ( daar komt zo uitleg over).

    De dag begon koud na een aantal fiesta's vroeg Gijsbert of ik mijn run wilde doen. Ik vond dat prima en draaide vast warm. De jongens van unlimited zette de auto op de bank en zette hem vast. Bij het warm rijden leek er een hobbel in te zitten en leek het of de auto wat nerveus was en durfde de eerste "monteur" het niet aan en liet het aan zijn meer ervaren collega over.

    Bij de eerste poging ging het mis met gas geven trok de auto opeens naar rechts en liep van de bank gelukkig achteraf goed bekeken geen noemenswaardige schade. Een veeg op de rubberen onderlip is het resultaat.

    Bij de tweede run hadden ze de voorkant ook met spanbanden vast gezet en dat leek te werken maar bij 6000 toeren werd de run wederom afgebroken omdat 1 spanband door de uitlaat was doorgebrand. Mij werd verteld dat het verstandig zou zijn geen run meer te doen.

    Bij de tweede run gaf hij bij 6000 toeren 143 pk. Maar dat stijgt nog gezien de ST170 pas bij 7000 zijn volledige vermogen afgeeft.

    Met wat overleg lijkt het afwijkende gedrag een deel aan mijn bijna versleten banden te hebben gelegen. Waardoor dus de grip snel naar 1 kant wordt verdeeld.

    Al met al een leuke dag gehad en ben zeer onder de indruk van de oranje ST van Rob. Man wat een machine.
     
  6. Gezellige meeting zo te zien:D

    Maar wel een paar keer spannend geweest zie ik, in positieve en negatieve zin.
     
  7. mod x?
     
  8. Uhh......... aandrijfverliezen zijn tijdens de run te meten!!!

    Voor een RS is dat ongeveer 15%.
     
  9. Ja dat was heel erg schrikken. Had echt zoiets van en nu... willen er nog wel mensen op.
    Ben in elk geval blij dat het tussen jou en unlimited tuning is opgelost. Was wel goed dat je meteen een rondje gereden hebt om te kijken of de auto zich anders gedroeg. Leek niet het geval dus dan blijft het bij een schaaf of je lip. Velg was gelukkig niet beschadigd :)
     
  10. Ziet er gezellig uit!:thumbs:
     
  11. Weet ik en zei de operator ook, maar dan werden de sessies per auto een stuk langer en daarom hanteerde hij uit ervaring rond de 10 pk. Maar geen percentage dus.

    Wim
     

  12. En dat zou dan betekenen dat de RS op 355 PK uit zou komen aan de krukas?
    Lijkt me wat veel voor een standaard RS is het niet?
     
  13. maar over wat voor percentage's heb je t dan ? heeft bij een RS bv het koelsysteem zoveel vermogen meer nodig als bij een ST ?

    ik bedoel , een standaard rs heeft 305 pk op de krukas en die verliest 15% , dan houd je nog ong 260 pk over.

    dus ong 45 pk verlies .

    maar als een ST toch het zelfde koelsysteem en dynamo etc alle zelfde verbruikers van krukas naar de wielen heeft , dan moet deze toch ook 45 pk verliezen , of zit ik er naast ?
     
  14. #34 Kaz, 24 okt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 okt 2011
    Leuke dag geweest zo te zien!

    Als je de boel netjes meet heb je dit soort discussies een stuk minder... Toen mijn ST op de rollenbank ging is er wel een rolverlies meting gedaan, dus zoek maar ergens op als je wilt weten hoeveel een ST met RS2 wielen ongeveer verliest. Dan weet je het voor de RS2 ook zo ongeveer. Edit: even opgezocht, wielvermogen was 270pk, krukas 298pk. Koppel krukas 498Nm. Verlies dus zo´n 30pk.

    Wat mij wel opvalt is dat deze bank de auto's niet zo heel goed gezekerd lijken (en ze vliegen er blijkbaar ook af...) en dat de koeling/aanvoer van koele lucht sterk onderbemeten is. Om rijwind te simuleren zoals je tijdens normaal gebruik ook hebt moet je echt wel beetje doorblazen....
     
