1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 EcoBoost 150pk Tuning Focus 1.5

Discussie in 'Performance' gestart door ST - RS, 3 jun 2015.

  1. Kijk het voordeel van bluefin is dat je altijd terug kan naar origineel en weer terug wanneer je maar wilt;)

    Kan weleens handig zijn :rock:
     
  2. Ja dat is een voordeel. Ik ga zo eens bij Mebu kijken en praten. Kijken wat de mogelijkheden zijn. Ook voor andere upgrades.
     
  3. Kind kan de was doen met zon bluefin. Wat is nu het verschil met bluefin en een standaard map die bij diverse "tjoeners" beschikbaar is?
    De erg snelle reactie op je mail lijkt ook op een standaard map van bluefin die klaar staat?
     
  4. #124 antig01, 31 jan 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jan 2016
    Uiteraard is dit een standaard map, dat is de map die er af fabriek inzit toch ook?

    Daarnaast laden 99 van de 100 Tuners standaard mappen ook al zeggen ze van niet. Het heeft ook weinig zin om custom te gaan programmeren op een verder standaard auto.

    Daarnaast is het ontwerpen van een custom tune een kwestie van continu op de testbank. Dit neemt zo minimaal een dag in beslag en dat kan dus niet voor 500 euro of minder.
     
  5. #125 Iodokus, 31 jan 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jan 2016
    Alles is standaard aan je auto, je motor, versnellingsbak, ECU noem maar op. We zouden allemaal graag willen geloven dat dit niet zo is en dat we allemaal hele bijzondere Focussen hebben, maar dat is helaas niet het geval en dat kan ook niet bij een massa product. Er is dus ook helemaal niets op tegen om een "standaard" map te gebruiken voor de tuning, echter de ene "standaard" map is de andere niet.

    Een aantal vooraanstaande tuning bedrijven en daar is Superchips er zeker één van, besteden heel veel tijd aan onderzoek en gaan zeer zeker niet over één nacht ijs. De uiteindelijke stage (map) waarmee men de boer op gaat is dan ook grondig getest en geoptimaliseerd en nooit op de grens van wat mogelijk is. Tijdens het testen wordt met vele factoren, die een rol spelen bij het tunen, rekening gehouden iets wat er nog wel eens bij inschiet als je gaat voor een laag geprijsde "custom" tuning, met mogelijk vervelende gevolgen van dien.

    Anton geeft al aan dat het maken van een echte custom map een weg van lange adem is. Niets op tegen natuurlijk maar dan moet je ook bereid zijn diep in de buidel te tasten en dat is iets waarover ik op het forum maar zelden iets lees, anders gezegd iedereen wil tunen als het maar niet boven de €250-300,- uitkomt ;)

    Nu wil ik een hoop geloven maar in mijn vak moet vakkennis betaald worden evenals tijd. Anton merkte al op dat het optimaliseren van een tuning zeker 1 dag in beslag neemt. Ik weet dat Superchips voor het maken van Stage1 voor de Focus MK3 ST meer dan 3 dagen heeft gebruikt en beschikte over meerdere ST's waaronder hun eigen demo/test auto. Vanuit dat standpunt bekeken is het bedrag wat Superchips vraagt voor een tuning incl. handheld een schijntje.

    Een ander zeer groot pluspunt van een tuning zoals de Bluefin oplossing is het feit dat je zelf het tunen en het detunen kan regelen. Geloof me als ik zeg dat ik ondertussen voldoende ervaringen heb met het tunen van verschillende auto's dat, los van de kwaliteit die Superchips levert, de optie zelf alles te kunnen regelen voor mij van doorslaggevend belang is :mrgreen:

    De snelle reactie van Superchips zie ik dan ook als een goed voorbeeld van klantenbinding (lees service) iets waarover ik overigens zeer tevreden ben. :thumbup:
     
  6. Zelfs 1 dag voor een custom tune is al erg ambitieus.
    Zo heeft de auto van Lars heeft een week overnacht bij Fasttech en al met zo`n 200km achter de kiezen gehad. Ook de auto van Bert had er een week gestaan.

    En als ik mij niet vergis de RS van Simon en Twan hebben ook meerdere dagen overnacht bij de tuner.
     
  7. Ja klopt Marco, dat doen ze zodat ze extra geld kunnen vangen, vervolgens doen ze aan het einde van de week als de Bluefin binnen is de boel ff snel programmeren
    [emoji1] [emoji1]
     
  8. Duidelijk verhaal Joost (en Anton :) ).
    Het op maat chippen is dus alleen voor als je echt voorkeur hebt voor bijvoorbeeld meer koppel of juist zuiniger rijden, of als je de software aan wilt laten sluiten op de door jouw gemonteerde hardware-updates.

