Trommelrem schoonmaken

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by Kabels, Mar 26, 2011.

  1. Ik wil de trommelremmen reinigen van mijn focus uit 1999. Nu zag ik in deze thread hoe je de trommelrem kunt losmaken en reinigen. Aangezien ik de remschoenen wil laten zitten (als ze nog redelijk zijn) kan ik na gebruik van remmenreiniger niet echt kopervet aanbrengen op de aangegeven plaatsen (focushacks) omdat ik daar denk ik niet makkelijk bij kom. Kan ik dan koperspray gebruiken of is dat niet nodig?
     
  2. Ik heb de boel toen helemaal schoon gemaakt met remmenreiniger en niks gedemonteerd daarna op bepaalde punten keramische remmenvet gespoten en klaar is kees, piet, klaas, jan
     
  3. Wellicht is het verstandig als je de remtrommels er toch vanaf hebt liggen meteen de remvoeringen te vervangen. De voeringen op zich kosten niet zoveel en je weet dan zeker dat je er voorlopig niet meer naar hoeft te kijken.

    Ik gebruik zelf geen remreiniger om de remtrommels/remvoeringen achter schoon te maken. Het is als het goed is vrijwel alleen stof dat zich in de trommel ophoopt. Ik gebruik zelf meestal een stofzuiger of perslucht om al het stof er uit te krijgen. Als de remtrommel er af is kan je eigenlijk vrij makkelijk met je vinger kopervet op de plaatsen smeren waar dat nodig is.
     
  4. ik wil verder ook niets loshalen, dan is spray denk ik ook makkelijker (wel opletten voor de schoenen). Weet je de exacte maat van de 4 bouten aan de achterkant, misschien verstandig om die meteen te vervangen?
     
  5. het is gelukt. Waarom ik de trommelrem wilde reinigen was voornamelijk doordat ik er een onregelmatig lawaai (piepen, rommelen e.d.) vandaan hoorde komen. De garage had onlangs een stukgelopen wiellager vervangen maar had geen idee wat het zou kunnen zijn. Nu heb ik alles flink gesprayd met remmenreiniger en er vielen stukjes rubber en ook een metalen cilindertje uit. Weer met de garage gebeld: "dat zou toch wel eens een stukje van de inhoud van een lager geweest kunnen zijn". Ja, dat denk ik ook en erg fijn dat jullie even hebben gecontroleerd of er nog rotzooi van de stukgelopen lager in de trommel terecht was gekomen...bedankt :roll:

    De remvoeringen zagen er trouwens niet geweldig uit, lichte scheurtjes door het midden (van boven naar beneden) en aan de onderkant ontbraken wat stukjes. Misschien toch maar laten vervangen.
     
  6. Fijne garage dan! Het lijkt mij het meest gebruikelijke om de trommel ook even goed schoon te maken als je het wiellager vervangt (de boel ligt dan toch al open). Het is goed mogelijk dat de losse stukjes metaal je remvoering hebben beschadigd.

    Je zegt "Misschien toch maar laten vervangen". Als je zelf de remtrommel verwijderd heb om de boel schoon te maken kan je toch net zo goed ook zelf de remvoeringen vervangen.
    Als je de trommels los hebt is het nog maar weinig werk om ook de voeringen te verwisselen. Dit is als je een beetje handig bent goed zelf te doen.
     
  7. de voering kan je zonder probleem 200.000km laten zitten (het kan zelfs veel langer blijven zitten)
    zolang er geen remvloeistof heeft gelekt

    je moet hem wel regelmatig schoon houden omdat de remstof in de trommel blijft zitten en op hoopt hierdoor gaan ze piepen en zullen regelmatig bij de eerste keer remmen hoorbaar zijn
    als je alleen met hamer op de trommel slaat komt al het nodige remstof uit

    wij op het bedrijf doen de trommels bij 60.000 eraf halen ivm piepen of aanlopen
    gelijk remvoering opscheuren en met remreiniger alles schoon spuiten en terug monteren
    heb de contact vlak dan niet ingesmeerd en nog nooit problemen mee gehad
    als je kopervet op die plekken doet kan juist daar vuil ophopen in de vet en kan je remvoering ook vastlopen

    dit gebeurt ook met remblokken door de kopervet en remstof lopen de remblokken dan vast
    daarom lopen wielen ook vast
    de rede is simpel
    de gene die gemonteerd heeft
    heeft te veel kopervet gebruikt met aanlopende remmen als gevolg
     
  8. Ik heb net als sietze op scharnierpunten wel wat keramisch vet gespoten. Ik heb nog wat foto`s gemaakt van de voeringen, dan kan jezelf oordelen over de staat, zal ze later plaatsen. Ik heb trouwens ruim 192000km op de teller. Ik denk dat ik de voeringen er best zelf op kan zetten maar had er geen liggen en laat het liever iemand doen die ervaring ermee heeft. (een kennis is monteur woont alleen 100km verderop hah),

    Nog een paar vragen mocht ik ze vervangen:
    -Weten jullie het merk van de originele ford voeringen (focus 1 TDDi 1.8 90pk uit 1999)?
    -Zou ik dan zowel links als rechtsachter vervangen (set)?
    -Wat is verstandig om nog meer te vervangen (bijv. cilinder?)
     
  9. Ik heb zelf ooit bij mijn focus 1 de achterremmen compleet gereviseerd vanwege een lekke remcilinder (ik had toen bijna 200.000 km op de teller). Ik heb toen aan beide kanten zelf de remschoenen en remcilinders vervangen. De remtrommels heb ik toen uitgedraaid en bleven toen ruim binnen de tolerantie. Ik heb toen alle onderdelen op internet besteld en was nog geen €70,- kwijt. Zeker als je van plan bent de auto nog lang te houden zou ik overwegen om naast de remvoeringen ook de cilinders te vervangen. Als je de remvoeringen vernieuwd komt de zuiger van de remcilinder op een andere plaats als voorheen. Er is dan een kans aanwezig dat de cilinder dan gaat lekken.
     
