1.8 TDCi 115pk Tunen 1.8 tdci (2006)

Discussie in 'Performance' gestart door dennis667, 31 dec 2012.


  1. Jaja dat weet ik ook. Hoe wil je dan verklaren dat de assen bij montage met de stndrd specs goed waren (niet ver voordat de tuning is uitgevoerd) en nadat de tuning was uitgevoerd en er nagenoeg 360Nm koppel is gemeten, dat vervolgens de assen kapot gingen?

    En waarom hanteert superchips max 320Nm voor de Focus I 1.8 TDCI? Zal een reden heb toch?

    1250 kilo is geen koppel wat je er op loslaat.
     
  2. Dat klopt.. Maar de Assen trekken er wel aan
     
  3. Logisch anders kom je niet vooruit. Alleen zodra je rijdt werkt de massa van het te trekken gewicht ook mee. Met name je koppeling krijgt het te verduren met name bij optrekken. Wanneer je naar koppel kijkt wordt dit bij elke acceleratie (al dan niet vanuit stilstand) gebruikt en dit moeten de aandrijfassen en met name de homokineten elke keer weer verwerkn. Ik heb het idee dat juist dit funest is voor aandrijfassen.

    Maar goed het is niet gezegd dat de aandrijfassen direct naar de bliksem gaan. Maar een teveel aan koppel verkort zeker te weten de levensduur.
     
  4. Dat is zeker waar! Zie het wel. Gelukkig zijn ze niet zo duur bij Ford... Ahum Ahum...
     
  5. Opzich heb je wel gelijk Marco, misschien zijn ze er niet voor berekend.
    Maar het verhaal dat ze op een snelweg kapot gaan vind ik vreemd.

    Immers in de 1e versnelling komt er veeeel meer koppel op de aandrijfas als in de 5e versnelling. Dus als ze a.g.v het koppel defect zouden geraken, zou dat tijdens het optrekken gebeuren naar mijn inzien.
     
  6. Wel eens eentje bij de VW/Audi opgehaald?
    Dan valt ford nog mee, om nog maar niet te spreken over Nissan/Mazda
     
  7. Nee gelukkig nog nooit zelf nodig gehad!
     
  8. #28 tvdl2000, 15 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 jan 2013
    ben je echt zo dom of doe je alleen zo?

    een bepaald type v-bak dicteert ook het exacte type homokineten.... DUH! en wat denk je wat voor aandrijfassen en V-bak een fofo 1 RS er onder heeft.... een MTX-75..... oke de aandrijf as zelf is ietsjes langer door de grotere spoorbreedte, maar de homokineten aan de bak zijde is dezelfde als de focus TDCI, en de homikineet aan de wielzijde komt overeen met de 2004 tot 2007 mondeo 2,2 TDCI.... dus overlijdt het stiekem toch... dan is dat wss alleen de homokineet aan de wielzijde. en durf er bijna vergif op in te nemen dat die 1:1 past op de fofo as en al....

    over het "neer zetten" van koppel... in de 1 kun je prakitsch niet alle 360 NM er op los laten want dan slaan de wielen door....in de 2 lukt dat vaak wel..... dus als een as klapt doet ie dat waarschijnlijker bij vol door accelereren in de 2
     
  9. Nou nou wat een uitspraak.... Kinderachtig hoor
     
  10. dankje.. maar had t niet tegen jouw ;)
     
  11. Dat weet ik. Toch vind ik het kinderachtig....
     
  12. Het koppel wat jij noemt is aan de krukas, je laat helemaal geen 360 NM los op je aandrijfassen, eerder 1000 NM in de 1e versnelling.
     
  13. #33 Marco Morello, 16 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 jan 2013

    Gelukkig hebben we jou nog als Einstein... pfffffff. En heb jij altijd "fantastische" kennis te delen. Anyway ik heb het over aandrijfassen, jij begint over versnellingsbakken. Versnellingsbakken die kapot gaan of aandrijfassen is nog al een wereld van verschil. Gesproken over de Mondeo MK 3 2.2 TDCI jusit daar kunnen de bakken voor problemen zorgen, niet de aandrijfassen. Het zelfde gold ook voor de IB-5 bak van de Escortjes. Tot ongeveer 150Pk trokken ze wel, daarboven gingen ze er vroeg of laat wel aan.

    De versnellingsbak is waar ik mij het minste zorg om maak bij een 1.8 TDCI. De MTX-75 heeft zich meer dan eens bewezen.

    Als je verder leest, zie je ook dat ik aangeef dat de assen vast niet direct kapot zou gaan, maar dat ik in mijn nabije omgeving heb meegemaakt dat de as van een Focus I 1.8 TDCI met bijna 360Nm koppel kapot ging bij acceleren in de 5e versnelling op de snelweg. Dit en het feit dat een gerenommeerd bedrijf zoals Superchips een max koppel hanteert, doet mij vermoeden dat dit niet voor niets is.

    Hoe het bij een Focus II zit, heb ik geen idee van.
     
  14. dat het in jouw nabije omgeving een keer is gebeurd is leuk... maar kijk eens bij drag sprints... praktisch altijd eerste versnellingen dat assen breken... mijn opmerking ben je dom of doe je alleen zo was wel wat over the top... mijn excuses daarvoor... mondeo 2,2 tdci v-bak zitten idd erg snel aan hun koppel limiet bij tuning. assen niet. en gezien dat de binnenzijde wel gelijkend is denk ik dat ze er achter zijn gekomen dat de buitenste homokineet t niet aan kan en derhalve voor de 2,2 tdci uprated homokineten is gaan maken.....

    komt er hoe dan ook op neer dat ik doelde op het feit dat de aandrijfassen types wordt bepaald door welke v-bak er onder een auto zit... en realiseer me dat ik dat niet echt duidelijk bedoelde in mijn eerste bericht.
     

Deel Deze Pagina