    Maar hoe weet je nu of een standaard map van tuner pietje wel goed is, en die van wimpie niet? Superchips/bluefin klinkt goed afgaande van enkele reviews, maar wat passen zij nu precies allemaal aan?

    Ik heb in principe "nog" geen behoefte aan meer vermogen, maar ben wel rete-nieuwsgierig :D.
     
  9. Jaja en de grafieken maken ze zeker met Photoshop. ;).
     
  10. Even een voorwiel op de trackball van de muis. :schater:
    [​IMG]
     
  11. #131 Iodokus, 1 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 feb 2016
    Ik heb ooit een leuke email uitwisseling gehad met Jamie Turvey van Superchips toen ik de handheld had aangeschaft voor mijn toenmalige MK2 ST. Hoewel nooit al zijn geheimen heeft prijsgegeven werd me al snel duidelijk dat hij serieus werk maakt van het optimaliseren van een stage. Er wordt niet alleen gekeken naar meer brandstof inspuiten en turbodruk verhogen er wordt ook druk gemeten om te zien of alles wel in verhouding blijft, niet te rijk of te arm. Tevens wordt er gekeken naar restricties die mogelijk door de fabrikant zijn aangebracht ivm milieu eisen en dergelijke en de response van het gaspedaal wordt ook onder de loep genomen.

    De exacte ins and outs heb ik niet meer voorhanden maar je kan je aardig inlezen op de site van Superchips en dan natuurlijk met name als het het blauwe ovaaltje betreft :)

    Hier een link naar de blog van de tuning van de MK3 ST fase1.
     
  12. En toch hebben ze bij superchips de tunes voor de Mondeo/smax 2.5t nooit goed voor elkaar gekregen.
    Dus ja ze doen goed werk, maar niet alles lukt ze.
     
  13. Is het eigenlijk mogelijk om te zien (via OBD bijvoorbeeld) of er al een tuning is uitgevoerd bij een Focus? Ik rij bijvoorbeeld een Focus 3 fase 2 met 182pk welke is ingevoerd vanuit een Ford dealer uit Duitsland. Ik ga ervanuit dat de Focus nog niet is getuned maar kan dit worden gecontroleerd (software technisch)?
     
  14. Niet heel makkelijk. Dan zou je de aangepaste waardes moeten herkennen.
     
  15. Als ik een bluefin zou kopen voor mijn 1.5 150 pk, kan ik deze dan ook weer gebruiken als ik een andere Ford zou kopen met hetzelfde type motor? en zou iemand mij willen helpen met installeren als ik een Bluefin zou kopen? want eigenlijk durf ik zulke dingen niet zo goed aan.
     
  16. #136 Johan 12, 14 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 feb 2016
    Hoi Dan,

    Ja dat kan wel maar dan moet de handheld opgestuurd worden deze wordt gereset door superchips voor hergebruik.

    Joost (Iodokus) heeft dat gedaan op zijn huidige ST en is ook goed gegaan.
    Het installeren daar wil ik je best mee helpen hoor !
    Nu woon ik best wel een eindje van je vandaan misschien dat er dichterbij ook hulp is.
    Nu geloof ik echt dat je er wel uit komt hoor want het is echt niet moeilijk maar gewoon rustig stapje voor het stappenplan volgen afijn denk er maar over na.
     
  17. Dat opsturen en resetten kost geloof ik wel iets van 300euries toch?
    Wel een dingetje om rekening mee te houden bij je keuze.
     
  18. Jep, 225 pond (ongeveer 290 euro op dit moment).
     
  19. Klopt helemaal, handheld opsturen, reset en weer retour nam 48uur in beslag. Ik moet wel zeggen dat het opsturen van de handheld niet altijd nodig is.

    In mijn geval was het nodig omdat Ford iets gewijzigd heeft in de communicatie methode met de ECU via de OBD met de komst van de Focus MK3. Ik heb de handheld ooit aangeschaft voor mijn toenmalige MK2 ST, er moest dus iets gewijzigd worden buiten de reset om. Indien dit niet noodzakelijk is dan kan de reset online gedaan worden en dat scheelt weer de nodige verzendkosten.
     
  20. Voor mij moet de tuning maar even wachten:( 1 of andere ^#*#^}% vond het nodig om even een kras te trekken over de auto. Stond waarschijnlijk op zijn parkeerplekje.
    Sommige mensen......
     

Deel Deze Pagina