1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uwbuurman met z'n BMW's, Kopzorgen op 148!!

Discussie in 'Mijn auto' gestart door uwbuurman, 12 jan 2010.

  1. En kort samengevat: meer grip op asfalt.

    Stond laatst met de Pajero vast en dan wil je even geen sper werking omdat het wiel met de minste weerstand dan het vermogen krijgt.
    Ik kan dat oplossen met difflock en dan kom je dus ook weer los :)
     
  2. Ja juist wel, dan heb je met diff lock 100% sperwerking en geen verlies in aandrijfkracht per wiel. Gewoon beide wielen evenveel powerrrrr.
     
    Steven vindt dit leuk.
  3. Eeehm ja je hebt gelijk.
    Ik zat vanuit 100% sperwerking (verkeerdom) te denken maar jij had een open diff natuurlijk.
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  4. dankjewel voor de uitgebreide uitleg :thumbup:
    precies wat @Edgar Focus ook zegt, weet wel een beetje hoe het werkt maar jou uitleg laat niets aan de verbeelding over.
    weer wat geleerd :respect-bow:
     
    Fredhead, uwbuurman en Edgar Focus vinden dit leuk.
  5. Ha Koos, blijft heerlijk om jouw verhalen te blijven volgen.
     
    Rykers, uwbuurman en Edgar Focus vinden dit leuk.
  6. @uwbuurman Koos, lange tijd dit draadje niet gelezen. Je weet ook niet van ophouden he :) Wel heerlijk om te lezen.
     
    gerardTDCI, Steven en Edgar Focus vinden dit leuk.
  7. #2927 uwbuurman, 24 feb 2024
    Laatst bewerkt: 24 feb 2024
    He @Chris van S., dat is long time no see, hiero! Oh, je moest eens weten, er zijn altijd ontwikkelingen waar dit topic achteraan loopt. Ik dacht laatste nog aan je e28 535i.

    Tja, wat moet ik hier allemaal binnenkort nog onderbouwen en foto's? De e91 heeft frisse koplampen, die heb ik geschuurd en gespoten, dat APK puntje was dus opgelost. Bleef over een gaar wiellager RA, dus die heb ik laten vervangen, daar had ik zelf geen zin in. Tot slot waren de winterbanden op. 1 was zelfs afkeur. Ik rij nu tijdelijk met zomerbanden op de achteras en winterbanden op de vooras. Nog een maandje of anderhalf, dan gooi ik voor ook de zomers erop. Maar die laatste 10.000km gaan gewoon de winterbanden afgereden worden. En zo kwam de e91 bij 18 jaar en 450.000km weer netjes door de APK. Roetdeeltjesteller was geen enkel probleem. Originele uitlaat er nog op, nog nooit aan de motor gesleuteld behalve regulier onderhoud. Terug van de APK en wiellager was de afstandsbediening ineens niet meer functioneel. Wederom twee draadjes geknapt in de kofferkleptoevoer.... Ook weer opgelost, maar dat begint vermoeiend te worden.

    De e12 528i krijgt zo ju en dan nieuwe onderdelen op voorraad. Zo ligt de tank nu gespoten klaar, is het stuurhuis bij de specialist voor revisie, komende week klaar.

    Voor de e21 323i ligt een skidplate of carterbeschermplaat klaar. Ik ga er in juni een Alpentour meer rijden, dan wil ik net wat meer bescherming hebben. De auto ligt aardig laag.

    En zo gaat het allemaal door. Binnenkort komen er weer nieuwtjes met foto's erbij.
     
    Rykers, Chris van S., gerardTDCI en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. Een van de nieuwtjes denk ik al te weten
     
  9. Haha, dat zou zomaar kunnen.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  10. Kleine maar fijne update over de f31. Ik rij die auto bijna nooit meer, het is nu de auto waar mijn vrouw de meeste kilometers in maakt. Ik rij erin als ik een zware trailer moet trekken of een lange rit rij, dus meer dan 500 kilometer. Zo ging ik in januari op wintersport, de perfecte auto daarvoor met z’n power, ruimte en Xdrive. We zaten met 4 volwassen en bepakking en ski’s in de auto en dat was prima te doen. Maar voor die reis aanving, wilde ik een ergernisje oplossen en dat was het knopje van de cruise control. Dit is een knopje met van die softtouch afwerking. Het knopje rechts op het stuur is een wieltje, maar links is het een wieltje met een ribbel, beetje omhoog of naar beneden is 1 km/h erbij of eraf en doorklikken is stapjes van 10km/h. Dat ribbeltje wordt na een aantal jaar week en gaar en valt uit elkaar. Ik heb dat bij de f30 ook gehad en daar onder garantie een nieuwe knop in gekregen, maar bij de f31 is de garantie verlopen.
    Dus ik heb bij BMW even gekeken hoe dit op te lossen was en wat dacht je wat, er is een pasklare oplossing. Je koopt namelijk gewoon een complete set stuurknoppen. Alles compleet, dus rechts en links. Dat is per uitvoering anders, ik heb de meest uitgebreide versie alle stuurknoppen zijn ingevuld. Dus kost het losse onderdeel €276,49. In de BTW, dat weer wel. Maar voor 1 knopje is me dat wel wat veel…

    Dus ik zoeken en als je zelf niet te bang bent en minimaal handig, koop je in China via ome Ali een reproductieknopje en dop je de bende uit elkaar, vervang je een los soft touch knopje door hard plastic en heb je de problemen nooit meer. Kosten dezes: €4,50, inclusief thuisbezorgd. Die optie kost zo weinig, dat als het me zou mislukken, ik alsnog de dure BMW optie kan kiezen en op het totaal marginaal duurder uit zou zijn. Dus besteld en een weekje voor de wintersport de doppenset voor het licht gehaald en aan de slag.

