1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.0 EcoBoost 125pk Turbo en startstop systeem

Discussie in 'Performance' gestart door Cube, 18 feb 2015.

  1. #1 Cube, 18 feb 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 feb 2015
    Hoi allemaal,

    Ik heb sinds gisteren de focus 3 (binnenkort plaats ik foto's) en daar zit een start/stop systeem op. Nu vraag ik mij af of dit erg slecht is voor de startmotor, maar ook voor de turbo.

    Ik heb nu voor het eerst een auto met een turbo, de ecoboost 1.0 met 125pk.
    Overal lees ik dat een motor met een turbo ongeveer een half a 1 minuut door moet blijven draaien als je een rit gemaakt hebt. Dit om de turbo te koelen en de olie niet verbrand.

    Nu schiet bij mij dus het idee naar binnen dat ik dat minuutje laten draaien netjes doe, maar hoe zit het met het start/stopsysteem? Bij het stoplicht gaat de motor uit en wacht de auto ook geen halve minuut. Ik heb het start stop dan ook maar uitgezet.

    Weet iemand of het schadelijk is om met een turbo een start-stopsysteem te gebruiken en of het slecht is voor de startmotor?
     
  2. De startmotor word ontwikkeld op een veelvoud aan extra starts, deze kan er dus prima tegen, daar zou ik je geen zorgen om maken.

    Start-stop werkt vooral in de stad, in de stad hoeft de turbo niet zo hard te werken en word ook minder heet, in die gevallen maakt het dus niet zo heel veel uit. Als je rustig door de wijk rijd en bij het thuiskomen de auto gelijk uit zet zal ook niet veel schelen.

    Afkoelen is nodig als de motor en dus turbo harder gewerkt hebben, bijvoorbeeld als je van de snelweg komt of vlak voor het stilstaan een aantal keer wat vlotter hebt opgetrokken. Mocht in dat geval de start-stop inschakelen trap je lekker een keer de koppeling in en dan gaat ie zo weer aan ;) Een paar seconden stil staan maakt voor het verbranden van de olie geen verschil.
     
  3. Een turbo laten nadraaien is met name als je flink aan het sporten bent geweest, al vraag ik me af of het bij deze turbo zin heeft. Als deze vloeistof gekoeld is, dan maakt het niet heel veel uit.
     
  4. Als ik een stukje sportief heb gereden en ik rij op een verkeerslicht af, dan schakel ik voor de zekerheid het start-stop systeem even uit. Just in case... ;)
    Bij normaal gebruik doe ik dit uiteraard niet. En de startmotor is er wel op berekend, ik heb nog nooit een hapering gehad.
     
  5. #5 kolere, 18 feb 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 feb 2015
    Als ik het mij goed herinner is de turbo van de 1.0 125pk ook gekoeld door de koelvloeistof en heeft deze motor altijd een elektrische koelvloeistofpomp (in ieder geval na een bepaald jaar en sowieso ivm af fabriek trekhaak. Mocht die te warm zijn dan zou die bij motor uit dus nog steeds gekoeld kunnen worden.
     
  6. Ik hou lekker de koppeling ingetrapt. Als het lang duurt dan laat ik deze wel opkomen zodat het start stop systeem geactiveerd wordt.

    Zo weet ik zeker dat turbo lekker tot rust komt.. Better safe than sorry...
     
  7. Bedankt voor de reacties zo leer ik weer wat bij :).
    Ik ga het start stop systeem dan met stadritjes gebruiken en na een ritje snelweg zet ik het even uit.
    Er is door Ford een trekhaak onder geplaatst en begin volgende maand komt er een extra nakoeling voor de motor op te zitten omdat dit onderdeel later binnen was gekomen.
     
  8. het start-stop systeem gaat toch alleen in werking als je 'm in z'n vrij zet en de koppeling op laat komen?

    waarom moet je 'm dan uitzetten ? je kan toch ook gewoon je koppeling ingetrapt houden en 'm in een versnelling laten staan dan?
     
  9. daar heb je een punt.
    Er zit een knopje om hem uit te zetten, maar als je de koppeling ingetrapt houdt dan blijft de motor ook draaien inderdaad.
     
  10. van dat knopje wist ik niet, heb ooit 1x in een 1.0 ecoboost gereden.
     
  11. #11 stronk, 18 feb 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 feb 2015
    Doet het start-stop systeem het ook met dit weer? De man van de garage zegt dat dit een vrij gevoelig systeem is en bij het minst of geringste werkt het niet. De mijne werkt alleen als ik de radio uitzet en bij warm(er) weer. Nu doet het start-stop systeem het helemaal dus niet. De garage heeft er al een keer een nieuwe accu ingezet. Zie handtekening voor mijn model.
     
  12. klopt, is inderdaad erg gevoelig. had er al een keer over gereclameerd bij mijn dealer. die zei hetzelfde.
    bij dit weer werkt s&s niet bij mij, en het is al een tijd geleden dat hij zowiezo bij mij uitging voor een stoplicht.
     
  13. Werkt zonder problemen bij mij, als het dichter bij 0 graden is minder vaak maar werkt wel.
     
  14. Hier dezelfde ervaring als Fred, ook in deze tijd van het jaar werkt hier het s&s systeem bij mij gewoon.
     
  15. Zal dan uitvoering afhankelijk zijn?
     
  16. #16 Fred, 18 feb 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 feb 2015
    Nee hoor, zijn allemaal gelijk. Of de motor uitgaat hangt van diverse factoren af: moet tussen 0 en 30 graden zijn, is de motor al warm, is de accuspanning hoog genoeg (bij veel kleine stukjes kan dat zakken), heb je ergens een elektrische verbruiker zoals voor/achterruit verwarming aanstaan, etc. NB: radio valt daar niet onder, die blijft altijd aan.
     
  17. De drukgroep zal het denk ik niet zo lekker vinden om steeds ingedrukt te blijven lijkt me.
     
  18. Zoals meer mensen op het forum hou ik bij stoplichten nog even de koppeling ingedrukt ook als ik rustig aan komt rijden.
    Wat mij opvalt van het S/S is dat als je een lange rit gedaan hebt werkt hij goed en de eerste paar dagen daarna met woon werk verkeer ook maar daarna werkt het niet meer woonwerk verkeer ongeveer 25km enkele reis.
     
  19. Of de turbo gekoeld word door koelvloeistof is niet zo heel spannend bij het uitzetten van de motor.
    Bij flink trappen en dus je turbo lekker laat werken en je doet de motor uit zal de oliedruk wegvallen en is smering van de turbo nihil.
     
  20. Inderdaad, turbo spoelt nog met 50.000 rpm, weg olie druk....

    Nee ik blijf lekker met ingetrapte koppeling staan...
     

Deel Deze Pagina