1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCi 90pk Verbruik te hoog

Discussie in 'Performance' gestart door Efsane 66, 2 mrt 2016.

  1. Hey hey,

    Ik heb een focus van bouwjaar 2006.
    Vroeger kon ik met volle tank ongeveer 850km doen.

    17km per liter dus

    nu is dat ongeveer 13à14 km per liter.

    wat kan de oorzaak zijn?
    Brandstoffilter, oliefilter en luchtfilter had ik vervangen op 135.000 km

    Nu staat ie op 154.000. olie en oliefilter heb ik op 150.000 vervangen.
     
  2. Als je een 2006 -90pk variant hebt zit er misschien een aftermarket roetfilter op?
     
  3. Jah, ik denk dat deze verstopt is. Wat kost dit om het te laten reinigen of vervangen?
     
  4. #4 dutchguy, 2 mrt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 mrt 2016
    Aftermarket filter moet je verwijderen en vervangen voor een rechte pijp.
    Vaak eenvoudig te doen met 2 klemmen en een stuk pijp.

    Leegkloppen kan uiteraard ook; misschien beter ivm keuring in België ;-)

    Aftermarket filters zijn drama, daar zou ik geen geld in steken.
     
  5. Bestaat hier een video voor die dit uitlegt? Is dat zelf te doen?
     
  6. Als een beetje basic sleutelkennis hebt is dat goed te doen.
    Even opmeten met de schuifmaat wat de pijp diameter is en materiaal bestellen/halen bij de automaterialen zaak.
    Wat van belang is dat de klemmen van goede kwaliteit zijn!
    Teven een beetje uitlaatpasta gebruiken voor de afdichting.
     
  7. Roetfilter kan je toch niet zomaar vervangen ?
     
  8. Aftermarket wel
     
  9. #9 Efsane 66, 2 mrt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 mrt 2016
    Onderstaande reactie ontvangen van garagist??


    Hallo ,



    Best even langskomen , want door de roetfilter kan het verbruik niet stijgen , wel minder trekken ,



    M.v.g. , Paul


    Op 2 maart 2016 12:52:17 +01:00, schreef
    Hoi Paul,



    Waarschijnlijk is de roetfilter van mijn wagen Focus 2006 1.6tdci verstopt.



    Want ik zie dat mijn verbruik enorm is gestegen ten opzichte van de voorbije maanden.



    Wat kost het om dit te laten reinigen of te vervangen?



    Alvast bedankt,







     
  10. #10 kolere, 2 mrt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 mrt 2016
    Dit is onzin. Zeker omdat je niet hebt aangegeven of het een originele of later ingebouwde is. Een originele gaat te vaak regenereren wat toch echt het verbuik drastisch zal verhogen. Een aftermarket variant zal ook tot een hoger verbruik leiden, gezien er te veel tegendruk in de uitlaat is en daardoor de verbranding onvolledig zal zijn.

    Ka zou ool minder vermogen moeten hebben de vraag is alleen of je dit zelf merkt, het proces is natuurlijk langzaam dus er is sprake van gewenning.

    Maar goed het zou zomaar iets anders kunnen zijn.
     
  11. Ja qua vermogen, heb ik niet zo onmiddellijk iets opgemerkt. Maar wat ik wel opmerk is dat heel soms dat motorwaarschuwingslampje brandt.

    Kan dat ook door het roetfiltertje branden? En hoe weet ik of het een aftermarket roetfilter is of niet?
     
  12. zijn op je roetfilter ook vacuümslangetjes aangesloten?
    Ik heb een 109pk versie met fabriek roetfilter. Bij mij was een vacuümslang gebroken die op het roetfilter zat aangesloten, daar kreeg ik ook een motorstoring door en ik heb het idee dat mijn verbruik na de reparatie ook gezakt is...
     
  13. 2006 - 90 pk is nooit geleverd met roetfilter. Dus heeft hij er 1 dan is het aftermarket.
     
  14. kolere, als ik mijn auto laat uitlezen. krijg ik dan een foutmelding als er een probleem is met mijn roetfilter?
     
  15. denk het niet, roetfilter is later geplaatst dus weet de computer van de auto niet dat die er zit.
     
  16. Is dat bij elke auto zo?
    En.hoe zit dat dan met rdw en belasting ? meende dst er subsidie gezeten heeft op de roetfilter of zat
     
  17. nee niet bij elke auto, bij mij is die af-fabriek dus geïntegreerd in de computer.

    er zat idd subsidie op die after market dingen en volgens mij is dat geregistreerd bij de RDW maar dat weet ik niet zeker
     
  18. Hoe kom je daar achter ?
    Ik heb namelijk het idee dat de boosdoener is van af en toe de motorstoring. Als ik rustig op trek met verkeer mee zelfs boven de 120 niks aan de hand maar als k hem flink laat werken doortrekken .dan gaat die in noodloop.
    Auto uitzetten 5/10 min is de melding weg..
     
  19. #19 kolere, 2 mrt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 mrt 2016
    Het beste is de auto uit laten lezen wanneer het lampje brand en de motor dan niet afzetten. Dan weet je zeker dat de code erin zit.

    Mikerosauer: Je kenteken invullen op de rdw website daar kan je zien of het filter geregistreerd is, maar ga daar maar vanuit. Elk filter heeft een uniek serienummer dacht ik, dus is te herkennen.
    Heb je ook de vacuumklep van de turbo al vervangen en het brandstoffilter?
     
  20. Brandstoffilter had ik vervangen op 135000km
    vacuumklep niet.

    en het motorlampje brandt maar 4 5 secondjes.. dus het is onmogelijk :)
     

Deel Deze Pagina