    Het makkelijkste werken is door eerst het stuur te demonteren. En geloof me, dat heb je binnen 2 minuten los, inclusief demontage van de airbag. Geheel in tegenstelling tot de roversbende die door het hele land BMW’s openmaakt en het halve interieur eruit doppen op je oprit, heb ik wel eerst de accu even afgekoppeld. Maar demontage is echt niks dus zo ligt het stuur op tafel.

    [​IMG]

    Het gaat dus om het linker middelste knopje.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Die hele unit haal je uit het stuur, één geheel met de knoppen aan de rechterkant. Na demontage, printplaatje eruit, kabels eraf, hou je het kapje
    over met de knopjes

    [​IMG]

    Het is tijd om het nieuwe knopje er bij te pakken om te zien hoe dat eigenlijk vast zit, daarna haal je het oude knopje zelf los, dat zit geklikt over twee pennetjes, dat is tricky om los te maken, je wilt niet dat ze afbreken.

    [​IMG]

    En zie je goed het verschil tussen oud en nieuw.

    [​IMG]

    Montage is omgekeerd werken. Ik bedoel niet dat ik achterstevoren ben gaan zitten, maar de werkvolgorde is omgedraaid. En zo is het uiteindelijk weer een fris knopje op het stuur.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tot slot, zo’n BMW is goed ge-engineerd, alles werkt mooi en modulair. Zie de stekkerverbindingen. Dat maakt echter wel dat ik als hobbysleutelaar met enige kennis binnen 2 minuten een stuur en airbag in m’n handen heb. De meer geoefende boef haalt dus inderdaad binnen 4 minuten je navi, je stuur en je iDrive uit je auto…

    [​IMG]
     
    Heusinkveldb, bws723, Rykers en 6 anderen vinden dit leuk.
  11. Lekker bezig dus.
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  12. Soms kan het echt zo simpel zijn....als je handig bent :thumbup:
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  13. Lekker bezig!
    Ook niet te zien dat het slechts een Chinees knopje is.

    Dat van de BMW engineering is mooi om te zien inderdaad, volg op YouTube ook zo'n sleutelaar en eigenlijk zitten ze allemaal wel zo logisch in elkaar.
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  14. Ja, inderdaad, Fred. Vroeger waren ze nog sleutelvriendelijker. In mijn e30 is het allemaal al zo logisch, goed bedacht en fijn gemonteerd. Maar ook de f31 nog steeds, hoewel in die motorruimte wel weinig ruimte is voor al die elektrocomponenten vanwege de ecorommel.
     
    Fredhead vindt dit leuk.
  15. Intussen in e12 land loopt het gestaag door met de deelprojectjes en onderdelenleveranties. Zo heb ik van de bestuurdersdeur de chroomlijst nieuw weten te vinden. Dit is een belangrijke lijst, daar zit namelijk altijd schade aan van het dichtgooien van de deur, mooi met ringen aan je hand en zo heb je geen gebruikte lijst zonder krassen en putjes. De Bstijlbekleding heb ik ook NOS liggen, net als de chroomlijst van de LA deur, in the end dus alle chroom aan de linkerzijde.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarnaast was er aan de onderzijde nog 1 project dat ik niet had opgepakt, dat is de brandstofpompunit. Die hing nog steeds onder de auto. Vies en oud, maar helemaal origineel, zoals bleek. Inclusief de slangen, die zijn nooit gewisseld vermoed ik. Dat lijkt lang, 44 jaar oud, maar de auto staat natuurlijk al 21 jaar stil. Die slangen zijn dus 23 jaar gebruikt. Het filter is duidelijk wel eens gewisseld, daar zitten ook andere slangklemmen aan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De unit onder de auto vandaan.

    [​IMG]

    Zie de originele slangklemmen en slangen aan de pomp.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De beugel heb ik gestraald. Dat ziet er al heel anders uit.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hierna is deze op verlof bij de verzinker geweest en tot slot een lang weekend bij de poedercoater te logeren. Dat levert dit plaatje op.

    [​IMG]

    De unit wordt opgebouwd met nieuwe spullen, dus bestelde ik een nieuwe Bosch brandstofpomp en een brandstoffilter, daarnaast ook 3 nieuwe ophangrubbertjes en alles is weer gereed voor montage.

    [​IMG]

    Dan tot slot de tank, die was al geschuurd en nu ook mooi zwart, zoals ze horen te zijn!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Janfocus, Heusinkveldb, Tom91 en 9 anderen vinden dit leuk.
  16. Als ik dit soort topics lees, ben ik echt zo jaloers, dat mensen dit soort dingen doen/kunnen.
    Dat zou, los van dat ik er de ruimte niet voor heb, bij mij volgens mij compleet mislukken.

    Gaaf hoor, leuk om te lezen.
     
    Tom91, uwbuurman, DexterXL en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. Exact wat @Paul_U zegt, die hebben gewoon twee keer in de rij gestaan bij het uitdelen van rechterhanden. En heerlijk om te volgen, lezen en zien. Vorderingen die gestaag gaan zijn nog steeds vorderingen. En als die bmw straks af is kan ie meteen getaxeerd worden door de nieuwe sponsor
     
    uwbuurman en DexterXL vinden dit leuk.
  18. Top werk weer, mooi om te zien dat ook aan alle details gedacht word, vaak glimt alles aan de buitenkant, maar zodra je iets verder kijkt is er een hoop
    overgeslagen, daar hoeven ze bij jouw niet bang voor te zijn :thumbup:
     
    uwbuurman en Edgar Focus vinden dit leuk.
  19. Prachtig weer Koos, petje af.
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  20. Lekker bezig zo!
    De details die straks deels het verschil gaan maken :)
     
    Edgar Focus en uwbuurman vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina