1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.0 EcoBoost 125pk Turbo en startstop systeem

Discussie in 'Performance' gestart door Cube, 18 feb 2015.

  1. Als de turbo hard heeft moet werken zoals op een snelweg met hoge snelheid
    Zal de motor niet afslaan hoor met start-stop;)
    Gebeurd dit wel is er niks aan de hand dan is de turbo voldoende afgekoeld;)
    Heb zelf ook het systeem en slaat die af mooi en anders maar niet :mrgreen:
     
  2. Nou, dat is bij mij niet het geval.
    Afgelopen zomer, terugreis van vakantie. Mijn kleine jongen moest plassen.
    Dus hup van de snelweg af de parkeerplaats op. Ik zette hem in zijn vrij, en hup de motor uit :shock:
    De turbo kon op dat moment onmogelijk afgekoeld of uitgedraaid zijn. Ik drukte meteen de koppeling weer in zodat de motor aansloeg, en drukte s&s uit.

    Ben er niet zo rouwig om dat het systeem bij mij de motor bijna nooit laat uitgaan. Die procent brandstofbesparing weegt bij mij niet op tegen de extra slijtage van de startmotor en mogelijke schade aan de turbo.
     
  3. Ik blijf het vreemd vinden dat het bij de een een beetje werkt, bij de andere prima en bij de volgende niet. Ik heb geen speciale uitvoering. Standaard Trend met alleen een aftermarket chineesje er in.
     
  4. Soms is het ook niet helemaal te begrijpen.

    Af en toe denk ik ook, hij zal nu wel afslaan, maar dat doet de motor dan niet en een andere keer gaat hij direct uit. :weird:
     
  5. Net geprobeerd. Turbo laten werken en daarna stoppen. Slaat idd niet af:) [MENTION=13919]thecure[/MENTION] turbo zal op snelweg niet zo zwaar meedoen. Motor loopt qua toeren redelijk stabiel. Klinkt dan niet vreemd dat ie dan uitgaat
     
  6. Die kleine turbotjes hebben bijna geen massa en de spin down tijd zal niet veel meer dan 10-15 seconden zijn.
    Het probleem is voornamelijk dat de olie in de turbo blijft staan en als dat ding nog 500+ graden is dan verbrand de olie en kan zelfs aankoeken in de kanalen of op het lager. Door hem even te laten draaien koelt hij door de olie en de lucht die er door stroomt, zodra hij weer op acceptabele temperaturen is kan de motor gewoon uit :)
     
  7. Ik vraag me wel eens af waarom wij twijfelen aan het brein wat dit systeem heeft bedacht, getest en op de markt heeft gebracht...
     
  8. Van een start/stop systeem mag je inderdaad verwachten dat hij zorgt dat ongewenste situaties niet voorkomen ;)

    Het feit dat een turbo loeiheet word onder belasting en dat olie verbrand als deze onder die condities daar in blijft staan is moeilijk tegen te gaan, ze kunnen moeilijk de motor door laten draaien als de bestuurder hem uit zet.
    Vloeistofkoeling helpt al maar kan niet in alle gevallen deze ongewenste situatie(s) voorkomen.

    Ook in de automotive worden er genoeg compromissen gesloten, daar doen we nou eenmaal niets aan. De EGR is daar een mooi voorbeeld van.
     
  9. Omdat er helaas ook genoeg fout gaat, anders zouden er bv ook geen terugroepactie's bestaan.

    De 1.6 tdci waarbij de turbo's stukgaan, en de retourslangen van de ecoboost, zijn ook bedacht...
     
  10. inderdaad, wat dacht je van roetfilters en egr kleppen, allemaal over nagedacht.

    maar er zijn wel een hoop problemen mee.
     
  11. Bij de vorige MK3 had ook ik een start/stop systeem. Nu heb ik de nodige motorisch problemen gehad met de betreffende Focus maar de turbo heeft daar nooit deel van uitgemaakt.

    Alles kan stuk, dat staat buiten kijf, maar ik betwijfel of het start/stop systeem de turbo stuk krijgt. Wie van de forumleden krijgt bij normaal dagelijks gebruik de turbo zo heet dat bij het stilvallen de motor, start/stop of gewoon uitzetten, dat de achter gebleven olie verbrand en aankoekt? Een beetje stevig doorrijden is echt niet voldoende, je moet echt als een malle te keer gaan wil de turbo zo heet worden, rood gloeiend, dat je problemen mag verwachten als er niet nagekoeld wordt voordat de motor uitgezet wordt.
     
  12. Ik haak even aan bij dit topick.

    Bij mijn 1.6 ecoboost 150 uit 2011, sinds kort in bezit, valt het me op dat de auto soms bij starten al besluit dat start&stop uit komt te staan voor die rit. Het lampje van het start-stop-uitschakel-knopje gaat dan ook aan, en drukken op het knopje heeft geen effect.

    Herkent iemand dit? Dit verschilt namenlijk van de andere situatie die ik wel ken, namenlijk start&stop wat gewoon soms niet functioneert, omdat bijv. de airco hard staat of de motor nog niet opgewarmd is.
     
  13. [MENTION=17478]Fridge[/MENTION], als de accuspanning te laag is werkt het s&s systeem niet. Ik had dit na de vakantie toen de auto een tijd stil had gestaan.
     
  14. Dank voor de suggestie Floske1913. Ik zal de accuspanning eens meten, al heb ik niet direct het idee dat het daaraan lag. Het verschijnsel trad namenlijk ook op na een lang stuk rijden met warme motor. Motor uit, 2 minuten later weer aan ,dus motor nog warm en accu nog vers bijgeladen.
     
  15. Dit betekend dat er een fout is geregistreerd door de computer. Deze moet ook uit te lezen zijn op het moment dat het lampje aangaat. De fout is echter niet dusdanig erg dat ook het motorlampje aangaat. Zou hem toch even uit laten lezen op het moment dat het weer gebeurt. Liefst de motor laten draaien dan.
     

Deel Deze Pagina