  10. Bij 200.000 km zou ik gewoon de heleboel vervangen, remvoering en remcilinders.
     
  11. hier een paar foto's. Nadat ik flink met remmenreiniger heb gespoten heb ik foto (1) gemaakt. De linkerschoen leek nog wel ok, de rechterkant waren wat scheuren te zien (2) en een ontbrekend stuk (3); met rood aangegeven. Hoe weet ik trouwens welke maat cilinder ik moet hebben of maakt dat niets uit als ik een complete pre-build kit (schoenen+losse delen+cilinder) zou kopen?
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  12. Als ik de foto's zo zie zou ik gewoon het zekere voor het onzekere nemen en alles vervangen. Als je op een automaterialen site zoekt op kenteken krijg je vanzelf het goede type remcilinder en remschoenen.

    Ik heb zelf de onderdelen hier besteld: http://www.autopartsonline.nl/nl/index.php?show=ao_sel&frm=art&mrk=FORD (EUROPE)&mdloms=FOCUS I (D-W) (98-04)&mdl=FOCUS (DAW, DBW)&typ=1.6 16V&blk=10546&vp=hm&cat=r&kenteken=XP-RR-92. (Ik heb hier het kenteken van mijn oude focus gebruikt). Voor de prijs van de remcilinders hoef je het niet te laten. Ze kosten daar nog geen €17,- per stuk.
     
  13. Via autopartsonline worden bij mij 2 wielremcilinders getoond, diameter 19.0 en 20.6. Op de standaard hbase.nl site wordt ook nog een bosch set getoond met diameter 22.2. Maakt de diameter wat uit?

    Als ik het goed begrijp zitten in een remschoenenset geen veren en andere losse delen, daarvoor zou ik nog een remschoen montageset moeten bestellen (wordt bij mij ook getoond op autopartsonline)?
     
  14. Ik heb destijds de veren gewoon weer hergebruikt. Bij mij was alles verder nog in goede staat. Ik kwam er tijdens het monteren wel achter dat ik aan 1 kant het veertje miste van het automatische stel systeem. dat veertje bleek dus niet los verkrijgbaar te zijn. Ik heb oen maar een veer van een sloopauto af gehaald
     
  15. Ik heb een andere vraag: bij mij begint het controlelampje van de remmen te branden in een bocht naar rechts.
    In het reservoir staat het niveau laag, maar nog boven de MIN.

    De blokken en schijven voor zijn zgan, dus kan het zijn dat de achter (trommel)rem versleten is, of er is vloeistof "weg" (gelekt?).

    De tellerstand van mijn 1.6 Benzine hatch is 146000km.

    Kan het zijn dat de trommelremmen bij die stand al "weg" zijn?

    :) TNT :)
     
  16. Niemand?
     
  17. Er is eigenlijk maar 1 manier om te kunnen zien of de remschoenen achter versleten zijn en dat is de remtrommel demonteren. Je kan dan meteen zien of de remcilinders niet lekken.

    Als er nergens een (kleine) lekkage is kan het zo zijn dat de remschoenen bij 146.000 km behoorlijk versleten zijn (dit is ook een beetje afhankelijk van de rijstijl).
     
  18. Mijn focus begon ook ineens te piepen en te kraken. Na wat klappen op de trommel was het even stil . Voeringen zijn al eens vervangen (volgens de papieren) de zuigers niet. Schoon maken zal geen probleem opleveren maar ik vervang liever ook gelijk de brakke cilinders. Weet iemand of deze doorgaans hetzelfde zijn van een Fiesta en een focus daar ik die van een fiesta nog heb liggen.
    Een situatie als op de foto,s kan al lekkage opleveren daar de cups er verder uitkomen, althans dat is wat ik meemaakte en ik niet alleen. Smeren kan toch ook bescheiden met wat white grease neem ik aan?
     
  19. White grease geeft niet het gewenste resultaat.
    White grease is niet ontworpen om te blijven zitten bij heel hoge krachten. Daarnaast wordt het nóg vloeibaarder wanneer het warm wordt.
    Dus als je een keer flink remt wordt de zaak warm en wordt je vet ertussenuit gedrukt, waardoor de zaak gaat piepen. Echte doemdenkers zeggen dat het bij warmworden zelfs kan uitlopen en hierdoor op de remschoen kan terechtkomen. Indien dit gebeurt is de remschoen afgeschreven.
     
  20. Haal de stofhoesjes op de remcilinder eens voorzichtig los en controleren of ze lekken of vast zitten(de zuigers in de cilinder) verder. Moet je even bedenken hoelang je nog door wil rijden met deze auto. Wil je hem dit jaar nog weg doen zou ik de remvoering laten zitten is nog niet helemaal versleten aan deze kant dus kan nog wel een paar duizend km mee die stukjes die eruit zijn en de scheurtjes zijn niet echt zorgwekkend.

    Wil je er nog een ton bij draaien dan zou ik alles vervangen voering en cilinders beide kanten van de auto dan meteen.

    als je de stofhoes van de remcilinder los hebt en je kunt de zuiger opmeten, of cilinder, dan weet je de maat die erop zit. Als je veel roest of vloeistof tegen komt dan beter vervangen.

    De diameter lijkt me minder van belang als je ze aan beide kanten tegelijk vervangt de lengte van de cilinder en de lengte van de zuigers is belangrijker anders moet je te rem tever intrappen om remwerking te krijgen.
     

Share This Page