  15. 309Pk wat ik opving + 10 pk is m.i. 319pk totaal..

    Daarom GEEN PERCENTAGE !

    Wim
     
  16. Koeling was ook zeer onder de maat Michel, de max pk's werden dan ook alleen in de eerste run gehaald, in de 2de run kwam mijn RS ook niet verder dan 283PK, komt door de warmte, lucht werd totaal niet genoeg gekoeld door de intercooler, en het motor management grijpt dan in.

    Als ik het echt zeker wil weten zou ik eigenlijk weer terug moeten naar beek Autoracing in Den Haag, daar waar ik de vorige test ook heb laten doen.

    Alleen zo kan ik een echt goed vergelijk maken met de vorige x.
     
  17. Ja, precies. Je intercooler werkt niet, je krijgt geen koeling en je cold-air intake werkt ook niet optimaal. Als je motormanagement ingrijpt gaat t niet echt lekker.... Persoonlijk zou ik mijne nooit op deze bank hebben laten zetten denk ik.

    Zoals je al zegt Simon, om appels met appels te vergelijken zou je terug moeten naar dezelfde bank. Geen een bank geeft dezelfde waarden (altijd goed voor leuke discussies, kijk maar eens op de Engelse fora, je lacht je een ongeluk!) en alleen zo weet je in ieder geval zo'n beetje het verschil tussen voor en na.
     
  18. Het was voor mij ook meer om een bevestiging te zoeken dat m'n machine nu technisch wel goed is.

    Nu ligt Den Haag niet naast de deur hier, 2uur rijden dus ik weet nog niet of ik het laat doen.

    De RS voelt nu goed en snel aan dus ik ben echt wel tevrede nu, ik vooral geniet nu van de auto.
     
  19. #39 Johoo_NL, 24 okt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 okt 2011
    Het klopt gewoonweg niet wat Unlimited heeft verteld. Wat Kaz veteld klopt. De ST heeft minder aandrijfverlies dan de RS vanwege het diff wat standaard in de RS zit. Voor een ST moet je pakweg 10-12% aanhouden.

    Daarbij zou met een 5 cylinder 2 runs gedaan moeten worden. 1x op 4c en 1x op 6c mode en daar het gemiddelde van nemen. Tenzij je bij een bedrijf terecht komt die veel ervaring met 5 cylinders heeft, en dat zijn er niet veel in NL.

    Ik heb het vermoeden dat hier een heleboel gasten denken dat ze veel meer vermogen hebben dan ook daadwerkelijk zo is. Misschien dat iemand eens een keer ergens anders, die dus ook bij unlimited zijn geweest, een dynorun kan laten maken.

    Overigens laat ik me ook overtuigen door een uitdraai van een ander bedrijf, met gerenomeerde naam, die bij een vermogen van pakweg 250-300 wielpk en slechts 10pk aandrijfverlies heeft.

    309 pk (motorvermogen) is een uitstekende waarde voor de RS, dan zit je in de hoogste regionen van gemeten vermogen.

    Hieronder enkele gegevens van verschillende RS in England.

    [​IMG]
     
  20. Oh oh flame war. Welk gevoel ik kreeg was dat de mindere vermogens (onder 200pk) goed tot hun recht kwamen op de bank. Zat weinig verschil in de 2e en 3e meting bij de meeste. Boven de 200 pk kreeg ik het gevoel dat de koeling idd niet optimaal was. Goed we zijn er geweest en het was gezellig vond ik. Een indruk is wel verkregen maar ik heb zelf het idee dat er al een correctiefactor in de bank zit. Gerard kwam heel mooi op 109pk met z'n diesel, simon op 309, de fiesta 60pk zaten allemaal rond de 60. De st170's wat minder en de st150 op 145pk met meer koppel. Dat lijkt allemaal verdachte veel gecorrigeerd. Maar ik heb een mail gestuurd, hoop daar nog reactie op te krijgen.

    Wat mij betreft leuke dag, maar wil de auto ook nog ergens anders laten testen. Mijne deed te weinig.
     

Deel Deze Pagina